arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۴ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴

نظر تمام نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا درباره برجام/ تد کروز: برگه های این توافق بد را ریز ریز می کنم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جام نیوز: یکی از مهمترین موضوعات مطرح در موضوع برجام، ادامه یا قطع آن توسط دولت بعد در آمریکاست. موضوعی که تمامی کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا نسبت به آن واکنش دادند.

اصلی ترین چالش مطرح درمورد توافق هسته ای ایران باقی ماندن یا توقف آن در دولت بعدی آمریکاست و طبیعتا موضع کاندیداهای ریاست جمهوری انتخابات آینده امریکا از اهمیت خاصی برخوردار است.عموما رئیس جمهور امریکا از بین کاندیداهای دو حزب دموکرات و جمهوری خواه انتخاب می شود. رقابت بین دو نامزد از حزب دموکرات و 11 کاندیدای حزب جمهوری خواه است.حزب دموکرات که هم اکنون کاخ سفید را دراختیار دارد با کلیات توافق موافق بوده اما ایران را هنوز تهدید جدی می دانند.

در بین دموکرات ها Hillary Clinton دراین باره می گوید: "اگر لازم بود ما تحریم های حقوق بشر را افزایش می دهیم افزایش تحریم ها به دلیل حمایت از تروریسم، برنامه موشک بالستیک و دیگر اقدامات در جهت بی ثباتی منطقه."

Bernie Sanders دیگر کاندیدای دموکرات: "به نظر من ما باید هرکاری انجام دهیم تا به یک توافق برسیم تا وارد جنگ دیگری نشویم من از این توافق حمایت می کنم. نمی خواهم بگویم که این توافق توافق کاملی است، هر توافقی می تواند بهتر باشد اما نرسیدن به یک توافق نتیجه اش جنگ است. آیا ما واقعا طالب جنگ دیگری هستیم؟ جنگ با ایران!"

درمقابل تمامی 11 کاندیدای حزب جمهوری خواه با این توافق مخالفند و خود را متعهد به ادامه توافق دولت اوباما نمی دانند.

Ted Cruz یکی از برجسته ترین کاندیداهای جمهوری خواهان گفته است: "بهتراست باور کنید اگر من بعنوان رئیس جمهور انتخاب شوم درروزهای اول کاری خود برگه های این توافق بد را ریز ریز می کنم."

Marco Rubio نیز می گوید: "این یک قانون مصوب نیست، هیچ الزامی برای اجرای این قانون توسط دولت بعدی نیست در اولین روز کاری خودم (بعنوان رئیس جمهور) هر کاری اوباما انجام داده را لغو می کنم مجددا تحریم ها را اعمال می کنم و به کنگره می روم تا تحریم ها را افزایش دهم و ما موضعمان را با یک تهدید نظامی باز می گردانیم."

Ben Carson دیگر کاندیدای جمهوری خواه: "این توافق یک اشتباه بزرگ بود من فکر می کنم این یک توافق نبوده است زیرا به نظر من باید یک قانون مصوب می بود و کنگره آنرا تایید می کرد این تنها یک توافق دولتی است، به این معنی که بعد از رفتن این رئیس جمهور(اوباما) پابرجا نمی ماند. اصلا ، صفر درصد و اگر من رئیس جمهور بعدی باشم به این معنی است که دیگر (توافق با ایران) پابرجا نخواهد ماند."

Jeb Bush جمهوری خواه در مقابل سوال مجری شما در روز اول ریاست جمهوری خود (در مورد توافق ایران) چه می کنید؟ گفت: ما باید با جاه طلبی های ایران در منطقه مقابله کنیم ما باید تحریم ها را دوباره اعمال کنیم تا مطمئن شویم که آنها نتوانند از شرکت های اروپایی و دیگر کشورها سرمایه جذب کنند و از آن بهره ببرند."

Chris Christie : "توافق هسته ای با ایران یک توافق افتضاح است این توافق می تواند به نابودی اسرائیل ختم شود زیرا ما ظرفیت سلاح هسته ای را همچنان به ایران می دهیم به کشوری که همچنان می گوید ما می خواهیم اسرائیل را از روی نقشه پاک کنیم."

John Kasich : " این توافق یک توافق بد است و اگر من بودم هرگز این توافق را انجام نمی دادم اگر بد عهدی کردند، تحریم ها را بر می گردانیم اگر از حماس و حزب الله حمایت کردند تحریم ها را بر می گردانیم و اگر فهمیدیم که مشغول توسعه و ساخت سلاح هسته ای هستند گزینه نظامی روی میز است."

Carly Fiorina تنها زن کاندیدای جمهوری خواه: "توافق جدید! برایم مهم نیست چه توافقی امضا شده است. برایم مهم نیست اروپایی ها چه توافقی را امضا کرده اند. برایم مهم نیست سازمان ملل چه توافقی را امضا کرده است. توافق جدید با رئیس جمهور جدید."

Rand Paul : من با توافق ایران مخالف هستم و با آن مقابله می کنم. معتقدم رئیس جمهور در این توافق از جایگاه قدرت مذاکره نکرده است. من هرگز تحریم ها را قبل از بدست آوردن مدارک محکم اعتمادسازی حذف نمی کنم."

Jim Gilmore : "این توافق برای همسایگان ایران خطرناک است، ایران را ثروتمند تر می کند این توافق به ایران موشک می دهد، این امکان را می دهد تا اسرائیل را تهدید کنند این توافق باعث ایجاد صلح نمی شود فقط جنگ را به تعویق می اندازد."

Rick Santorum :"شما می خواهید چکار متفاوتی انجام دهید؟ زیرا حتی زیر فشار سخت ترین تحریم ها آنها برنامه هسته ای خود را پیش می برند؟ شاید تنها راه دیگر برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران گزینه نظامی باشد افزایش تحریم ها و مشخص کردن خطوط قرمز برای آنها. به آنها می گویم فعالیت سانتریفیوژها را تعطیل کنید، راکتورهای پلوتونیوم را غیر فعال کنید در غیر اینصورت تحریم ها ادامه خواهد داشت یا حتی گزینه های دیگری روی میز خواهد بود."

Donald Trump جنجالی ترین کاندیدای جمهوری خواهان: "به نظر من این توافق احمقانه ترین توافق است. شاید بدترین توافق در کل تاریخ کشور است یا حتی در کل دنیا. این توافق واقعا یک فاجعه است. فراتر از آن چیزی که بتوان درمورد آن صحبت کرد."

باید گفت خوش بینانه ترین حالت برای ادامه برجام این است که رئیس جمهور بعدی امریکا دموکرات باشد. در بین دموکرات ها، کلینتون بالاترین رای را در نظرسنجی ها دارد.

کلینتون استراتژی 5 گانه ای برای ریاست جمهوری خود اعلام کرده است. در تمامی این 5 بند خصومت با ایران را به روشنی می توان مشاهده کرد.

کلینتون: "بعنوان رئیس جمهور، من هزینه را برای فعالیت آنها (ایران) بالا می برم، با آنها مقابله می کنم. استراتژی من بر 5 پایه استوار است:

اول اینکه رابطه تزلزل ناپذیر امریکا با اسرائیل را قوی ترمی کنم. از جمله حمایت نظامی از اسرائیل.

دوم تاکید مجدد می کنم که خلیج فارس منطقه ای است که منافع حیاطی ای را برای دارد. من در منطقه حتما حظور نظامی پررنگ خواهم داشت مخصوصا نیروهای دریایی و هوایی ما. ایران باید بداند که امریکا و من بعنوان رئیس جمهور اجازه نمی دهیم متحدان خلیج ما یا شرکای ما تهدید شوند، ما حتما وارد عمل می شویم.

سوم، ائتلافی تشکیل می دهم علیه تاثیر نیابتی ایران در نقاط مختلف بویژه علیه حزب الله. به این معنی که قوانین منع انتقال سلاح به حزب الله را تقویت می کنم. دنبال راه هایی برای از بین بردن تغذیه نظامی آنها هستیم. شرکای خود را برای تهدید کردن حزب الله بعنوان یک سازمان تروریستی حمایت می کنیم. چهارم اگر لازم بود بشدت تحریم های امریکا را علیه ایران و سپاه پاسداران افزایش می دهم. افزایش تحریم ها به دلیل حمایت از تروریسم، برنامه موشک بالستیک و دیگر اقدامات در جهت بی ثباتی منطقه. اگر لازم بود محدودیت ها را در ارسال تجهیزات نظامی به ایران و از ایران به مناطقی چون سوریه تشدید می کنم.

چهارم، همچنان دربرابر ظلمی که در ایران است ایستادگی می کنم. از بازداشت های زندانیان سیاسی تا سرکوب آزادی بیان. همانطور که گفتم ما از معترضان در سال 88 حمایت می کنیم و سرکوب آنانرا محکوم می کنیم. اگر لازم بود ما تحریم های حقوق بشر را افزایش می دهیم.

پنجم، توافق هسته ای ایران را باید به عنوان یک سیاست در قبال ایران (در موضوعات دیگر) گسترش دهیم. ایران همانند داعش از هرج و مرج و نزاع سود می برد."

گفتنی است ضمانتی نیست که این توافق در دوره ریاست جمهوری بعدی امریکا نیز ادامه داشته باشد حتی رئیس جمهوری فعلی و تیم مذاکره کننده امریکایی هم هیچ اظهار نظری مبنی بر تعهد دولت بعدی نسبت به ادامه این توافق نکرده اند. موضع گیری کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا به گونه ای است که گویی خود را تنها عامل ادامه این توافق می دانند و نعره " من هستم که تعیین میکنم برجام اجراشود یا نه" را سرمی دهند.


نظرات بینندگان