arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۷۲۵
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۲ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۴

علی مطهری تشریح کرد: اقداماتی که رئیس جمهور می تواند درباره مساله ردصلاحیت ها انجام دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا رایزنی روسای قوای مجریه و مقننه با شورای نگهبان می تواند در پروسه اعتراض به رد صلاحیت ها تاثیرگذار باشد یا خیر؟ گفت:رئیس جمهور  مسئول اجرای قانون اساسی است.

علی مطهری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران در توضیح اینکه رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است، اظهار کرد: رئیس جمهور می تواند اقداماتی را در زمینه مساله رد صلاحیت ها انجام دهد.

 وی پیش بینی اش از ترکیب مجلس آینده  را اینگونه بیان کرد: ترکیب مجلس آینده بستگی به نتیجه بررسی رد صلاحیت ها و رسیدگی به اعتراض معترضان دارد.

این نماینده مجلس درباره اقدامات احتمالی رئیس جمهور با توجه به وعده او مبنی بر استفاده از اختیارت قانونی در ارتباط با نتیجه صلاحیت کاندیداها نیز افزود: رئیس جمهور  مسئول اجرای قانون اساسی است و می تواند اقداماتی را در این زمینه انجام دهد.

مطهری تاکید کرد: رئیس جمهور با توجه به اختیاراتی که دارد، در ارتباط با رایزنی با شورای نگهبان در مساله رد صلاحیت ها از هر راهی که صلاح  می داند، می تواند وارد شود.

رئیس جمهور در مورد رد صلاحیت ها چه گفته بود؟

حسن روحانی در روز آغاز اجرایی شدن برجان در نشستی با خبرنگاران، در پاسخ به خبرنگاری که پرسید"هم‌زمان با تحقق وعده شما درباره حل پرونده هسته‌ای خبرهای خوبی در عرصه انتخابات به گوش نرسید و چهره‌های باسابقه‌ای رد صلاحیت شدند، با توجه به اینکه یکی از وعده‌های انتخاباتی شما برگزاری یک انتخابات پرشور بود به عنوان رییس‌ جمهور ایران برای احقاق حقوق چهره‌های باسابقه سیاسی چگونه عمل خواهید کرد؟ " 

 گفت: اطلاعات اولیه‌ای که به من دادند خیلی خوشحال‌کننده نبود. در دو مرحله اول انتخابات وضعیت خوب و امیدوار کننده‌ای داشتیم؛ استقبال گسترده از ثبت‌نام و بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی، اما در مرحله نظارت برخی از افراد حالا به تعبیر خودشان احراز صلاحیت نشدند. ما بسیار امیدوار هستیم که شورای محترم نگهبان به این مسأله رسیدگی کند و اگر موردی، صلاحیتی تأیید نشده که قابل تأیید است که به نظر من این موارد فراوان است، شورای محترم نگهبان دخالت کند.

مقام عالی اجرایی کشور با تاکید بر اینکه من به عنوان رییس‌ جمهور از همه اختیاراتم در این زمینه استفاده خواهم کرد، اظهار داشت: امیدوارم شورای نگهبان که یک نهاد بسیار مهمی در کشور ما است و پاسدار قانون اساسی است و ما یک جا با شورای نگهبان وظایف مشترکی داریم که به یک معنا یعنی هم رییس‌ جمهور پاسدار قانون اساسی و مسئول اجرای قانون اساسی است و هم شورای نگهبان به یک معنا شورای نگهبان قانون اساسی است و دقت می‌کند بر اینکه قانون اساسی در روند قوانین موضوعه کشور نقض نشود و در انتخابات هم نظارت می‌کند که قانون اجرا شود.
رییس جمهوری افزود: امیدوارم شورای نگهبان با توجه به رسالت سنگینی که بر عهده دارد بتواند این موضوع را به گونه‌ای حل و فصل کند که آنچه مقام معظم رهبری تأکید کردند بر اینکه یک انتخابات بسیار پرشوری داشته باشیم و حتی ایشان فرمودند آنهایی که با نظام هم میانه خوبی ندارند پای صندوق انتخابات بیایند برای اینکه این صندوق انتخابات برای کشورشان است، امیدوارم ان شاءالله شورای نگهبان این دغدغه خاطر را حل کند و نگذارد دلواپسی به وجود بیاید.

دکتر روحانی در پایان بار دیگر به ملت بزرگ ایران تبریک گفت و تصریح کرد: این روزها روزهای پیروزی تدبیر بود و این پیروزی می‌تواند فضای امیدبخش بهتری را برای ملت ما فراهم بکند تا در همه زمینه‌ها ما شاهد شکوفایی بیشتر در کشورمان باشیم.

سه روز بعدی ، وی در همایش استانداران، فرمانداران و معاونان ومدیران کل سیاسی و انتخابات دکتر روحانی با اشاره به اینکه وظایف و اختیارات بخش‌های اجرایی و نظارتی در انتخابات در قانون اساسی و قوانین موضوعه مشخص شده است، افزود: گاهی این مرزها به هم خیلی نزدیک شده و گاهی نیز مخلوط می‌شوند و لذا باید خیلی دقت کنیم. به نظرم بهترین راه، گفتگو، مذاکره و مشورت است و از وزرای کشور و اطلاعات خواسته‌ام که به طور کامل با شورای نگهبان همکاری و تعامل کنند و رایزنی‌های خودمان را استمرار می‌دهیم.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه به معاون اول خود نیز مأموریت داده است در این زمینه رایزنی کند، اظهار داشت: امیدوارم همانطور که همیشه با خردورزی و ایمان به خدا کارها را به پیش برده‌ایم از این عرصه نیز با موفقیت عبور کنیم. قرار نیست ما دین خودمان را برای نماینده شدن دیگران بفروشیم. ما می‌خواهیم اخلاق اسلامی در همه عرصه‌ها حاکم باشد و کسی دیگران را تخریب نکرده و آبروی کسی را نریزد.

نظرات بینندگان