arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۰۹۵۳
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۷ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۴

آیت الله حسینی بوشهری؛ پای منقل و وافور نمی توان هنر خلق کرد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حوزه نوشت؛ مدیر حوزه های علمیه گفت: هنر ارزرشی، هنری است که به دل، قلب، روح و روان معنویت صادر کند بنابراین پای منقل و وافور نمی توان هنر خلق کرد.

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری صبح امروز در چهارمین جشنواره هنر آسمانی در سالن اجتماعات مدرسه علمیه دارالشفاء اظهار داشت: در ابتدا از برگزار کنندگان جشنواره هنر آسمانی؛ به خصوص حجت الاسلام والمسلمین ملک دار و همچنین از تمام صاحبان آثار تقدیر و تشکر داریم.
وی ابراز داشت: یکی از رویکردهای جدی حوزه علمیه در طول چند ساله اخیر، نگاه با دقت نسبت به هنر دینی است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این مطلب که ما عصر طاغوت را فراموش نکرده ایم، خاطرنشان ساخت: هنوز کلمه هنر در میان متدینین مفهوم خوشی ندارد؛ چرا که آن چنان هنر و هنرمند را به قربانگاه نیستی و نابودی برده بودند که از هنر چیزی جز بدنامی باقی نمانده بود.
هنر نمایش قدرت خداوند است

عضو خبرگان رهبری با بیان این مطلب که هنر نمایش قدرت خداوند است، تصریح کرد: قدرتی که بوسیله آن بنده خالص خدا ممتاز شده و دارای برجستگی و ویژگی خاصی می شود.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه هنر یکی از ابعاد شخصیت ساز انسان است، بیان داشت: کسانی که از هنرمندی برخوردار هستند، در میان جامعه به عنوان چهره ممتاز شناخته می شوند؛ اما سوال اینجاست که چه هنری مورد تقدیر است و حوزه پای چه هنری ایستاده و از آن جانانه دفاع می کند؛ هنری که ریشه در ارزش های دینی دارد برای ما ارزشمند است و مراجع عظام تقلید نیز بر همین موضوع تکیه دارند.

وی اظهار داشت: شعر، هنری است که در قرآن برجسته شده و اتفاقا موضوع این جشنواره نیز بوده و بسیاری از طلاب جوان و فاضل ما به زیبایی شعر گفته و مایه افتخار هستند.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: البته قرآن کریم هنر ضد ارزشی را نیز معرفی کرده و حوزه نیز پای هنری می ایستد که دارای ارزش باشد.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که هنر ارزرشی، هنری است که به دل، قلب، روح و روان معنویت صادر کند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: پای منقل و وافور نمی توان هنر خلق کرد و این کارها معیار هنر ارزشی ما نمی باشند بیان داشت: اگر حوزه ما دنبال هنر و مصادیق آن می رود، به دنبال طلاب هنرمندی است که پایه های اعتقادی او محکم شده است و چنین هنری در حوزه تقدیس و تقدیر شده و ما چنین هنرمندانی را می ستاییم.

*هنری که در اردوگاه استکبار باشد ارزش ندارد

آیت الله حسینی بوشهری به بیانات امام راحل(ره) درباره هنر اشاره و اظهار داشت: اگر هنرمند در اردوگاه استکبار و زورگویان قرار بگیرد، آن هنر ارزشی نیست.

وی همچنین به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره هنر پرداخت و ابراز داشت: ایشان فرمود: «هنر بهترین وسیله برای انعکاس مفاهیم و مسائل است. امروز هم بیشترین ضربه ای که دارد در دنیا به ما می خورد، از کارکرد هنر است».

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: طلابی که شعر کلاسیک، آیینی، نو و ... سروده و داستان دینی تأثیرگذار می نویسد، در کنار تحصیل و تدریس او که خود یک هنر است، دارای افتخار می باشد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اهداف حوزه از برگزاری جشنواره هنر آسمانی، تصریح کرد: «دستیابی به هنر دینی»، «گسترش فرهنگ دینی و اسلامی در قالب آثار هنری متنوع و روزآمد»، «ترویج فرهنگ پژوهش در عرصه هنر و حمایت از پژوهش های هنری»، «شناسایی و معرفی مراکز هنری مرتبط با حوزه های علمیه»، «سازماندهی نیروهای هنرمند حوزه»، «ایجاد ارتباط میان طلاب و فضلای هنرمند با سایر هنرمندان»، «شناسایی و کشف استعدادهای هنری طلاب»، «سوق دادن طلاب به سوی فعالیت های هنری و «حمایت از آثار هنری طلاب و فضلای حوزه» از اهداف برگزاری این جشنواره می باشد.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان بیان داشت: امروز بسیاری از هنرمندان غیرطلبه با ما تماس می گیرند و درخواست معارف دینی دارند تا در قالب هنر به جامعه عرضه نمایند و طلاب و فضلای هنرمند می توانند در این زمینه کارگشا باشند.

نظرات بینندگان