arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۶ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۴

زنگنه: تایید صدور حکم شکایت گازی ترکیه علیه ایران/ حکم با خواست ترکیه فاصله دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر نفت از صدور رای دیوان بین المللی داوری درباره شکایت گازی ترکیه از ایران خبر داد و گفت: این رای با آنچه ترکیه به دنبال آن بود، متفاوت است.  

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت نفت، زنگنه تایید کرد رای دیوان بین المللی داوری به ترکیه اعلام شده است. 

وی تصریح کرد: این رای با آنچه ترکیه به دنبال آن بود، متفاوت است. 

زنگنه گفت: ترکیه در شکایت از ایران افزون بر کاهش ٢٥ درصدی قیمت گاز به دلیل پایدار نبودن صادرات گاز ایران، به دنبال کاهش ٣٧,٥ درصدی قیمت گاز از طریق تجدیدنظر بود. 

وی یادآوری کرد: در مذاکراتی که با حضور آقای «اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه، انجام شد، آنها این اعداد را کف خواسته های خود عنوان کردند و حاضر نبودند در این زمینه مذاکره کنند. 

زنگنه گفت: شکایت نخست ترکیه درباره پایدار نبودن صادرات گاز به سود ایران به پایان رسید و این بدان معناست که شکایت آنها برای کاهش ٢٥ درصدی قیمت گاز با شکست روبرو شد. 

وزیر نفت ایران تاکید کرد «مقدار جریمه ایران بین ١٣ تا ١٥ درصد است و رقم زیادی نیست». 

وی از ذکر مبلغ جریمه به دلیل محرمانه بودن آن خودداری کرد و گفت: این میزان جریمه نیز قابل مذاکره است. 

زنگنه افزود: ترکیه تا چند سال آینده دیگر نمی تواند تقاضای کاهش قیمت و تغییر در فرمول گاز صادراتی ایران به این کشور را مطرح کند. 

به گفته وی، ترکها پیش از این در سال 13٨٩ یا 13٩٠ به دلیل بالا بودن قیمت گاز از ایران نسبت به دیگر گازهای وارداتی این کشور شکایت کرده بودند که در آن مقطع ترکیه موفق شد ١٢درصد قیمت گاز وارداتی از ایران را کاهش دهد. 

زنگنه گفت: رئیس جمهوری ترکیه در دیدار با «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران، کاهش ٤٠ درصدی قیمت گاز را خواستار شده بود. 

وی افزود: مذاکره مستقیم با ترکیه به دلیل توقع بالای آنها به نتیجه نرسید؛ در نتیجه پرونده به دیوان بین المللی داوری فرستاده شد و به نظرم نتیجه رای داوری با تلاشی که دوستان کردند، قابل قبول است. 

وزیر نفت درباره اینکه وزیر انرژی ترکیه مدعی است ایران محکوم به پرداخت دو میلیارد دلار جریمه شده است، گفت: این یک بحث دیگر است و از یک سال پیش اعمال و محاسبه شده است که به مرور زمان با فروش گاز مستهلک می شود. 

پیش از این «عزیزالله رمضانی» مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران، به ایرنا گفت: کاهش قیمت ها در بازار جهانی به سود ایران است و باعث می شود رای صادرشده از سوی دیوان داوری درباره شکایت گازی ترکیه علیه ایران، منصفانه باشد و ما را چندان دچار مشکل نکند. 

به گفته او، شاید اگر یک یا دو سال پیش بود، رای شدیدی علیه ایران صادر می شد.

سابقه شکایت
 
همزمان با سفر «نجم الدین اربکان» رئیس جمهوری پیشین ترکیه به تهران در سال ١٩٩٦ میلادی، یک قرارداد گازی برای صادرات سالیانه نزدیک به ١٠ میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه امضا شد. 

ترکیه در سال ٢٠١٢ میلادی پس از آنکه تهران نظر آنکارا را درباره بالا بودن قیمت نپذیرفت، به دیوان داوری بین المللی در سوییس درباره کم فروشی و گرانی قیمت گاز عرضه شده، شکایت کرد و کاهش 25 درصدی قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه را خواستار شد. 

این دادگاه پارسال شکایت نخست ترکیه در مورد کم فروشی گاز ایران را رد کرد و به سود ایران رای داد. 

پرونده شکایت دوم ترکیه درباره گرانفروشی گاز ایران در دیوان داوری بین المللی نیز آنگونه که «بیژن زنگنه» وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، گفته، به پایان رسیده است. 

نظرات بینندگان