arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۷ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۴

اردوغان: سیستم ریاست‌جمهوری قوی‌تر به عنوان یک مساله شخصی دیده نشود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی عنوان داشت: تدوین قانونی اساسی ملی هدفی است که ما برای رسیدن به آن تلاش می‌کنیم.

به گزارش النشره،‌ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در همایشی که پیرامون "اصلاح قانون اساسی" برگزار شد، تصریح کرد: برخی از طرف‌ها از تدوین قانون اساسی جدید ناراضی هستند، "چراکه آنها به اراده مردم اعتماد ندارند و برای ترکیه و آینده‌اش خیر را نمی‌خواهند، اما اصلاح قانون اساسی کنونی ترکیه غیر ممکن است،‌ چراکه آن یک قانون اساسی وارداتی و غیر ملی است. زمانی که من تصدی پست نخست وزیری را برعهده گرفتم، مساله قانون اساسی جدید از مهم‌ترین مسائلی بود که ما همواره آن را بررسی می‌کردیم و ما گام‌های بلندی در مساله تدوین قانون اساسی ملی جدید برای ترکیه جدید برداشتیم.

اردوغان گفت: قانون اساسی کنونی اهداف و خواسته‌های مردم ما را برآورده نمی‌کند و به همین دلیل،‌ باید تمامی احزاب موجود در پارلمان تمام تلاش خود را برای تدوین قانون اساسی جدید بکنند. قانون اساسی کنونی ترکیه نتیجه کودتاهای نظامی قدیمی است.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: قانون اساسی جدید در ترکیه باید دربردارنده تمدن ما و تاریخ ریشه دار ما و فرهنگ اصیل ما باشد و آینده‌ای شکوفا را برای مردم ما رقم بزند. نظام ریاست جمهوری و قانون اساسی جدید از مهم ترین اصول اساسی است که باید آن را برای تشکیل ترکیه قدرتمند ایجاد کنیم.

اردوغان گفت که رئیس جمهوری که از سوی مردم انتخاب شده است، باید نقشی فراتر از یک نقش سمبلیک داشته باشد. انتخاب رئیس جمهور به صورت مستقیم از سوی مردم نخستین گام برای انتقال از نظام پارلمانی به ریاست جمهوری بود.

وی اظهار امیدواری کرد که کمیته ذیربط در تدوین قانون اساسی جدید ترکیه موفق شود، چراکه این امر یک مساله ملی و ضرورتی برای ساخت ترکیه قدرتمند و پیشرفته است.

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد که مساله قانون اساسی جدید نباید یک آرزو و مساله شخصی دیده شود بلکه به عنوان یک ضرورت برای کشور باشد. برای ساخت یک ترکیه جدید به سیستم ریاست‌جمهوری اجرایی و قانون اساسی جدید نیاز داریم . مذاکرات در این باره نباید به عنوان یک مساله شخصی دیده شود. سیستم ریاست‌جمهوری بهترین گزینه برای آینده ترکیه است و باید اجرایی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان