arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۲۸۴
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۸ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴

وزیر ارتباطات: برنامه ای برای فیلتر شبکه های اجتماعی در زمان انتخابات نداریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر ارتباطات درباره امکان فیلتر شبکه‌های اجتماعی در مقاطع خاص مانند زمان انتخابات اظهار داشت: این کار برخلاف سیاست‌های دولت است و اگر شبکه‌ای اجتماعی قوانین کشور را محترم می‌شمارد دلیلی بر قطع آن وجود ندارد.

 محمود واعظی  در نشست خبری با خبرنگاران پس از جلسه شورای اداری استان اصفهان که در محل اداره راه و شهرسازی برگزار شد، با اشاره به طرح‌های وزارت ارتباطات در استان‌های مختلف اظهار داشت: به جز چهار روستا تمام روستاهای مسکونی اصفهان دارای تلفن هستند و مابقی این روستاها نیز تا سال آینده به تلفن مجهز می‌شوند.

وی استان اصفهان را در حوزه ارتباطات از استان‌های پیشرو کشور برشمرد و افزود: امروز بیش از ۳۸۰ روستا در استان اصفهان مجهز به اینترنت پرسرعت شدند و تا نیمه شعبان سال آینده نیز تمام روستاهای اصفهان از این امکان برخوردار می‌شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تکمیل فیبر نوری در استان اصفهان گفت: شبکه زیرساخت ارتباطی استان اصفهان نسبت به سال‌های قبل حدود چهار برابر، گسترش شبکه اینترنت ۳.۹ برابر و تعداد مشترکان نت در استان اصفهان نسبت به سال‌های گذشته پنج برابر شده است.

وی هدف از تجهیز روستاها به اینترنت را خدمت‌رسانی بیشتر در زمینه‌های مختلف آموزشی، پزشکی، تجاری به اهالی روستاها از پیر و جوان برشمرد و بیان داشت: با هماهنگی با وزیر بهداشت قرار است پرونده پزشکی الکترونیکی برای روستائیان تشکیل و امکان ارتباط اینترنتی با پزشک به ویژه در زمان‌های حساس فراهم شود.

کوتاه شدن دست دلالان و واسطه‌ها با گسترش پهنای باند روستایی

واعظی اضافه کرد: همچنین از این طریق امکان خرید و فروش اینترنتی و حتی فروش محصولات تولیدی کشاورزان از جمله صنایع دست‌ساز وجود دارد که بدین شکل دست دلالان و واسطه‌ها نیز کوتاه می‌شود.

وی درباره امکان فیلتر شبکه‌های اجتماعی در مقاطع خاص مانند زمان انتخابات اظهار داشت: این کار برخلاف سیاست‌های دولت است و اگر شبکه‌ای اجتماعی قوانین کشور را محترم می‌شمارد دلیلی بر قطع آن وجود ندارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره فعالیت پست بانک‌ها گفت: پست بانک از سویی رسالت خرد بانکداری دارد و از این محل برای صنایع کوچک و فعالیت‌های مناطق محروم با هدف افزایش رونق کسب و کار در روستاها برنامه‌ریزی شده و از سوی دیگر وزارت فناوری اطلاعات می‌تواند این پست بانک‌ها را به عنوان بانک تخصصی در مواقع مورد نیاز فعال کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دولت یازدهم توجه ویژه به شرکت‌های دانش بنیان دارد، اظهار داشت: در برنامه ششم محوریت شرکت‌های دانش بنیان مشهود است؛ در واقع این مطلب که تحقیق و پژوهش به دست نخبگان این کشور بومی شود دارای اهمیت زیادی است و بر این اساس برای شرکت‌های دانش بنیان تسهیلاتی را قائل شدیم.

واعظی با بیان اینکه برنامه‌ای برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور داریم و در این دولت زیرساخت‌های لازم برای آن را به وجود آورده‌ایم، گفت: معتقدیم پهنای باند داخل باید به شدت افزایش یابد وبر این اساس در روزهای آینده پهنای باند از ۶۲۴ گیگابیت به چهار هزار گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

وی با بیان اینکه معتقدیم که باید به گونه‌ای در کشور کار شود تا تولید محتوا و نرم‌افزار بومی شود، گفت: این مطلب به معنای عدم دسترسی به اینترنت بین‌الملل نیست بلکه سیاست بر این است که ۸۰ درصد محتوای شبکه داخلی باشد.

فضای مجازی جزئی از زندگی مردم و اهمیت شورای فضای مجازی دو برابر شده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: امروزه فضای مجازی جزئی از زندگی مردم شده و بر این اساس اهمیت کار شورای عالی فضای مجازی دوچندان شده است.

واعظی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب چهار سال قبل به این مسئله توجه جدی داشتند و مطالبی را بیان داشتند که چارچوب‌های کار این شورا محسوب می‌شود، گفت: در دبیرخانه و مرکز شورای عالی فضای مجازی کمیته‌های مختلفی درباره این موضوعات فعالیت می‌کنند.

وی درباره تحولات حوزه آینده‌پژوهی اظهار داشت: در دنیایی زندگی می‌کنیم که در زمانی بسیار کوتاه شاهد تحولات زیادی در عرصه ارتباطات هستیم و در هر کنفرانس با انبوه مطالب، ایده‌ها و رهیافت ها مواجه هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: بر این اساس مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و غیره آمادگی مواجه شدن با فضای جدید را داشته باشند تا تنها مجبور به خرید کالای دیگر کشورها نباشیم بلکه خودمان بخشی از تحولات جهانی باشیم.

نظرات بینندگان