arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۶۸۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۸ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۴

هراس تندروها از نزدیکی بیت امام(ره) و آیت الله

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سید محسن امامی فر در آفتاب یزد نوشت:

آیت الله هاشمی رفسنجانی در اولین روز از آغاز ایام الله دهه فجر و در سال روز ورود تاریخی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی به میهن، از ضرورت احترام به بیت امام(ره) سخن به میان آورد و به طور تلویحی از رد صلاحیت «سید حسن خمینی» یادگار گرانقدر امام راحل انتقاد کرد.

انتقادی که به مذاق محافل تند جناح راست خوش نیامد و پس از گذشت چند ساعت از انتشار اظهارات رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام، توپخانه های رسانه ای خود را علیه آیت الله، روشن کردند.

آن ها هاشمی را به نگاه ابزاری به قانون متهم کرده و می گویند در تایید صلاحیت وی برای مجلس خبرگان باید تجدید نظر شده و از لزوم رد صلاحیت هاشمی سخن به میان می آورند.

به نظر می رسد تندروها نزدیکی بیت امام(ره) و آیت الله هاشمی را هدف گرفته اند.

اما برای ریشه یابی هراس تندروها از دو ضلعی آیت الله – بیت امام(ره)، باید در نظر داشت داشت که فضای سیاسی درون کشور پس از انتخابات 92 با شیب ملایمی از جو تندروی و افراط به سوی اعتدال و میانه روی در حال تغییر بود که برجام سرعت قابل توجهی به این تغییرات داده است.

از طرفی ترسیم نقشه حرکت از فضای افراط به سوی اعتدال در فضای سیاسی ابتدا با تدبیر مقام معظم رهبری و پس از آن میدان داری آیت الله هاشمی رفسنجانی و تحرکات سید حسن خمینی و سپس سیاست‌های اعمالی دولت روحانی میسر شد. البته در این مسیر طیف معتدل و میانه رو هر دو جناح سیاسی کشور جهت ایجاد خط تعادل، نقشی اساسی بر عهده داشتند.

در نتیجه با تغییر نقشه فضای سیاسی و حاکمیت نسبی اعتدال، دوضلعی آیت الله هاشمی – بیت امام(ره) می‌تواند به عنوان محوری کلیدی در میانه این مختصات ایفای نقش نماید.

به همین جهت است که اتاق فکر تندروها جهت جلوگیری از ایجاد این محور، طرح تشدید تخریب آیت الله را دنبال می نماید تا سید حسن را نسبت به آینده هراسان کنند.

در واقع با رصد فضای کلان سیاسی می‌توان به این مهم رسید که تندروها هدف از تخریب آیت الله را نه به مجرد شخصیت وی بلکه در جهت ضربه زدن به دولت روحانی، منافع ملت و از همه مهم تر به حاشیه راندن اندیشه اعتدالی و منش میانه روی دنبال می‌کنند و در این مسیر به ظاهر مرزهای اخلاقی را نیز زیر پا گذاشته و تخریب به جای نقد منصفانه را سرلوحه اقدامات و اظهارات خود کرده اند. 

به عبارت دیگر این طیف، هویت سیاسی خود را در مقابله با اراده ملت و تخریب بزرگانی چون آیت الله هاشمی رفسنجانی تعریف می کنند. 

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این که بر پایه گواه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری، آیت الله هاشمی بخش مهم و لاینفکی از تاریخ مبارزات پیش از انقلاب و یکی از چهره های کلیدی انقلاب اسلامی بوده و به همین دلیل تخریب وی، زیر سوال بردن کارنامه نظام است. 

قطع به یقین انتقاد به هر شخصیت و عملکردی وارد است، اما انتقادات نباید جنبه تخریبی آن هم در مواجهه با کارنامه نظام جمهوری اسلامی به خود بگیرد.

در پایان یادآوری اظهارات امام راحل(ره) و رهبری معظم انقلاب در رسای شخصیت آیت الله هاشمی جهت تنویر افکار طیفی که مغرضانه در مسیر تخریب یکی از استوانه های نظام گام بر می دارند، خالی از لطف نیست.

•  امام خمینی(ره) در سال 1360 خطاب به انحصارطلبان: 

•  « خدا انصاف بدهد به آن هایی که انحصارطلب بودند و می‌خواستند بهشتی و خامنه‌ای و رفسنجانی را از صحنه خارج کنند.»

•  امام خمینی: «مردان تاریخ تا آخر زنده هستند. بدخواهان باید بدانند هاشمی زنده‌است چون نهضت زنده‌است. آمریکا و دیگر ابرقدرت‌ها بدانند ملت ما زنده‌است... من به آقای هاشمی فرزند برومند اسلام تبریک می‌گویم که در راه هدف تا نزدیک شهادت به پیش رفته و سلامت و ادامه خدمت ایشان را از خدای تعالی خواستارم - صحیفه امام، جلد ۷، صفحه ۴۹۵»

•   مقام معظم رهبری در خطبه معروف 29 خرداد 1388:

« آقای هاشمی را همه می‌شناسند. من شناختم از ایشان مربوط به بعد از انقلاب و مسئولیتهای بعد از انقلاب نیست؛ من از سال ۱۳۳۶ -یعنی ۵۲ سال قبل ایشان را از نزدیک می‌شناسم. آقای هاشمی از اصلی‏‌ترین افراد نهضت در دوران مبارزات بود؛ از مبارزین جدی و پیگیرِ قبل از انقلاب بود؛ بعد از پیروزی انقلاب از مؤثر‌ترین شخصیتهای جمهوری اسلامی در کنار امام بود؛ بعد از رحلت امام هم در کنار رهبری تا امروز. این مرد بار‌ها تا مرز شهادت پیش رفته. قبل از انقلاب اموال خودش را صرف انقلاب می‌کرد و به مبارزین می‌داد. این‌ها را جوان‌ها خوب است بدانند. در طول این مدت هیچ موردی را سراغ نداریم که ایشان برای خودش از انقلاب یک اندوخته‏‌ای درست کرده باشد. این‌ها یک حقایقی است؛ این‌ها را باید دانست. در حساس ترین مقاطع ایشان در خدمت انقلاب و نظام بوده است.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
برادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
0
3
تحلیل درست همینه!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
0
3
تند رو ها رو باید ترمزها شون رو کشید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
0
2
خدا انصاف بدهد به این تازه انقلابی ها که از سال 84 انقلابی شده اند ومملکت ونظام ورهبری را یکجا برای خودشان می خواهند و یک قدم هم عقب نشینی نمی کنند
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
0
4
درود بر هاشمی عزیز
ناشناس
|
Romania
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
0
2
هراس تندروها از رای معنی دار آیت الله هاشمی و آیت الله سید حسن خمینی.
dideban1400
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
1
0
فعلا که اصلاح طلبها بیشتر از تندروها از استفاده ابزاری آقای هاشمی از آقای سید حسن ترسیده اند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
انتخاب اگه واقعا جیره خوار خاندان هاشمی نیستی تحلیل های ابطحی و عبدی رو هم منتشر کن
و البته این کامنتو
اما ...............
ناشناس
|
Canada
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
1
0
مسئله اصلي نزديكي هاشمي و خميني نيست
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
0
1
آیت الله رفسنجانی بخاطر دفاع از حقوق مردم در برابر انحصارطلبان تندرو آماج حمله مخالفان و بدخواهان قرار گرفته .
نظرات بینندگان