arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۳۹۸
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۷ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴

روحانی: مخالف را به معاند تبدیل نکنیم/ نمی‌توان همه را در یک اندیشه خاص قرار داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس جمهوری گفت: به نظر من داشتن مخالف عیب نیست باید کاری کنیم مخالف معاند نباشد وگرنه مخالف فردی دارای فکر، اندیشه و نظر خاص است ما نمی توانیم همه را در مسیر یک فکر و راه قرار دهیم.

 دکتر حسن روحانی در آیین اختتامیه سی و سومین دوره جایزه کتاب سال و بیست و سومین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران افزود: ما در آستانه روز پیروزی انقلاب هستیم و هنوز در مفاهیمی از انقلاب اجماع نظر نداریم. 37 سال از 22 بهمن 57 گذشته است فکر می کنم هنوز هم نیاز است که ما انقلاب را معنا و انقلابی بودن را تفسیر کنیم، چه کسی انقلابی است و انقلاب به چه معناست و تداوم راه انقلاب چیست؟

روحانی گفت: ما همه به خیابان ها آمدیم و گفتیم استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی. انقلابمان را با این سه واژه مهم تبیین کردیم اما هنوز هم نیاز است که راجع به آزادی بگوییم و بنویسیم و تفسیر کنیم، هنوز هم راجع به استقلال، جمهوریت و اسلامیت نظام باید سخن بگوییم.

وی اضافه کرد: البته همیشه افکار متفاوت و مختلفی وجود دارد؛ همیشه مخالف و منتقد وجود دارد؛ به نظر من داشتن مخالف عیب نیست باید کاری کنیم مخالف معاند نباشد وگرنه مخالف فردی دارای فکر، اندیشه و نظر خاص است ما نمی توانیم همه را در مسیر یک فکر و راه قرار دهیم.

رییس جمهوری ادامه داد: همه جا کتاب در تحولات فکری، علمی و فرهنگی جامعه تاثیرگذار است اما در تاریخ علم و دانشگاهی کشورمان کتاب جایگاه ویژه ای دارد، ممکن است امروز در برخی از کشورها روزنامه، مجله، رساله، مقاله بسیار تاثیرگذار باشد. در کشور ما هم چنین است اما در تاریخ علم کشورمان همواره کتاب جایگاه خاص و ویژه ای دارد.

وی اضافه کرد: افتخار ما مسلمان ها این است که معجزه پیامبرمان کتاب است و کتاب یکی از نام های قرآن است. ما دارای کتاب آسمانی هستم که شروع این کتاب با خواندن و قرائت است و افتخار می کنیم به دینی که همواره ما را تشویق به علم و دانش کرده و برای علم مرزی نشناخته است، همانطور که برای هنر، اخلاق و کمالات نیز مرزی وجود ندارد. همان دینی که به ما گفت حکمت؛ علم و دانش و تجربه است و در پی آن باشید.

رییس جمهوری اظهار داشت: همه کتب و نوشته هایی که توانسته برای اهداف ملی و انسانی ما تاثیرگذار باشد، مورد احترام همگان است اما هنوز در مفاهیمی از انقلاب اجماع نظر نداریم.
نظرات بینندگان