arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۱۹۷۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۰ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۴

آیا آمریکا کنترل اینترنت را از دست می دهد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا نوشت: قرار است شرکت اینترنتی برای نام ها و شماره های واگذار شده «آیکان» از یک نهاد غیرانتفاعی به یک نهاد مستقل غیردولتی تبدیل شود که در صورت تایید این طرح توسط آمریکا، قرارداد میان این شرکت و آمریکا سوم سپتامبر منقضی می شود.

'گوران ماربی' سوئدی روز دوشنبه گذشته به ریاست شرکت آیکان که آدرس های اینترنتی را مدیریت می کند، منصوب شد.

ماربی که مدیر کل سازمان پست و مخابرات سوئد است، مسئولیت این شرکت اینترنتی برای واگذاری نام ها و شماره ها را به زور رسمی در ماه مه که این شرکت غیرانتفاعی به یک نهاد مستقل غیردولتی تبدیل می شود، بر عهده خواهد گرفت. وی با توصیف آیکان به عنوان یک نهاد در حال تحول، وعده داده است که آن را در مسیر «مدل مشارکتی تمامی ذینفعان اینترنت» نگاه می دارد.


حامیان مدل مشارکت تمامی ذینفعان اینترنت، تبدیل آیکان به یک نهاد مستقل غیردولتی را حرکتی نمادین در جهت استقلال وب می دانند و معتقدند که گرچه این انتقال نجوه فعالیت اینترنت را تغییر نخواهد داد اما به کاربران، کسب و کار و دولت ها درخصوص یکپارچگی آن اطمینان می دهد. مدل مشارکت تمامی ذینفعان اینترنت برخلاف مدل سیستم چند جانبه که توسط دولت ها کنترل می شد، در نظر دارد به طور مجازی به تمامی کاربران در بخش عمومی و خصوصی اجازه دهد تا در اداره اینترنت مشارکت کنند.
آیکان می گوید که طرح تبدیل وضعیت این شرکت که از اوایل سال 2014 در دست تهیه و تدارک است، در مرحله نهایی قبل از ارائه به دولت آمریکا قرار دارد و سرنوشت آن امسال مشخص می شود.


اگر دولت آمریکا این طرح را تایید کند، قرارداد میان آیکان و دولت آمریکا روز 30 سپتامبر منقضی می شود. آیکان ( ICANN)، شرکت اینترنتی برای نام ها و شماره های واگذار شده ( Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) شرکتی غیرانتقاعی و مستقر در شهر لس آنجلس است.


این شرکت مسوول مدیریت واگذاری نام های دامنه و آدرس های پروتکل اینترنت است. وظایف آیکان عبارت است از ضمانت تخصیص آدرس پروتکل اینترنت برای یک فضا در اینترنت، واگذاری پروتکل شناسه، سیستم مدیریت نام دامنه سطح بالا، و عملگرهای مدیریت ریشه کارگزار ( root server).

نظرات بینندگان