arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۳۷۱
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۰ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۴

گزارش دیسکاوری: ارتش آمریکا به ساخت سایبورگ نزدیکتر شد/آزمایش تراشه کلیدی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 شاید به نظر بعضی‌ها سایبورگ‌ها فقط مختص فیلم‌های علمی-تخیلی باشند اما به گزارش همشهری آنلاین& ارتش آمریکا درحال ساخت فناوری تراشه جدیدی است که می‌تواند به مغز انسان پیوند بخورد.

اين تراشه پس از پیوند خوردن با بدن می‌تواند مغز انسان را به رایانه‌های متصل ساخته و از انسان یک ابرانسان ماشینی یا سایبورگ بسازد.

براساس گزارش ديسكاوري، درصورتي كه اين تراشه با موفقيت عمل كند،‌ مي‌تواند كارايي‌هاي نامحدود داشته‌باشد. آژانس پروژه‌هاي مطالعات پيشرفته دفاعي آمريكا، دارپا، معمولا در توسعه فناوري‌هايي كه در نهايت مورد استفاده شهروندان قرار خواهند گرفت،‌مانند سيستم موقعيت‌ياب جهاني،‌دست دارد.

اين فناوري جديد نيز مي‌تواند به سربازان آمريكايي در بهبود حواس‌هايشان، شنوايي،‌بينايي و ديگر حواس كمك كند. اين فناوري از توانايي احياي بينايي در افراد نابينا، تبديل اندام‌هاي مصنوعي به اندام‌هايي كه عملكردي مانند اعضاي حقيقي بدن دارند، و حتي كنترل بيماري‌ها برخوردار است.

دارپا به تازگي سيستم مهندسي عصبي يا به اختصار NESD خود را معرفي كرده‌ و اميدوار است با سرمايه‌گذاري روي اين سيستم بتواند رابط‌هاي كاربري عصبي قابل پيوندي را ايجاد كند كه مي‌توانند انسان‌ها را در حدي بي‌سابقه به صورت مستقيم به رايانه‌ها متصل سازند و آنها را به سايبورگ‌ها تبديل سازند.

سايبورگ به فردي گفته مي‌شود كه توانايي‌هاي فيزيكي او با افزوده شدن عناصر مكانيكي به بدنش فراتر از حد طبيعي رفته‌است. سيستم NESD بخشي از طرح ابتكاري BRAIN است كه باراك اوباما آن را در سال 2013 افتتاح كرد. هدف از اين طرح هدايت مطالعات به سوي درمان بيماري‌ها و اختلالات مغزي است.

تراشه جديد ابعادي برابر يك حبه قند دارد و عملكرد آن مانند مترجمي است كه ميان مغز و جهان ديجيتال قرار مي‌گيرد. زيرا نورون‌هاي مغز از يك زبان و رايانه‌ها از زباني ديگر استفاده مي‌كنند. اين تراشه را مي‌توان در بخشي از مغز كار گذاشت تا به سطح رابطي عصبي تبديل شود و سيگنال‌هاي الكتروشيميايي ارسال شده توسط نورون‌هاي مغزي را به صفر و يك‌هايي قابل درك براي رايانه‌ها تبديل كند و برعكس.

درحال حاضر سطح رابط‌هاي انسان-رايانه مي‌توانند يك ماشين را به گروهي 100 تا 1000 نوروني متصل سازند. اما با ساخت اين تراشه جديد مي‌توان ميليون‌ها نورون را به صورت انفرادي به ماشين متصل ساخت تا به اين صورت كنترل بيشتري بر ارتباط ميان مغز و رايانه داشته باشد. در اين سيستم مي‌توان با كمك رايانه اطلاعات بصري اضافي را به مغز افراد وارد كرد تا حس بينايي فرد ارتقا يابد، قابليتي كه در افراد نابينا مي‌تواند به بازگشت بينايي منجر شود و در سربازان به ديد دقيق‌تر و واضح‌تر، ديد در پرتو ايكس يا ديد از زاويه نگاه يك پهپاد منتهي شود.

دارپا مي‌گويد علاوه بركاربرد‌هاي نظامي،‌اين سيستم در زمينه تجهيزات پزشكي، زيست‌شناسي سنتزي، علوم عصبي، فوتونيك و الكترونيك‌هاي كم‌مصرف كارايي خواهد داشت.

نظرات بینندگان