arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۰۱۵
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۰ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
سرهنگ مرادي در گفتگو با انتخاب؛

سامانه کنترل مکانیزه پارک حاشیه ای

تجهیز پلیس راهور به سیستم مکانیزه کنترل پارک خودرو در معابر شهر تهران ، در راستای اجرای تدابیر سردار فرماندهی محترم ناجا صورت گرفته که با تعامل و هماهنگی این پلیس با سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران عملیاتی شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سرهنگ مرادي معاون آموزش و فرهنگ ترافيك پليس راهور تهران بزرگ در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص سامانه کنترل مکانیزه پارک حاشیه ای گفت : تجهیز پلیس راهور به سیستم مکانیزه کنترل پارک خودرو در معابر شهر تهران، در راستای اجرای تدابیر سردار فرماندهی محترم ناجا صورت گرفته که با تعامل و هماهنگی این پلیس با سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران عملیاتی شده است.

به گزارش انتخاب اجتماعی، او معتقد است:مدیریت  و کنترل پارک های حاشیه ای توسط نیروی انسانی پلیس، به علل گوناگونی از جمله عدم توانایی رسیدگی به صورت تمام و کمال به تخلفات ساکن، دخالت سلیقه، سوء استفاده افراد متخلف از خلأهای ناشی از کمبود نیروی انسانی، مسئولان حوزهی ترافیک را به این فکر سوق داد تا با به کارگیری سیستمهای مکانیزه و هوشمند مشکلات مذکور را مرتفع نمایند. در این راستا پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، با بررسی های کارشناسانه، به تجهیز خودروهای مخصوص کنترل مکانیزه پارکهای حاشیهای  اقدام نموده است. سياست استفاده از تجهيزات الکترونيک و هوشمند، کاهش نيروي انساني براي کنترل ترافيک و ثبت تخلفات است. مدیریت داده، شبکه ارتباطی مجزا، نیروی انسانی آموزش دیده و فرآیند جامع مدیریت عملیات، رویکرد جدیدی در زمینه مدیریت پارک حاشیه‌ای ایجاد کرده است.

مرادي افزود: سیستم کنترل مکانیزه پارک حاشیهای با استفاده از خودرو، تاکنون در هیچ جای جهان اجرا نشده است اما اكثر امکانات مورد استفاده در این مکانیسم به اشکال مختلف در سایر کشورها مورد استفاده قرار گرفته است. برای نمونه، از دوربین پلاک خوان منصوب بر روی خودرو جهت کنترل پارکینگ های عمومی، کنترل خودروهای سرقتی، خودروهای دارای خلافی و یا نظارت بر حرکت منظم در خیابان ها در برخی کشورهای اروپایی استفاده شده است. مبنای قانونی سامانه جديد كنترل مكانيزه پارك حاشيه اي ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات است كه با به كارگيري خودروهاي مجهز به دوربينهاي ثبت تخلف، به مرحله اجرا در ميآيد.

رئيس مركز اطلاع رساني معتقد است: خودروهای کنترل مکانیزه توان حرکت یکنواخت را در محورها داشته و ابزار اصلی نظارت بر انواع پارک های حاشیه ای می باشند. اين خودروها با میانگین سرعت 20 الی 30 کیلومتر بر ساعت (با توجه به حجم ترافیک محل و توقفات در تقاطع ها) توان نظارت بر حدود 1400 محل پارک مجهز به پارکومتر و 700 پارک غیرمجاز را در ساعت دارا است.

 حرکت با سرعت فوق الذکر این امکان را به دوربین می دهد که ضمن تصویر برداری، پلاک اتومبیل را شناسایی و شماره آن را ذخيره نمايد. این درحالی است که فرآيند كنترل و  نظارت بر تخلفات  توسط نیروی انسانی بسیار وقت گیر و خسته کننده می باشد. زيرا که حداکثر بازدهی مفید نیروی انسانی در روز بیش از 4 ساعت نمی تواند باشد و همچنین نیروی انسانی به طور ميانگين توانایی نظارت بر بیش از 40 محل پارک را در یک ساعت ندارد و همچنین نیروی انسانی توانایی محاسبه و رعایت قانون نیم ساعت رایگان، را ندارد.

وي اظهار داشت: با راه اندازي  اين سیستم، قانون 30 دقیقه رایگان جامهي عمل ميپوشد، اعمال قانون و هزینه پارک توسط نرم افزارها و سخت افزارها به دقت انجام ميپذيرد، سطح مناقشات اجتماعی شهروندان كاهش مييابد و به طور كلي ساختار کنترل و نظارت خودروهای پارک شده تسهيل ميگردد.

سرهنگ مرادي در پايان اهداف  اصلي به كار گيري اين سيستم را اين چنين بيان كرد:

1- کنترل پارک های حاشیه ای و نظارت بر کلیه توقفهای غیرمجاز جهت اعمال قانون

2- کاهش نیروی نظارتی  و كنترلي انسانی و در نتيجه كاهش هزينهها

3- اعمال قانون و مقررات در سطح وسیع

تخلفاتی که توسط این سامانه اعمال قانون می شوند عبارتند از:  توقف در حریم تابلوهای توقف مطلقا ممنوع،  توقف در حریم تابلوهای ایستادن ممنوع، توقف در ابتدا و انتهای پیچ ها، روی پل ها، حریم تقاطع‌ها، توقف غیرمجاز در ایستگاه های وسایل نقلیه عمومی (اتوبوس و تاکسی)، توقفات دوبله و هر نوع توقفی که باعث سد معبر یا اختلال در عبور و مرور می شودو توقف وسایل نقلیه غیرمجاز در ایستگاه های مخصوص بارگیری و تخلیه بار و ...

بنابراین به همشهریان محترم توصیه میشود، مقررات راهنمایی و رانندگی را به نحو احسن رعایت نمایند تا ضمن احترام به قانون و رعایت حقوق شهروندی یکديگر، از ترافیک آرام و مطمئن و عاری از هرگونه هرج و مرج بهره مند گردند.
نظرات بینندگان