arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۹۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۲ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۴

سپر دفاعی نامرئی زمین در برابر ذرات مرگبار خورشید چه شکلی است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دانشمندان ناسا با بررسی کمربند نامرئی ون‌آلن دریافتند که شکل هندسی سپر دفاعی زمین در برابر ذرات مرگبار خورشید شبیه دونات است.

سپر فضایی زمین در برابر تشعشعات مرگبار خورشید یا کمربند فضایی ون‌ آلن به احترام کاشف آن یعنی پروفسور جیمز ون‌ آلن، دانشمند علوم فضایی ایالات متحده نام‌گذاری شده است.

محققان ناسا معتقدند که زمین توسط دو حلقه دونات شکل مملو از الکترون احاطه شده و فاصله تقریبی لایه اول آن از سطح زمین حدود 965 کیلومتر است.

دانشمندان با بررسی اطلاعات جدید دریافتند که ظاهر کمربند ون ‌آلن نسبت به نظریه‌های گذشته کاملا متفاوت است، به‌طوری‌که یافته‌های اخیر حاکی از چند لایه بودن این کمربند است.

کمربند فضایی ون ‌آلن در منحرف کردن تشعشعات مرگبار خورشید از زمین نقشی اساسی دارد، به‌طوری‌که عدم شکل‌گیری چنین لایه محافظتی در فضای اطراف زمین پیدایش حیات را غیر ممکن می‌کرد.

بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی ناسا، دانشمندان دریافتند که این کمربند پیچیده‌تر از آنچه به نظر می‌رسد، است.

پروفسور جف ریویز، متخصص علوم فضایی از لابراتوار ملی لوس‌آلاموس در مورد نظریه جدید شکل هندسی کمربند فضایی ون ‌آلن عنوان کرد: شکل لایه‌های کمربند با توجه به نوع الکترون آشکارساز آن متفاوت است. در واقع با توجه به سطح مختلف انرژی الکترون‌ها، لایه‌های مختلف کمربند واکنش لازم را نشان می‌دهند.

وی در ادامه افزود: در مدل جدید، شکل ظاهری کمربند بستگی به سطح انرژی الکترون‌های مورد استفاده برای مشاهده آن دارد. در صورت استفاده از الکترون‌های ‌کم‌ انرژی، لایه درونی بزرگتر از لایه بیرونی مشاهده و برای الکترون‌های پر انرژی مشاهدات کاملا معکوس می‌شود.

یکی از مهم‌ترین یافته‌های اخیر در مورد کمربند ون ‌آلن که شگفتی دانشمندان را در پی داشته، عملکرد متفاوت سپر دفاعی زمین در برابر توفان‌های خورشیدی است، به طوری‌که با برخورد ذرات پرانرژی خورشیدی به میدان مغناطیسی زمین، عملکرد کمربند فضایی ون‌آلن با توجه به شدت ذرات متفاوت است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان