arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۶۹۸
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۴

منتجب نیا: شنیده ام رد صلاحیت شده ام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: تنها راه منحصر به فرد در این شرایط ایستادگی و مقاومت و پرداخت هزینه آن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا با بیان این‌که «ما نماینده اندیشه و تفکری با سابقه‌ای طولانی هستیم» تصریح کرد: این اندیشه ریشه تاریخی، عمق مردمی و پشتوانه عقلی و عرفی دارد؛ جامعه باید توسط مردم اداره شود. براساس این تفکر مدیران جامعه باید به مردم توجه کنند و بپذیرند در جامعه اسلامی مصیطر بر مردم نیستند. ما به عنوان یک جناح سیاسی و اجتماعی با نام اصلاح‌طلبی این تفکر را نمایندگی می‌کنیم و طرفدار آن هستیم. ملاک تعیین شایستگی اشخاص در زمان غیبت معصوم مردم هستند و افراد شایسته را باید مردم انتخاب کنند.

وی معتقد است: اما اندیشه مقابل ما معتقد است اگر کار را به دست مردم بسپاریم، آن‌ها اشتباه می‌کنند و در نتیجه افراد نالایقی می‌آیند و برنامه‌های غلط حاکم می‌شود. اما براساس معیار، ملاک عقل و منطق و اسلام است و مردم باید این را تعیین کنند و فرض این است که آن‌ها می‌فهمند. ما حکومت دینی را از امام آموخته‌ایم که فرمود مردم اگر اشتباه هم کنند، حق خودشان است.

وی با بیان این‌که «ما برای مقابله با تفکر مخالف این مشی چند راه پیش رو داریم» اظهار کرد: ما باید یا دست از تفکر خود برداریم و یا بر اساس روش طرف مقابل مقابله به مثل کنیم که این به ضرر ماست. اما راه منحصر به فرد این است که ما در مسیر خود ایستادگی کرده و مقاومت کنیم و هزینه آن را نیز بپردازیم. ما باید کار منطقی تشکیلاتی و اصولی کرده و مطمئن باشیم که منطق بر زور غالب می‌شود.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با تاکید بر لزوم داشتن منطق و گفتمان اظهار کرد: اگر بخواهیم پای عقل خود بایستیم، راهی جز برخورد منطقی نداریم که خوشبختانه این روش عقل‌پسند است. مردم در عمق وجود خود با اخلاق و گفتار صحیح موافق هستند و با روش‌های پوپولیستی و بی‌اخلاقی موافق نیستند.

وی با اشاره به دولت اصلاحات، آن را دولتی مورد پسند مردم دانست و گفت: دوران اصلاحات علی‌رغم همه ضعف‌ها دوران شیرینی برای مردم بود؛ چراکه اخلاق‌مداری و منطق این خصوصیت را دارد. طبیعت جامعه با منطق و اخلاق موافق بوده و از تندی و خشونت و بی‌اخلاقی و نیز توسل به زور متنفر است.

وی که در ابتدای سخنانش گفت که شنیده است برای انتخابات خبرگان نیز رد صلاحیت شده است، ادامه داد: در این انتخابات ما می‌توانستیم از ترس رد صلاحیت شرکت نکنیم، اما پای حرف خود ایستادیم. ما از تجربیات گذشته سال 92 حسن استفاده را داشتیم و منسجم شدیم. خیلی تلاش شد که ما به اینجا نرسیم ولی تدبیر بزرگان باعث این انسجام شد و اصلاح‌طلبان تلاش دارند با یک لیست وارد عرصه شوند.

منتجب‌نیا در عین حال بر لزوم تجدیدنظر و بازبینی تفکر اصلاح‌طلبی تاکید کرد و افزود: ما باید اندیشه اصلاح‌طلبانه را مرور کنیم و اگر نیاز بود، آسیب‌شناسی کرده و پای آن نیز بایستیم. مطمئن باشیم که پیروز هستم و باید این تفکر را به نسل‌های آینده منتقل کنیم. قطعا و مسلما جامعه بشری به طرف اصلاحات پیش می‌رود. ما باید همیشه خود را بازسازی کنیم تا دچار توهم نشویم چون این آفتی است که انسان را تهدید می‌کند؛ ما نباید به نام اصلاحات دچار خودبزرگ‌بینی و اقتدارگرایی شویم.

وی با بیان این‌که «ما پیروز شدیم که توانسته‌ایم عقل و اخلاق را به هر قیمتی ترجیح دهیم»، تاکید کرد: ما باید پای تفکر اصلاح‌طلبانه بایستیم و فکر خود را بارور کرده و بداینم که فراتر از این‌که یک حزب باشیم، دارای اندیشه‌ای هستیم که بر عقلانیت و اخلاق مبتنی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاراه به مساله تحزب، آن را مساله بسیار مهمی توصیف کرد و گفت: گاها القا می‌کنیم در جامعه ما حزب جایگاه مناسبی نمی‌یابد اما ما هم در این قضیه مقصر هستیم؛ نباید توپ را در میدان مردم بیاندازیم. تنها راه پیشگری از انواع زور تحزب است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که «حزب مقتضیات و الزاماتی دارد»، گفت: ما اگر بخواهیم حزبی باشیم باید آن را در زندگی خود وارد کنیم و وقت و سرمایه مناسب برای آن اختصاص دهیم. احزاب ما نتوانسته‌اند به آن رسالت بزرگ تاریخی خود عمل کنند. در انتخابات اختلافات کنار گذاشته شد ولی این فقط منحصر به انتخابات شده است. کسی تصور نکند نهادی غیرحزبی می‌تواند جای حزب را بگیرد. ما شبانه‌روز با مردم کار داریم؛ یک حزب با اندیشه و نسل جوان سروکار دارد. آیا ما در حزب برای زمانی که توانستیم قدرت را در دست بگیریم، برنامه‌ریزی برای اداره مجلس و دولت داشته‌ایم. در دنیا احزاب دولت‌های در سایه بشمار می‌روند.

وی با اشاره به رد صلاحیت‌ برخی داوطلبان انتخابات پیش رو تصریح کرد: باید پای حرف خود بایستیم و اجازه ندهیم افراطیون وارد مجلس شوند. اصلاح‌طلبان باید برای ورود به مجلس شناسایی شوند. حتی برخی معتقدند باید از برخی از اصول‌گرایان عاقل استفاده کنیم. ما باید در انتخابات مشارکت حداکثری داشته و مردم را تشویق کنیم رای دهند ولو یک نفر داشته باشیم باید بالاترین رای را به او داد تا نشان دهیم که مردم این تفکر را می‌خواهند.

وی با بیان این که «ما در مجلس نهم ضرر کردیم»، اظهار کرد: در همان انتخابات رئیس جمهور دولت اصلاحات و من رای دادیم. من فقط به آقای مطهری رای دادم. اگر از انتخابات کناره‌گیری کنیم ضرر خواهیم کرد و این برخلاف مشی ماست.

منتجب‌نیا هم‌چنین درباره دلایلی که برای برخی رد صلاحیت‌ها عنوان شده است، گفت: ما مخالف نظام نیستیم؛ چراکه عمر خود را صرف انقلاب کرده‌ایم و این کار را ادامه می‌دهیم منتها در راستای تثبیت و تحکیم جمهوری اسلامی. ما اصلاح‌طلبان را در درون نظام می‌خواهیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان