arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۰۶۱
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۷ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۴

خبرگزاری فرانسه: ایران به دنبال جذب میلیونی گردشگر خارجی در دوران پسابرجام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: ایران در حال تلاش برای جذب گردشگر و درآمدزایی از صنعت توریسم است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با عنوان «‌ایران به دنبال جذب میلیونی گردشگر خارجی در دوران پسابرجام» نوشت:‌ صنعت توریسم یا گردشگری در طول سالهای گذشته، رونقی نداشت و از دید مقامات مغفول مانده بود ولی در پی توافق هسته ای ایران،‌ این روال تغییر پیدا کرد. برای نمونه، یک گردشگر فرانسوی ساکن چین به همراه 9 نفر دیگر از اتباع آمریکایی و آلمانی می گویند: «ما می خواهیم هر سال یک سفر منحصر به فرد و به یاد ماندنی داشته باشنیم و امسال ایران را انتخاب کرده ایم. آنها که به همراه خانواده خود در تهران به سر می برند به خبرگزاری فرانسه گفتند: « ایرانی ها در اینجا بسیار خونگرم و صمیمی هستند و رفتار بسیار دوستانه ای دارند.»‌

گردشگری، صنعت سالم برای ایران 
گردشگران و در آمدزایی سالمی که از محل صنعت گردشگری تولید می شود، از جمله تحولات بزرگ اقتصادی برای ایران به شمار می رود. از جمله تفریحگاه های اسکی بازی، میراث باستانی و تاریخی که در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار دارند، و بیابان ها و شهرهایی با عظمت و شکوه و آداب و سنن خاورمیانه ای، از جمله جذابیت های توریستی ایران به شمار می رود. 

روال ورود به ایران آسان تر شده است،‌ این بدین معناست شرایط ورود و اخذ ویزا برای شهروندان یازده کشوری که قبلا ورود به ایران برای آنها با محدودیت هایی روبرو بود، هم اکنون تسهیل شده است. آمریکا، انگلیس، کانادا و فرانسه در صدر این فهرست قرار دارند ولی برخی افراد مشمول این تسهیلات نمی شوند. 

گردشگری، منبع ارزی غیر نفتی
برای دولت، صنعت گردشگری راهی برای جبران کاهش بهای نفت به شمار می رود که موجب کاهش درآمدهای دولتی شده است. هدف ایران جذب سالانه بیست میلیون گردشگر تا سال 2025 تعیین شده است که در آمدی بالغ بر سی میلیارد دلار در سال برای ایران به ارمغان خواهد آورد. 
این شرایط در حالی است که گردشگران خارجی با توجه به جنگ و موج اخیر ناآرامی و آشوب و حملات تروریستها در کشورهای مختلف منطقه خاورمیانه مانند مصر و تونس، از سفر به بخشهای زیادی از منطقه خودداری می کنند. 

کارتهای اعتباری و کارتهای خرید بین المللی هنوز در ایران فعال نیستند. ولی ورود به ایران با ارز خارجی و تبدیل آن به بسته های بزرگ اسکناس ایرانی کار دشواری به نظر نمی رسد. 

به موجب آمار و ارقام سازمان گردشگری ایران، در 9 ماه نخست سال ایرانی که از مارس سال 2015 آغاز می شود، حدود چهار میلیون و یکصد و شصت هزار گردشگر خارجی از ایران دیدن کرده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن پنج برابر افزایش نشان می دهد. 

دو سوم از این افراد از کشورهای همسایه مانند عراق، جمهوری آذربایجان، ارمنستان،‌ افغانستان و پاکستان به ایران آمده اند که اغلب آنان زائرانی بوده اند که برای زیارت اماکن مذهبی در شهرهای مشهد یا قم، به این کشور سفر کرده اند. گردشگران غربی در حال حاضر تنها پنج درصد از این افراد را تشکیل می دهند ولی به گفته برخی آژانس گردشگری، روند ورود اتباع غربی به ایران رو به افزایش است. در واقع این سفرها بر پذیرش و تمایل وافر ایران برای تجارت با اروپا پس از توافق هسته ای دلالت دارد.

افزایش تقاضا برای سفر به ایران 
این در حالی است که پس از چند دهه سرمایه گذاری نامناسب و ناکافی در این بخش، میزان تاسیسات و ظرفیت های بخش گردشگری ناچیز و اندک بر آورد می شود. از میان 1100 هتل ایران، تنها 130 هتل چهار ستاره یا پنج ستاره هستند و برای پذیرایی از بیست میلیون گردشگر در سال، به ایجاد 400 هتل دیگر نیاز خواهد بود. 

آژانس های مسافرتی در تهران می گویند: میزان تقاضا در این بخش بسیار بیشتر از عرضه است. 
راهنمایان گردشگران مسلط به زبان فرانسوی یا انگلیسی تا پایان سال 2017 رزرو شده اند و هتل های چهار یا پنج ستاره در اصفهان، شیراز و یزد تا چند ماه جلوتر پیش فروش شده اند. 

براساس این گزارش ایران باید سریعا خود را به این شرایط تازه و موج علاقمندی گردشگران خارجی برای سفر به این کشور وفق دهد و شرایط را مهیا سازد. 

به هرحال اگر مسئولان گردشگری زیرساختارهای لازم را تقویت کنند، سی درصد گردشگران، بیشتر به داخل کشور جذب می شود. 

نظرات بینندگان