arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۱ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

بانک جهانی: عربستان 55 میلیارد دلار ذخیره ارزی خود را از دست می دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا نوشت: پایگاه خبری شوون خلیجیه امروز (دوشنبه) در خبری به نقل از بیانیه بانک جهانی اعلام کرد: عربستان سعودی بیش از 55 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را در سال آینده میلادی در اثر کاهش قیمت نفت از دست خواهد داد.

براساس این خبر، در صورتی که قیمت نفت بین 30 تا 35 دلار در هر بشکه ثابت بماند همه کشورهای عربی خلیج فارس در سال آینده بیش از سال 2015 خسارت خواهند دید.
براساس این گزارش، علاوه بر عربستان، عراق نیز بیش از 40 میلیارد دلار از درآمدهای خود را در سال 2016 از دست خواهد داد.

در بیانیه بانک جهانی آمده است: عربستان، قطر، کویت و امارات نیز که به عنوان کشورهای ثروتمند عربی از نظر ذخایر مالی در منطقه مطرح هستند با ادامه کاهش قیمت نفت در چهار یا پنج سال آینده با کسری بودجه شدیدی روبه رو خواهند شد.

این بانک پیش بینی کرد در صورتی که قیمت نفت در سطح 40 دلار برای هر بشکه ثابت بماند و سرمایه گذاری ها در کشور عربستان نیز در سطح کنونی باقی بماند این کشور همه ذخایر مالی خود را تا پایان این دهه از دست خواهد داد.

در این بیانیه آمده است: کشورهای صادر کننده نفت عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال 2015 با 4/9 درصد کسری بودجه مواجه بودند و در سال های 2016 و 2017 به دلیل کاهش و حذف حمایت های دولتی از برخی خدمات عمومی ممکن است اندکی اوضاع بودجه آنها بهبود یابد اما این کشورها از وضعیت مالی خوبی در اثر کاهش شدید قیمت نفت برخوردار نخواهند بود.

خسارت و ضرر کشورهای عربی صادر کننده نفت از زمانی شروع شد که عربستان با اتخاذ سیاست های خصمانه علیه ایران و روسیه باعث کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی در حد یک سوم قیمت آن شد.

پیش از این بانک جهانی میزان خسارت های کشورهای عربی از کاهش قیمت نفت را تنها در سال 2014 میلادی بیش از 215 میلیارد دلار اعلام کرده بود این درحالی است که برخی آمارها از خسارت 360 میلیارد دلاری این کشورها حکایت دارد.
این کشورها در دو سال گذشته مجبور به کاهش یا حذف حمایت های دولتی از بخش خدمات عمومی و انواع فرآورده های نفتی شدند تا بتوانند میزان کسری بودجه خود را کاهش دهند.

نظرات بینندگان