arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۱ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۴

سناتورها "تکلیف را با طعم هشدار" برای نواز شریف روشن کردند/ مبادا با عربستان شریک شوید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا نوشت: نمایندگان مجلس پاکستان، به دولت هشدار دادند که مبادا بخواهد عربستان را در مداخله نظامی احتمالی در سوریه همراهی کند.

از زمانی که عربستان اعلام کرده که قصد اعزام نیرو به سوریه دارد، نمایندگان مجلس پاکستان ضمن ابراز نگرانی از این موضوع، به دولت هشدار دادند که مبادا بخواهد عربستان را در مداخله نظامی احتمالی در سوریه همراهی کند.

عربستان، بعد از تشکیل ائتلاف خودساخته ای که هنوز برنامه ها و اهداف آن را حتی به کشورهای عضو آن از جمله پاکستان اعلام نکرده است، به بهانه مبارزه با داعش اخیر اعلام کرده است که تصمیم اعزام نیرو به سوریه دارد؛ تصمیمی که با استقبال آمریکا و اتحادیه عرب مواجه شده است.
روز گذشته سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی و اعزاز احمد چودری قائم مقام وزارت خارجه پاکستان بطور همزمان بنا به دعوت اعضای کمیته سیاست خارجی مجلس سنای پاکستان، در جلسه اعضای این کمیته حضور یافتند تا به سوال های آنان در خصوص موضوع ائتلاف خودساخته عربستان و تصمیم ریاض برای اعزام نیرو به سوریه، پاسخ دهند.

سناتورهای عضو کمیته سیاست خارجی سنای پاکستان ضمن ابراز نارضایتی از اینکه هنوز دولت پاکستان از جزئیات و برنامه های ائتلافی که ناخواسته به آن ملحق شده است، خبر ندارد، به دولت درخصوص هرگونه اقدام احتمالی در ملحق شدن به عربستان در زمینه اعزام نیرو به سوریه به شدت هشدار دادند.
اعضای این کمیته از دولت پاکستان خواستند تا مواضع بیطرفانه در قبال اوضاع فعلی خاورمیانه از جمله سوریه اتخاذ کند و از هرگونه دخالت نظامی در سوریه اجتناب کند.
در این نشست که به ریاست خانم نذهت صادق رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس سنا برگزار شد، همچنین بر ضرورت توجه دولت به حفظ منافع ملی پاکستان در بحث بحران خاورمیانه از جمله ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان تاکید شد و نمایندگان خطاب به دیپلمات های عالی دولت تاکید کردند که منافع ملی نباید به هیچ قیمتی فدای مسایل خارجی شود.
سرتاج و اعزاز احمد چودری نیز خطاب به اعضای کمیته سیاست خارجی مجلس سنا اطمینان دادند که که این کشور هیچ تصمیمی برای حضور نظامی در سوریه نگرفته است.

این دیپلمات های عالی پاکستان گفتند: دولت برای اتخاذ هرگونه تصمیم در خصوص نوع و سطح مشارکت پاکستان در ائتلاف 34 کشور، اولویت و منافع ملی را در نظر خواهد گرفت. همچنین قرار است در دیدارهای قریب الوقوع مقامات اسلام آباد و ریاض، نحوه مشارکت پاکستان در ائتلاف نظامی عربستان مشخص شود.

اعزاز چودری قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان نیز در این جلسه گزارشی درخصوص سفر اخیر نواز شریف به ریاض و تهران ارائه کرد و به اطلاع نمایندگان مجلس سنا رساند که نخست وزیر پاکستان از رهبران ایران و عربستان خواست تا تلاش های مشترک برای رفع تنش ها انجام دهند.
سناتور مشاهد حسین سید خطاب به قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان گفت که برای پیوستن به ائتلاف نظامی به رهبری عربستان شش تا هفت بخش همکاری اعلام شده است اما بخش های مورد انتخاب پاکستان هنوز مشخص نیست.

پیش از آن سرتاج عزیز مشاور امور خارجه نخست وزیر پاکستان گفت که این کشور قادر است در بخش مبارزه با تروریسم و در زمینه های تبادل اطلاعات، نقش خود را در این ائتلاف ایفا کند اما تمام این اقدامات بستگی به دریافت جزئیات کامل از طرف عربستان در خصوص ائتلاف نظامی دارد.

نظرات بینندگان