arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۱۱۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۴

توافق نیم بند آمریکا و روسیه برای برقراری آتش بس در سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشست مونیخ آلمان با هدف بحث و بررسی بر سر بحران سوریه، با توافق نیم بند قدرت های جهانی برای برقراری آتش بس در سوریه خاتمه یافت.

به گزارش رویترز جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که یکی از 20 وزیر امور خارجه شرکت کننده در این نشست بود با اعلام این موضوع در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف همتای روس خود و نیز استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان مل در امور سوریه، افزود ظرف ها در این نشست با پایان یافتن بخشی از حملات ظرف یک هفته موافقت کرده اند.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا آتش بس سوریه شامل دو گروه تروریستی داعش و جبهه النصره نمی شود.

او افزود قرار است به منظور اطمینان یافتن از دسترسی تمام غیر نظامیان سوریه به کمک های بین المللی ، یک کارگروه ویژه تحت نظارت سازمان ملل شکل بگیرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال تصریح کرد که توافق به دست آمده روی کاغذ است و اجرای آن در روزهای آینده به تعهد قدرت ها در روی زمین بستگی خواهد داشت. اشاره غیر مستقیم کری به اقدامات نظامی روسیه در سوریه است که در هفته های اخیر شدت یافته و بر آزاد سازی شهر حلب از دست گروه های مخالف مسلح دولت سوریه متمرکز شده است.

در این نشست وزیر امور خارجه روسیه نیز تصریح کرد از یک هفته آینده که از روز جمعه (امروز) شروع می شود دستکم بخشی از حملات هوایی روسیه به مواضع شورشیان پایان خواهد یافت اما به گفته او حملات به مواضع گروه هایی چون داعش و جبهه النصره همچنان ادامه خواهد یافت.

جنگنده های روسیه در روزهای گذشته صدها حمله به مواضع گروه های مختلف مخالف دولت سوریه در حومه شهر حلب صورت داده اند که در اثر این حملات دهها هزار نفر از ساکنان حومه حلب از منطقه گریخته و به مرز ترکیه پناه برده اند.

اعلام این توافق در حالی است که نتیجه خروجی نشست مونیخ هنوز با خواسته اصلی کشورهای غربی مبنی بر یک آتش بس پایدار و توقف حملات هوایی روسیه به مواضع گروه های مخالف دولت سوریه، فاصله دارد، اما به نظر می رسد همین توافق نیز نشانه ای از انعطاف در موضع روسیه بوده است.

بر اساس اعلام وزیر امور خارجه آمریکا با این توافق قرار است ارسال کمک های انسان دوستانه به مناطق بحرانی در سوریه تسریع شود.

گفتنی است در نشست اخیر در ژنو درباره حل و فصل بحران سوریه، طرفین با توجه به اختلافات بنیادین نتوانستند به توافقی دست یابند و ادامه این مذاکرات بدون دست یافتن به نتیجه به سه هفته دیگر موکول شد. 
پس از تعلیق نشست ژنو ، کشورهای حامی و مخالف دولت سوریه که در دو جبهه مقابل قرار دارند، طرف مقابل را مسئول به بن بست رسیدن مذاکرات اعلام کردند.

جنگ داخلی سوریه در 5 سال گذشته به آوارگی دستکم 8 میلیون نفر و کشته شدن بیش از 260 هزار نفر انجامیده است.

نظرات بینندگان