arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۰۰۰
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۹ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۴

آغاز سقوط آزاد اقتصاد عربستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که اگر قیمت نفت در همین نرخ فعلی باشد ظرف پنج سال آینده تمامی ذخایر ارزی عربستان به پایان برسد.

عربستان سعودی با اعلام رسمی کاهش ذخایر ارزشی اش که به پایین ترین حد ظرف چهار سال گذشته رسیده است، ناقوس خطر سقوط اقتصادی خود را به صدا در آورد. ریاض روز سه شنبه اعلام کرد ذخایر ارزشی اش بیش از 600 میلیارد دلار است که پیش بینی می شود این رقم تا پایان سال 2016 به 500 میلیارد دلار کاهش یابد، این بدان معنا است که اگر سقوط قیمت نفت به همین شکل ادامه یابد صندوق ذخیره ارزی عربستان ظرف پنج سال کاملا خالی شود.

به گزارش روزنامه السفیر، چاپ بیروت، صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که اگر قیمت نفت در همین نرخ فعلی باشد ظرف پنج سال آینده تمامی ذخایر ارزی عربستان به پایان برسد.

عربستان سعودی سال 2015 را در حالی به پایان رساند که با کسری شدید بودجه مواجه شد، به گونه ای که مجبور شد 30 میلیارد دلار از بانک مرکزی وام بگیرد و نزدیک به یک صد میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را از بانک های خارجی خارج کند و به بازارهای داخلی خود تزریق کند.

مجله امریکایی فارن پالسی اخیرا در گزارشی نوشت که سیاست خارجی و جنگ یمن هزینه هنگفتی را متحمل عربستان سعودی کرده است که در کنار کاهش قیمت نفت عربستان را وادار کرده که ماهانه 12 تا 14 میلیارد دلار از ذخایر استراتژیک ارزشی اش برداشت کند، در صورت ادامه این روند ظرف سه سال آینده عربستان دیگر هیچ ذخیره ارزی ای نخواهد داشت.

شرکت سرمایه گذاری «جدوی» عربستان نیز روز سه شنبه گزارش داد که ذخایر ارزشی کشور تا پایان سال 2015 تا 611.9 میلیارد دلار کاهش یافته است که پایین ترین سطح از سال 2011 تا کنون محسوب می شود. در سال 2014 میزان ذخایر ارزی عربستان به 732 میلیارد دلار رسیده بود. این شرکت پیش بینی کرده است ذخایر ارزی عربستان تا پایان سال 2016 به 500 میلیارد دلار کاهش یابد که دلیل اصلی آن کاهش قیمت نفت و رسیدن ارزش آن به یک سوم قیمت ها در هر بشکه در مقایسه با سال 2014 است.

کسری بودجه عربستان در سال 2015 به بیش از 98 میلیار دلار رسید و انتظار می رود در سال 2016 نیز حداقل با کسری بودجه 87 میلیارد دلاری مواجه شود. شرکت سرمایه گذاری جدوی پیش بینی کرده است که کسری بودجه عربستان در سال 2016 به 107 میلیارد دلار برسد.

در ماه دسامبر دولت عربستان بازرسی های ویژه مالی را در دستور کار خود قرار داد و یارانه حمایت از کالاهای اساسی از جمله سوخت، آب و برق را کاهش داد تا به این ترتیب بتواند میزان درآمدهای دولت را افزایش دهد.

شرکت سرمایه گذاری جدوی پیش بینی کرد که عربستان سعودی در سال جاری شاهد افزایش نرخ تورم باشد به گونه ای که نرخ تورم در سال 2016 به 3.9 درصد برسد این رقم در سال گذشته 2.2 درصد بود. صندوق بین المللی پول ماه گذشته پیش بینی کرد که رشد تولید داخلی عربستان در سال جاری تنها 1.2 درصد باشد که پایین ترین رقم از سال 2009 به این سو خواهد بود. این رقم در سال 2015 در حدود 3.4 بود.   

این در حالی است که عربستان سعودی تصمیم گرفته است که ارتباط خود با دلار امریکا را نیز قطع کند که کارشناسان اقتصادی می گویند که این اتفاق سقوط ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی را باعث خواهد شد.

منبع:دیپلماسی ایرانی
نظرات بینندگان