arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۶ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۴

لزوم تعرفه‌گذاری خدمات آزمایشگاهی بر اساس قیمت تمام شده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : در پی تعیین قیمت تمام شده خدمات آزمایشگاهی از سوی انجمن علوم آزمایشگاهی کشور اعضای این انجمن بر انجام تعرفه گذاری‌های سال 95 بر مبنای قیمت تمام شده این خدمات تاکید کردند.

به گزارش ایسنا،‌ دکتر عبدالفتاح صرافی‌نژاد در نشست خبری انجمن علوم آزمایشگاه گفت:‌ در سال‌های اخیر با ورود پزشکی فرد محور، تاثیر آزمایشگاه در تصمیمات پزشکی از 80 درصد نیز بالاتر می‌رود؛ به طوری که می‌توان با استفاده از خدمات آزمایشگاهی 15 سال قبل از بروز دیابت آنرا تشخیص داد.

وی با بیان اینکه در دنیا هزینه‌های آزمایشگاه‌ها در گروه پزشکی تنها 10 درصد هزینه‌های پزشکی را تشکیل می‌دهد، گفت: در ایران این میزان زیر هفت درصد است. همچنین در دنیا 90 درصد هزینه‌ها برای سایر رشته‌های پزشکی است. این در حالی است که از نظر تشخیص بیماری، خدمات آزمایشگاهی 80 درصد کمک می‌کنند.

وی با اشاره به دستور وزیر بهداشت مبنی بر ورود انجمن‌ها برای تعیین تعرفه‌ها بر اساس قیمت تمام شده، گفت: ما اولین گروهی هستیم که توانستیم قیمت تمام شده تست‌های آزمایشگاهی را مشخص

کنیم. علیرغم اینکه کار بسیار فنی بود، اما در یکی از دانشگاه‌های کشور به عنوان یک کار تحقیقاتی لحاظ شد.

نمایندگان انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی با بیان اینکه قطعا وزیر بهداشت پیش بینی‌هایی را در این زمینه انجام دادند و به همین دلیل قبل از تعیین قیمت تعرفه‌ها حمایت خود را از انجمن‌ها اعلام کردند، گفت: در سال 1384 هزینه 70 درصد خدمات را بیمه‌ها پرداخت می‌کردند و 30 درصد آن بر عهده بیمار بود اما به تدریج سهم بیمار افزایش یافت و حتی در برخی تست‌های تخصصی بیش از 90 درصد هزینه را بیماران پرداخت می‌کردند. بنابراین در چند ساله گذشته سازمان‌های بیمه‌گر دلسوزی کمی نسبت به مردم داشتند و بار را بر دوش بیماران گذاشته بودند. البته بعد از طرح تحول نظام سلامت، پرداخت از جیب مردم در مراکز دولتی کاهش یافت. بنابراین خوش بینیم که در حوزه آزمایشگاه نیز این اتفاق رخ دهد.

در ادامه این مراسم دکتر حسن هاشمی مدنی، عضو هیئت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با بیان اینکه 70 درصد هزینه‌های آزمایشگاه‌ها را هزینه‌های جاری آنها تشکیل می‌دهد، گفت: اوایل سال جاری بنا بر درخواست وزیر بهداشت قرار شد که قیمت تمام شده خدمات آزمایشگاهی را تعیین کنیم. بر این اساس یک تیم اقتصاد سلامت به اضافه چند تن از آزمایشگاهیان قیمت تمام شده، 640 تست را محاسبه کردند و این قیمت‌ها باید مبنای تعرفه‌های سال 95 قرار گیرند و ما پیگیر این موضوع هستیم و اصلا آمادگی نداریم که قیمت تعرفه‌ها بر اساس تعرفه‌های سال 94 افزایش یابند. بنابراین بیمه‌ها و دولت باید کاری کنند؛ چرا که ما 2500 آزمایشگاه داریم و به 70 درصد از بیماران سرویس می‌دهیم و خواسته ما مبنی بر تعرفه گذاری خدمات آزمایشگاهی بر مبنای قیمت تمام شده قانونی است، زیرا در این زمینه کار جدی انجام شده است.

وی افزود: بنابراین درخواست داریم که حداقل بیمه‌ها خدمات آزمایشگاهی شایع را تحت پوشش قرار دهند و سایر تست‌ها را نیز بیمه‌های تکمیلی تقبل کنند. در حال حاضر یک آزمایشگاه معمولی ما نیازمند یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است. حال چه کسی باید جور این هزینه‌ها را بکشد.

آماده تفاهم با بیمه‌ها هستیم

هاشمی مدنی با بیان اینکه رسما اعلام شده که آزمایشگاه‌های دولتی در ارائه سرویس موفق نبوده‌اند، گفت: ما آماده تفاهم با دولت و بیمه‌ها هستیم، اما مبنای تعرفه‌ها باید قیمت تمام شده خدمات باشد. مجموع افزایش قیمت تمام شده تست‌ها بر اساس تعرفه‌های سال 94 از هفت درصد تا 200 درصد بوده و متوسط آن بالای 50 درصد است.

هاشمی مدنی تاکید کرد: طی 10 سال گذشته آزمایشگاه‌ها منظم ترین صنف در زمینه رعایت قوانین بوده‌اند و از همه مراکز درمانی در این زمینه پیشگام‌ترند و تا به امروز حتی یک ریال بیش از آنچه که مصوب بوده دریافت نکردند. بنابراین بعید می‌دانم که آزمایشگاه بخواهد خلاف کند، اما اگر به خواسته‌های ما توجه نشود شرایط بسیار دشوار است. امسال سال بسیار سختی برای آزمایشگاه‌ها بود چراکه افزایش تعرفه‌های ما با وجود اینکه تمام اقلام آزمایشگاه‌ها وابسته به ارز است متناسب با نرخ ارز نبودند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست دکتر علی صادقی تبار، عضو هیئت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با بیان اینکه انجمن علوم آزمایشگاهی اولین صنفی بوده که نسبت به تنظیم شناسنامه خدماتش اقدام کرده است، گفت: در شناسنامه خدمات بحث استانداردسازی تاثیرگذار است، اما باید هزینه‌های این استانداردها محاسبه شود. ما بعد از اینکه شناسنامه هر خدمت را تعیین کردیم، با روش‌های معتبر جهانی قیمت تمام شده را استخراج کردیم.

وی با بیان اینکه بحث قیمت تمام شده با تعرفه متفاوت است، گفت: در بخش دولتی، دولت به سه رکن مهم آزمایشگاه‌ها یعنی نیروی انسانی، فضای فیزیکی و دستگاه‌های مورد نیاز سوبسید می‌دهد. همچنین برخی از تست‌های تخصصی به دلیل پایین بودن تعرفه‌های دولتی در این بخش انجام نمی‌شود. تاکید می‌کنم که در تعیین قیمت تمام شده اصلا ملاحظات صنفی را لحاظ نکردیم.

صادقی‌تبار با بیان اینکه در بخش آزمایشگاه چیزی حدود 10 درصد قیمت را افزایش دادند و این کار کارشناسی شده نبود، گفت: تعرفه‌های آزمایشگاه‌ها در کشور عراق بیش از سه برابر و در کشور افغانستان 2.5 برابر از تعرفه‌های خدمات آزمایشگاهی ایران بالاتر است. بنابراین یا تمام دنیا در قیمت‌گذاری اشتباه کرده‌اند و ما درست می‌رویم یا اینکه ما اشتباه می‌کنیم.

وی تاکید کرد: بنابراین باید قیمت تمام شده را تعیین کرده و بر اساس آن تعرفه گذاری کنیم. همچنین رابطه‌ای که میان تست‌های مختلف در کتاب ارزشگذاری خدمات کالیفرنیا وجود دارد باید در کشور ما نیز وجود داشته باشد. اکنون چنین رابطه‌ای میان این تست‌ها وجود ندارد و نقص کتاب تعرفه‌گذاری ماست.

صادقی تبار همچنین گفت: بسیای از آزمایشگاه‌های کوچک ما به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل می‌شوند و لوازم خود را به فروش می‌گذارند. این کار برای یک حوزه زحمت کش پسندیده نیست.
نظرات بینندگان