arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۹۳۰
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۴ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۴

ناگفته های جدید صالحی از روند مذاکرات هسته ای

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ملت ایران بر هر امری اراده کند آن را به دست خواهد آورد و در برجام به دنبال تثبیت منافعش در حوزه‌ تکنولوژی بود.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انقلاب اسلامی و راهبرد آن در منطقه غرب آسیا عنوان داشت: هدف از انقلاب اسلامی ایجاد یک نظام مبتنی‌بر مقابله با ظلم و ستم و امروز یکی از عناصر انقلاب فرهنگی رسیدن به وحدانیت است و جمهوری اسلامی تلاش کرد خود را از اتکا به دو بلوک غرب و شرق که نمادهای قدرت مادی تلقی می‌شدند رها سازد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به نقش حضرت امام خمینی(ره) در مبارزه با استکبار عنوان داشت: امام راحل دین را احیا کردند و جمهوری اسلامی استقلال و آزادی به معنای عدم وابستگی به شرق و غرب را نهادینه کرد. اینکه می‌گوییم «نه شرقی نه غربی» کلیدواژه انقلاب اسلامی است و محتوای انقلاب را در خود دارد.

صالحی با اشاره به اینکه اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریکا نمادهای قدرت بلوک شرق و غرب بودند گفت: نظام اسلامی از ابتدا تا کنون سعی کرد در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت حرکت کند و سیاست خارجی کشورمان نیز برهمین اساس طراحی شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی وزیر خارجه را مجری سیاست‌های طراحی شده در کشور عنوان کرد وگفت: یکی از عناصری که تصمیم‌سازی را فراهم می‌کند شخص وزیر خارجه است و شورای عالی امنیت ملی و سایر ارگانها همچون مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور نیز نظرات خود را بیان می‌کنند.

وی درباره احتمال نفوذ کشورهای غربی در کشور گفت: هوشیاری و کَیّس بودن از علامت‌های مسلمانی است در کشور ما نیز شیوه حکمرانی بسیار ویژه است و ولایت فقیه با هوشیاری کار را دنبال می‌کند و مراقب هستیم دسیسه‌های دشمن عملی نشود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه دشمنان درصدد هستند مشکلاتی را ایجاد کنند، تصریح کرد: ما باید مراقب باشیم تا دشمنان در چهره دوست وارد نشود. تذکراتی که درباره نفوذ داده شده کاملا به جا و برای حفظ کیان انقلاب اسلامی مطرح شده است.

وی درباره اینکه قرار است یک درس به نام برجام در آموزش پرورش ارائه شود گفت: اگر ملت اراده بر هر امری داشته باشد آن را به دست خواهد آورد و ملت ما به دنبال تثبیت منافع خود در حوزه‌های مختلف از جمله علم و تکنولوژی بود.

صالحی با بیان آنکه طرف مقابل خیرخواه نیست، تاکید کرد: در برجام علی‌رغم فشار طرف مقابل و چالش‌هایی که ایجاد شد اراده ملت ایران بر طرف مقابل و کشورهای زورگو تحمیل شد و اگر وحدت بین دولت و ملت نبود یقیقنا مذاکره کنندگان از هر گروهی که بودند به نتیجه نمی‌رسیدند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه لیبی در گذشته با سرنوشتی مواجه شد که تمام امکانات هسته‌ای خود را بار کشتی کرد گفت: عراق نیز به سرنوشتی همچون لیبی دچار شد و دشمنان این کشور را شخم زدند، اما جمهوری اسلامی اراده خود را بر دشمنان تحمیل کرد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب و مردم پشتیبان مذاکره کنندگان بودند، تاکید کرد: دلم می‌خواست این مذاکرات ضبط می‌شد تا غرور ملی به نمایش در می‌آمد.

صالحی اضافه کرد: ما عراقچی‌ها، کمالوندی‌ها، رحیمیان‌ها، امینی‌ها، موجرلوها و تلاشگران بسیاری در عرصه مذاکرات داشته و داریم و من به ملتی که چنین فرزندانی دارند تبریک می‌گویم که از کیان ملت همانطور که در گذشته در جبهه‌ها از امنیت ملی دفاع شد در این زمینه اقدامات خوبی انجام شد.

صالحی اشاره به اینکه امروز در جایگاهی قرار گرفته‌ایم که مانند کشوری پیشرفته عمل می‌کنیم، اظهارداشت: زمانی که وزیر خارجه بودم شرایط منطقه بسیار ویژه و پیچیده بود. در آن دوران بعد از مدتی تونس، مصر و لیبی به هم ریخت و منطقه دچار آشوب فراگیر شد و در آن زمان هم اگر حمایت‎های رهبر معظم انقلاب نبود، چند بار کله پا می‌شدیم. چرا که یکسری پرونده‌ها همچون پرونده آرژانتین، الجزایر، کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین بحران سفارت انگلیس را داشتیم و باید وزیر خارجه تلاش می‌کرد تا آن زمان تدبیری بیندیشد که چگونه عمل کند تا منافع ملی تامین شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: برخلاف تحلیل رسانه‌های داخلی ما آن زمان در رابطه با سوریه و لیبی تصمیمات خوبی گرفتیم، اما به انفعال از سوی رسانه‌ها متهم شدیم! دوست دارم کسانی که آن زمان از ترکیه حمایت می‌کردند، شهامت داشته باشند و شرایط امروز این کشور را بسنجند و واقعیت‌ها را بگویند.

وی در تشریح فعالیت‌هایش در دوران وزارتش اضافه کرد: ما در آن زمان سفارت انگلیس را مدیریت کردیم و بحران آمیا را با جلسات محرمانه‌ای که با وزیر خارجه آرژانتین داشتم پیش بردیم.این جلسه منجر به عقد قرار داد با این کشور شد و این تفاهم نامه آرژانتین را به هم ریخت و آمریکا و رژیم صهیونیستی با آن شدیدا مخالفت کردند و کار به جایی رسید که رئیس جمهور آرژانتین در مجمع عمومی سازمان ملل آن سخنان را مطرح کند و این عملکرد مساعد سیاست خارجی ما در دوران قبل بود.

صالحی افزود: ما در حوزه عراق، تاجیکستان و افغانستان نیز بحث‌هایی داشتیم و با عراق مرزهای زمینی و آبی تا حدودی حل شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره آزادی 48 نفر از ایرانیان در سوریه در آن دوران گفت:‌ من در آن زمان با نخست وزیر قطر تماس گرفتم و به او اطلاع دادم که ما مخالفین سوریه را از چشم شما می‌بینیم و او گفت که ما از همه مخالفین حمایت نمی‌کنیم و از طریق وساطت قطر کار انجام شد.

صالحی با بیان اینکه خوشبختانه دولت یازدهم دارای انسجام است گفت: در دولت یازدهم همه در یک خط مشی هستند به طوری که وزارت خارجه وقتی می‌خواهد اقدامی انجام دهد نگران نیست و می داند خط مشی مجموعه یکی است و اختلافی در درون مجموعه نیست که از نظر بنده این یک نعمت الهی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما بارها متهم به انفعال شده‌ایم اما الحمدالله اکنون میوه‌های اقدامات صورت گرفته‌مان را داریم می‌چینیم که یکی از آنها بحث گشایش مذاکره با آمریکا بود.

صالحی با بیان اینکه ملت های دیگر ایران را بعنوان اسوه و الگو در مقابل خودشان قرار می‌دهند تصریح کرد: آنها در همان راهی که ما پیمودیم قرار می گیرند. 

وی با بیان اینکه در برجام اراده ملت تجلی یافت، اظهار داشت: ملت ما علی‌رغم تمام فشارهایی که طرف مقابل برای جلوگیری از رسیدنمان به حق برخورداری از این صنعت آانجام داد تصمیم گرفت که بر حقوقش اصرار کند و بهترین شهدا را در این راه تقدیم کرد.

صالحی با بیان اینکه برجام زیبا‌ترین جلوه این چالش بزرگ بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای زورگو بود افزود: در این چالش ملت ما توانست ارادهاش را به طرف مقابل تحمیل کند و مسلماً اگر بین دولت و ملت وحدت و انسجام برقرار نبود این اراده تحمیل نمی‌شد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اگر بین دولت و ملت فاصله بود یقینا مذاکره کنندگان نمی‌توانستند راه به جایی ببرند، ادامه داد: چون ملت ما پیکره و دست واحدی داشتند و به ریسمان الهی چنگ زدند خداوند مقدر کرد که ایران در این چالش پیروز،‌ عزیز و قدرتمند ظاهر شود.

وی تصریح کرد: قبل از جمهوری اسلامی ایران این فشارها در خصوص کشورهایی چون لیبی پیش آمد و لیبی تمام امکانات هسته‌ای اش را سوار بر یک کشتی بزرگ کرد و آن کشتی به آمریکا رفت.

صالحی اظهار داشت: همچنین در خصوص عراق باید گفت که متاسفانه دشمنان عراق این کشور را شخم زدند و گرفتند و همه می بینیم که کشور دوست و همسایه ما را چه کردند که هنوز که هنوز است نمی‌تواند قد علم کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نه لیبی شد و نه عراق بیان داشت: کشورمان توانست با اقتدار و وحدت ملی‌ خودش اراه‌اش را تثبیت کند و تیم مذاکره کننده نیز چون حمایت ملت و پشتوانه رهبری را مشاهده می‌کردند با قدرت و غرور عظیمی در این مذاکرات حاضر می‌شدند.

وی با بیان اینکه فرزندان این ملت کم نیستند و محدود به تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان نمی باشند اظهار داشت: ما ظریف‌ها، عراقچی‌ها،‌ رحیمیان‌ها و کمالوندی‌ها فراوان داریم که در مذاکرات شرکت کردند و کسانی نیز چون قدیریان ها ، موجرلوها و امینی‌ها که بار سنگین محاسبات را بر عهده داشتند و در معرض دید جامعه نبودند.

صالحی با بیان اینکه ملت 80 میلیونی ایران با 3 هزار سال تاریخ فقط با یک یا دو نفر شخصیت نمی‌یابد، تصریح کرد: ما از این شخصیت‌ها در پهنای کشور بسیار داریم که به زیبایی می‌توانند از حقوق کشور دفاع کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تقدیر و لطف الهی شامل حال گروه مذاکره کننده شد،‌ گفت: علت حضور مقتدرانه این گروه در مذاکرات برخورداری از حمایت ملی و رهبری بود و به همین دلیل قد خم نکرد.

حفظ درخت انقلاب با مذاکرات هسته‌ای

وی ادامه داد: همانطور که خواهران و برادران ما در جبهه‌های جنگ مقتدرانه و رشیدانه ایستادند و از حیثیت این ملت دفاع کردند،‌ مذاکره‌کنندگان هسته‌ای نیز توانستند این حیثیت نظام و درخت انقلاب را حفظ کنند.

صالحی با بیان اینکه مذاکره کننده ها ادامه دهندگان راه شهدا بخصوص شهدای هسته‌ای بودند تاکید کرد: ایشان علاوه بر برخورداری از حمایت رهبری و ملت دانش لازم برای مذاکره را نیز دارا بودند چرا که در چنین سطحی از مذاکرات مجاز به اشتباه نبودیم. 

وی افزود: تمام حیثیت یک نظام و ملت در گرو این مذاکره بود و اگر ما اشتباه می کردیم، معلوم نبود که چه می‌شد اما مذاکره‌کنندگان ما با تدبیر رهبری، حمایت رئیس جمهور، اعتماد به نفس،‌ توکل بر خدا و توسل به ائمه اطهار توانستند سربلند و پیروز از این چالش بیرون بیایند.

صالحی تاکید کرد: این مسئله را فقط ما نمی‌گوییم بلکه می‌توان از مردم جهان اسلام ، دنیای غرب و دیگر اقصی نقاط دنیا پرسید که ایران چه کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در مذاکرات نام ایران اوج گرفت، اظهار داشت: با پیروزی در مذاکرات بر عزت ایران افزوده شد و جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در جایگاهی قرار گرفته که در بعد تعاملات بین‌المللی سیاسی مانند یک کشور پیشرفته و دارای یک قدرت جهانی نه مثل یک کشور در حال توسعه عمل می کند.

صالحی با اشاره به زمانی که در وزارت امور خارجه منصوب شد تصریح کرد: در آن زمان پرونده ساختگی هسته‌ای مهمترین پرونده‌ در ارتباط با کشورمان در بعد منطقه‌ای و بین‌المللی بود. 

وی افزود: در آن زمان خیلی از تحلیل‌ها این بود که رئیس سازمان انرژی اتمی به وزارت امور خارجه آمده است تا مسئله هسته‌ای را سروسامان دهد در حالی که بنده با این نیت به وزارت خارجه نرفته بودم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه منطقه در آن زمان دچار آشوبی که هم‌اکنون مشاهده می‌کنید نبود، اظهار داشت: همچنین تحریم های فلج‌کننده‌ای که آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند که می خواهند در کشورمان تحمیل کنند در آن زمان رخ نداده بود .

صالحی ادامه داد: زمانی که بنده به عنوان وزیر امور خارجه وارد وزارت خارجه شدم بعد از مدتی کشور تونس به هم ریخت و مثل یک بازی دومینو کشورهای لیبی، مصر و سوریه نیز به هم ریختند و منطقه دچار آشوب و بحران فراگیری شد.

وی با بیان اینکه بحران دیگر آن زمان، اختلافات سیاسی داخلی بود بیان داشت: علی الخصوص در دو سال آخر دولت دهم شاهد بودیم که انساجمی در دولت وجود ندارد به طوری که مقام معظم رهبری گروهی را برای ایجاد الفت بین قوه سه‌گانه منصوب کردند.

صالحی با بیان اینکه در آن زمان رسانه‌ها به شرح و بسط این 2 بعد از بحران پرداختند گفت: با همه این شرایط تجسم کنید که بنده در چه شرایط سختی وزیر امور خارجه شدم که علاوه بر به هم ریخته بودن اوضاع منطقه، پرونده‌ هسته‌ای را نیز در دست داشتم و سال‌ها بود که گروه 1+5 با ما مذاکره می‌کردند ولی به نتیجه نرسیده بودیم و در داخل کشور هم وحدت و انسجام وجود نداشت که بخواهد از سیاست خارجی حمایت کند و اگر حمایت‌ و ارشادهای مقام معظم رهبری نبود یقیناً کله پا می‌شدیم.

وی با بیان اینکه ما درگیر یک سری پرونده‌های مزمن دیگر هم بودیم افزود: برای مثال پرونده آرژانتین که در آمریکای لاتین همواره بن بستی مقابل ما بود و همچنین پرونده‌ مربوط به قرارداد الجزایر و تکلیف سرحداد مرزی آبی و خشکی کشورمان با عراق نیز مطرح بود.

صالحی با اشاره به ایجاد بحرانی با سفارت انگلیس در آن زمان گفت: بنده برای شرکت در کنفرانس همکاری‌های اسلامی در "جده" بودم که این خبر را شنیدم و با وجود همه این شرایط دشوار بنده به عنوان وزیر امور خارجه باید این بحرانها را با در نظر گرفتن منافع ملی اداره می‌کردم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در میان هم مشکلات مزبور به ما اطلاع داده شد که 48 نفر از بهترین فرزندان جمهوری اسلامی ایران در سوریه گرفتار شدند.

وی با بیان اینکه آزادی این افراد معجزه‌وار صورت گفت اذعان داشت: وقتی سردار سلیمانی به بنده زنگ زد و اظلاع داد که فردا این 48 نفر را اعدام می‌کنند کاری انجام بدهید گفتم خدایا من چه کار می‌توانم کنم اما خداوند لطف کرد و بنده با نخست وزیر وقت قطر تماس گرفتم و به وی اطلاع دادم که ما مخالفان سوریه را از چشم شما می‌بینیم و این شما هستید که از مخالفان سوریه حمایت می‌کنید ولی آنان منکر شدند.

صالحی ادامه داد: باید قدم سریعی بر می‌داشتیم و انصافاً هوشیاری نخست وزیر سابق قطر قابل تقدیر بود که به بنده گفت تنها کاری که می‌توانم انجام دهم این است که به الجزیره بروم و پیامی را قرائت کنم مبنی بر اینکه کسی که می‌خواهد اقدام به این عمل جنایت کارانه کند از نظر ما محکوم است و همان روز این بیانیه را قرائت کرد و بعد از آن تروریست‌هایی که فرزندان ما را دربند گرفته بودند, اعلام کردند که آماده گفتگو با مقامات ما هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی پیرامون بحرانی که با آرژانتین داشتیم و با قدرت عملکرد سیاست خارجی توانستیم بر آن فائق بیاییم گفت: ما چند جلسه محرمانه در خارج از کشور با وزیر خارجه آرژانتین داشتیم و با وی قراردادی را بستیم اما وقتی تفاهم نامه امضا شد، آرژانتین به هم ریخت و علتش این بود که آمریکا و رژیم صهیونیستی با این قرارداد مخالفت کرده بودند اما حقانیت ما اثبات شد و گفتیم که ما ریگی به کفش نداریم و کار به جایی رسید که رئیس جمهور آرژانتین در سازمان ملل آمد و خطابه و بیانیه‌های محکمی را خواند و تاکید کرد که اسرائیل و آمریکا حرف‌هایی را می‌زنند که خلاف یک رویه عقلانی و منطقی است.

وی با اشاره به اینکه توانستیم تا حدود زیادی از مرزهای آبی و زمینی را در مواجهه با عراق شناسایی کنیم تصریح کرد: همچنین در آن زمان آمریکا در حال انعقاد پیمان جامعی با افغانستان بود اما ما از این فرصت استفاده کردیم و در ارتباط با یک پیمان جامع با ایران وارد گفتگو شدیم که همه چیز را دربربگیرد.

صالحی با گلایه از برخی از رسانه‌ها به جهت قضاوت نادرست درخصوص عملکرد مسئولان سیاست خارجی کشور اظهار داشت: متاسفانه علی رغم اقدامات مذکور آن موقع برخی از رسانه‌های ما وزارت خارجه را به انفعال و سیاست ترکیه را به عنوان یک سیاست فعال تحلیل می‌کردند؛ مثلا می‌گفتند سوریه در حال فروپاشی است اما ایران هنوز از آن کشور دفاع می‎کند و حال علاقه‌مندم که آن رسانه‌ها شجاعت و جوانمردی به خرج دهند و بگویند که الان اوضاع چگونه است و آیا تصمیمات ما درست بود یا خیر؟

رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به سوالی درباره عصبیانیتش در مجلس شورای اسلامی گفت: در آن روز قرار بر این نبود که بنده در مجلس حضور پیدا کنم و آقایان ظریف و انصاری به عنوان نمایندگان دولت در آنجا حضور داشتند.

وی افزود: بنده آن روز در مراسم تشییع سردار همدانی بودم که آقای کمالوندی به من زنگ زد و گفت که خواسته شده که شما به مجلس بیایید اما بنده گفتم که ضرورتی ندارد اما بعد از ایشان آقای انصاری به من زنگ زدند و گفتند که به مجلس تشریف بیاورید چرا که حضور شما در اینجا می‌تواند موثر باشد.

صالحی با بیان اینکه حضور من در مجلس مقدر شد و گرنه تصمیم بنده نبود اظهار داشت: وقتی در مجلس حضور یافتم دیدم فضای سنگینی دارد و بعد به خدمت آقای ظریف که رئیس تیم مذاکره کننده بود رفتم و گفتم توصیه‌ام این است که جنابعالی از پشت تریبون صحبت کنید اما ایشان گفتند که هر دوی ما صحبت کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه آن روز عده‌ای از نمایندگان از ما تشکر و قدردانی کردند اما عده‌ای نیز انتقادات‌شان را با لحنی تلخ بیان کردند اذعان داشت: هرچه بنده و دکتر ظریف سعی کردیم که با آرامش، محبت و احترام به آنان پاسخ دهیم و نگرانی و دغدغه ایشان را برطرف کنیم، راه به جایی نبرد.

وی افزود: با این وجود برخی از نمایندگان اصرار بر عصبانی کردن ما داشتند به طوری که بعدا نیز خودشان اعتراف کردند که هدف‌شان از آن اظهارات و انتقادات تلخ عصبی کردن ما بوده است ولی این مسئله خیلی به نفع این افراد تمام نشد.

صالحی با بیان اینکه آنان وارد یک‌سری بیانات نامعقول و بی‌حرمتی به ما شدند اظهار داشت: انسان شاید بتواند هرچیزی را تحمل کند اما بی‌حرمتی را نمی‌تواند تحمل کند، خداوند نیز در قرآن می‌فرماید که از صدای بلند خوشش نمی‌آید جز جایی که انسان فکر کند که تحت ظلم قرار گرفته است و آن وقت است که می‌تواند فریاد بکشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه من اهل فریاد زدن نیستم گفت: لحظه‌ای که آقای لاریجانی از بنده خواستند که پشت تریبون برای سخنرانی بروم من اصلا روی صندلی ننشسته بودم و به حالت ایستاده با عده‌ای در مجادله بودم.

وی افزود: اینکه به ما گفته شد که شما دارید خیانت می‌کنید خیلی جمله سنگینی بود که بعد از این همه عمر و تجربه متهم به خیانت به کشور بشویم و بنده آنان را توجیه کردم که چرا ما باید خیانت کنیم و بابت آن به ما چه می‌دهند؛ اگر بحث مالی است که الحمد الله ما آنقدر غنی هستیم که نیازی نداریم و از لحاظ جایگاهی نیز در سطح رفیعی هستیم.

صالحی تصریح کرد: برای یک انسان بسیار سخت است که ببیند شخصیتی چون دکتر ظریف که با تمام وجودش در این 30 سال به اسلام خدمت کرده و چهره زیبایی را از مملکتمان در خارج از کشور ارائه داده است، متهم به خیانت شود در حالی که همه این عزیزان مورد تایید حضرت آقا هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخشی دیگر از سخنانش با انتقاد از اظهارات غیر کارشناسی برخی افراد در حوزه هسته ای اذعان داشت: عده‌ای در رسانه‌ها خود را به عنوان دانشمند هسته‌ای معرفی کرده‌اند و رسانه‌ها نیز آنان را به عناوین مختلف به مردم می‌شناسانند و مردم نمی‌دانند و فکر می‌کنند که هر آنچه ایشان می‌گویند درست است.

وی افزود: خوب است که رسانه‌ها پیشینه، زمینه کاری، مدرک تحصیلی و تجربیات این افرادی که به عنوان دانشمندان هسته‌ای معرفی شدند را بررسی کنند و با این کارشان بقیه را ساکت کنند؛ ما که نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم چون برای ما زشت است ولی رسانه‌ها که کارشان بیان حقیقت به مردم است خوب است که این کار را انجام دهند.

صالحی با اشاره به اینکه این افراد مثلا می‌گویند آب سنگین چنین و چنان است و ارزش زیادی دارد گفت: بله آب سنگین ارزشش زیاد است اما نه آن جور که این افراد می‌گویند چرا که وقتی آنان این چنین اظهارنظر می‌کنند مردم تصور می‌کنند آب سنگین و یا پلوتونیوم یک جایگاه قدسی دارد و هر چقدر ما بخواهیم حقیقت را بگوییم راه به جایی نخواهد برد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اگر ما را قبول دارید حرف‌هایمان را هم بپذیرید تصریح کرد: همان طور که بنده اگر مشکل فقهی دارم می‌آیم پیش شما سوال می‌پرسم خب در این قضیه هم شما حرف مرا بپذیرید.

وی افزود: عده‌ای در مجلس حرف اشتباه زدند و بنده از کوره در رفتم ولی خوشحالیم که برجام در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

صالحی درباره ماجرای سیمان نیز گفت: این ماجرا بسیار جالب بود به طوری که به تصویر و اسم سیمان هم حساس شده‌ایم و برخی می‌گویند برند سیمان حسینیان_صالحی درست کنیم تا بلکه فروشش بالا برود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قرار است نیروگاه جدیدی ساخته شود اذعان داشت : خبرهایی در این زمینه دارم اما روال اعلام خبرم همواره به این صورت بوده که با فعل ماضی با مردم حرف بزنم نه فعل آینده چرا که اگر بگویید که ما می‌خواهیم این کارها را انجام دهیم خوب است اما اگر نشد چی؟ اما اگر بگویی این اقدامات را انجام دادیم دیگر تکلیف روشن است.

وی با بیان اینکه در این زمینه نیز یک سری اقدامات شده است و چون هنوز به سرانجام نرسیده است از اعلام کردن آن ابا دارم اذعان داشت: ولی آن چیزی که انجام شده و به صورت قرارداد منعقد شده است، ساخت 2 نیروگاه دیگر در بوشهر است.

صالحی افزود: تمامی مراحل ساخت این دو نیروگاه در دولت جمهوری اسلامی ایران طی شده است و در قانون بودجه هم آمده است ولی کلنگ زنی این دو نیروگاه به این صورت نیست که هم زمان شروع شود بلکه کلنگ اولی امیدواریم ظرف یکی دو ماه آینده و تا قبل از پایان سال 94 به زمین زده شود و نیروگاه بعدی را طبق توافق نامه دو_سه سال بعد کلنگ خواهیم زد و علت فاصله بین آغاز به کار این دو نیروگاه این است که می‌خواهیم فرصت انتقال تکنولوژی وجود داشته باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: علاوه بر این بسیاری از کشورها برای همکاری با کشورمان اعلام آمادگی کرده‌اند به طوری که ما از آن ور بوم به این ور بوم افتاده‌ایم، تا چندی پیش جز روسیه کشور دیگری با ما همکاری نمی‌کرد اما الآن پیشنهاد همکاری با کشورمان انتخاب را بسیار سخت کرده است، مثل اینکه اگر محدودیت باشد انتخاب راحت‌تر است.

وی افزود: به هرحال شرایط و فضای کنونی خیلی خوب است و ما درصدد برقراری ارتباطات جهانی با مراکز علمی دنیا هستیم و با وجود آنکه بسیاری از کشورها اعلام آمادگی کرده‌اند ما شرایط خودمان را داریم و در حال مذاکره هستیم و هرگاه این مذاکرات با کشوری به نتیجه رسید، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

صالحی در بخشی دیگر از سخنانش پیرامون راکتور اراک اظهار داشت: در ارتباط با راکتور تحقیقانی اراک یک تفاهمی در چارچوب برجام شده که کارگروهی ویژه متشکل از ایران، آمریکا و چین تشکیل شود که مسئولیت این گروه مدرن سازی راکتور اراک است، به این صورت که کارشناسان کشورمان که دارای توانمندی قابل توجهی هستند، راکتور اراک را باز طراحی کنند و طبق برجام ایران صاحب این پروژه است.

نظرات بینندگان