arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۶۹۶
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۴

فابیوس: برجام یکی از دو توافق بزرگ سال 2015 بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه فرانسه برنامه جامع اقدام مشترک را یکی از دو توافق بزرگ جهان در سال 2015 توصیف کرد.

به گزارش شبکه پنجم تلویزیون فرانسه، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به ضرورت رعایت مفاد توافق هسته‌ای ایران وگروه 1+5 گفت: ما در سال 2015 دو توافق بزرگ به دست آوردیم؛ یکی توافقنامه آب و هوایی موسوم به کپ 21 (COP 21) و دیگری توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی بود.

فابیوس با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای کشورمان افزود: دستیابی به این توافق، مثبت بود زیرا هر آن‌چه از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی جلوگیری کند، مهم است. هدف کلی هم همین بود که آیا ایران به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت یا نه. در نتیجه هر آن‌چه گسترش سلاح‌های کشتار جمعی را محدود کند در نوع خود مثبت است اما یک نکته وجود دارد، اینکه ایران به تعهدات خود عمل کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی همچنین با تکیه بر ادعاهایی درخصوص سیاست‌های ایران در منطقه گفت: نکته مطلوب این است که ورود ایران به این مرحله تازه، نمود خود را با رفتارهای این کشور در دیگر عرصه‌های سیاسی نشان دهد. منظورم رفتار ایران در سوریه و امور منطقه است و این چیزی است که ما هنوز نمی‌دانیم ایران چگونه از این به بعد در این خصوص رفتار خواهد کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به سفر رئیس جمهوری ایران به کشورش در روز پنج‌شنبه درباره روابط تهران و پاریس گفت: روابط دو کشور کاملا به حالت عادی در خواهد آمد و اکنون که رئیس جمهور ایران به فرانسه می آید، فرصت خوبی است که با وی درباره اوضاع منطقه و مسائل اقتصادی میان دو کشور گفت‌وگو کنیم.

 وی در حالی این اظهارات را بیان کرده است که مقامات ایران همواره ضمن رد هرگونه ادعا علیه برنامه هسته‌ای کشورمان تاکید می‌کند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد و سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران هیچ جایی ندارد.

نظرات بینندگان