arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۹۳۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۹ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۴

سفیر لهستان در تهران: قدمت روابط ایران و لهستان به بیش از 5 قرن می رسد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفیر جمهوری لهستان در تهران گفت: ایران و لهستان در طول 540 سال گذشته روابط دوستانه و صلح آمیز خود را حفظ کرده اند که مساله کمیابی در بین کشورهای اروپایی است.

به گزارش ایرنا، یولیوش گولیو روز پنجشنبه در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی افزود: وجود آثار تاریخی و هنری ایران در لهستان که بر اساس روابط تجاری و دوستانه و نه از طریق جنگ به دست آمده است، نشان دهنده قدمت بی نظیر روابط دو کشور است.

وی با بیان این که هیات اقتصادی همراه من همه از بخش خصوصی هستند، افزود: این هیات از استان های جنوب غربی لهستان آمده اند که از نظر صنعتی، همسایگی با کشورهای خارجی، ویژگی های مردم و آب و هوا تشابهات زیادی با آذربایجان شرقی دارد.

گولیو با اشاره به این که 80 درصد اقتصاد لهستان وابسته به بخش خصوصی و از این رقم نیز 70 درصد وابسته به صنایع متوسط و کوچک است، افزود: رشد اقتصادی لهستان در 20 سال گذشته هفت درصد بوده است.

وی اظهار کرد: اگرچه اقتصاد لهستان اقتصاد بزرگی نیست، اما با ادامه این روند انتظار می رود در سه سال آینده اقتصاد لهستان از اقتصاد اسپانیا نیز بزرگتر شود و با ادامه آن بتوانیم جزو اقتصادهای قدرتمند اروپا شویم.

سفیر لهستان در تهران از حضور در آذربایجان شرقی و بازدید با اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز ابراز خوشحالی کرد و گفت: آماده افزایش روابط بین تجار ایران به خصوص آذربایجان شرقی با تجار لهستان هستیم. 

وی با تاکید بر گسترش روابط بین بخش خصوصی و مردم کشورش با آذربایجان شرقی و تبریز، گفت: اگر مردم باهم ارتباط داشته باشند می توانند کوه ها را هم جابه جا کنند.

سفیر جمهوری لهستان به همراه هیات اقتصادی این کشور متشکل از تولیدکنندگان تجهیزات معدنی، سیستم های مخابراتی، زیرساخت انواع خط انتقال لوله ای، لوازم زینتی و مبلمان، مواد اولیه پلاستیک و تایر، گرانول های پلاستیکی، رنگ و جلا دهنده، اورینگ و مهره ماسوله و کاسه نمد، مکمل های غذایی و رژیمی، تیغه های برش، سیستم های تعاملی الکترونیکی، گوشت طیور و فعالان اتاق بازرگانی و مشاوره، حسابداری و حسابرسی در آذربایجان شرقی حضور دارند. 

این هیات روز گذشته از منطقه آزاد ارس دیدن و با ظرفیت های اقتصادی این منطقه از نزدیک آشنا شد. 

جمهوری لهستان کشوری در مرکز اروپا است که از غرب با آلمان، از جنوب غربی با جمهوری چک، از جنوب با اسلوواکی، از شمال شرقی با لیتوانی و روسیه (منطقه برون بومی کالینینگراد) از شرق با بلاروس و از جنوب شرقی با اوکراین و از شمال با دریای بالتیک همسایه است. 

در سال 93 دو کشور ایران و لهستان در حدود 41 میلیون دلار مبادله تجاری داشتند که تراز تجاری دو کشور با یک میلون دلار اختلاف به نفع لهستان بود. 

نظرات بینندگان