arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۱ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۴

پرواز شاخص‌های بورس بر فراز برجام

اجرای برجام به افت 28 هزار واحدی شاخص کل بورس و زیان 1800 هزار میلیارد ریالی سهامداران در دو سال گذشته پایان داد؛ به گونه ای که بیست و هفتم دی ماه (روز آغاز اجرای برجام) شاخص کل کانال 64 هزار واحدی به 77 هزار واحد رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : اجرای برجام به افت 28 هزار واحدی شاخص کل بورس و زیان 1800 هزار میلیارد ریالی سهامداران در دو سال گذشته پایان داد؛ به گونه ای که بیست و هفتم دی ماه (روز آغاز اجرای برجام) شاخص کل کانال 64 هزار واحدی به 77 هزار واحد رسید.

به گزارش ایرنا، شاخص کل بورس که در سال های گذشته تا مرز90 هزار واحدی پیش رفته بود درست از نیمه دیماه سال 1392، سر به زیر شد و با اشتهایی سیری ناپذیر تا مرز 60 هزار واحد نیز عقب نشینی کرد؛ اما این روزها با اجرای برجام و رفع تحریم ها دوباره رونق به بازار سرمایه کشور بازگشته است.
تاثیرپذیری شاخص های بورسی به میزانی بود که همزمان با آغاز اجرای برجام در بیست و هفتم دی ماه، شاخص بورس بیش از یک هزار واحد در آغاز معاملات افزایش یافت و با ادامه این روند بیستم بهمن ماه به قله 78 هزار واحدی صعود کرد.
شاخص کل از آغاز زمستان تاکنون، 17 کانال پی در پی را شکسته و فقط چهار روز افت را تجربه کرده است. ورود نقدینگی تازه به بورس و پیش بینی های مثبت در کنار هیجان ناشی از اجرای برجام پای سرمایه گذاران را به بازار سرمایه باز کرده است.
بر همین پایه شاخص های بورسی در هفته های گذشته جهش هایی قابل توجه داشت و همین اتفاق سبب شد بحث های فراوانی در تحلیل این رفتار بازار سرمایه دربگیرد؛ برخی کارشناسان این افزایش را در قالب رفتاری هیجانی تفسیر می کنند که چندان ادامه نمی یابد اما دسته ای دیگر از تحلیلگران این جهش ها را آغاز حرکت بورس در مسیری افزایشی می دانند که متاثر از عوامل ساختاری مثبت، روندی بلندمدت و مستمر خواهدبود.
اگرچه در این حرکت، امیدواری ناشی از لغو تحریم ها و گسترش پردامنه مناسبات اقتصادی و سیاسی بین المللی، چاشنی ایجاد هیجان در بازار شده است.
یک کارشناس بازار سرمایه با توجه به روند صعودی شاخص بورس تهران در هفته های گذشته به ایرنا گفت: مثبت شدن شاخص و سهم های فعال در بازار، حباب نیست؛ زیرا روند و الگوی کلیات بازار تغییر یافته است و این امر پیام منفی محسوب نمی شود.
«مهدی صادقی» گمانه زنی ها درباره وجود حباب در بازار سرمایه نادرست خواند و افزود: اگر به گذشته برگردیم، هر زمان شاخص دو تا سه روز با رشد زیاد همراه می شد، در روزهای سوم به بعد، سهامداران حقوقی میل به فروش بیشتری پیدا می کردند و این بهانه خوبی برای خروج از بازار افراد حقیقی می شد.
وی ادامه داد: بنابراین شاخص دوباره به روند اصلاحی بازمی گشت و سهامداران ضرر می کردند اما این بار داستان متفاوت است؛ بیشتر شرکت ها در پساتحریم دچار تحولات عظیم و تاریخی می شوند و این تضمین کننده رشد میان مدت و بلندمدت بازار است.
وی یکی از دلایل خوشبینی به بازار بورس و اوراق بهادار را افزایش محسوس حجم ریالی معاملات در روزهای گذشته دانست و گفت: افزایش تقاضای خرید در گروه های پیشرو نیز نویدبخش روزهای خوب برای بازار سرمایه کشور است.
وی درباره هیجانات بازار سرمایه تصریح کرد: تا اندازه ای هیجان بین سهامداران حقیقی احساس می شود که باید کنترل شود. اینکه یک سهامدار به دلیل ترس یا ناراحتی جاماندن از رشد بازار، هر سهمی را به هر قیمت خریده یا در صفوف فروش بنشیند، منطقی نیست. قرار نیست رشد بازار همیشگی باشد.
وی افزود: سهامداران باید همزمان با خوشبینی به بازار، فراموش نکنند ترید(گردش) بر پایه تحلیل و با توجه به روانشناسی بازار و الگوهای قیمت، نخستین و مهمترین اصل در بازار بورس است و اگر بی گدار به آب بزنند، برخلاف انتظار شاهد وضع قرمز در پرتفوی خویش خواهند بود.
یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه نیز درباره دلایل رشد بازار به خبرنگار ایرنا گفت: از اصلی ترین دلایل رشد بازار سرمایه چشم انداز روشن اقتصادی و سیاسی پیش روی کشور است.
«حامد ستاک» افزود: با بسته شدن قراردادهای برخی شرکت های فعال در بازار سرمایه با شرکای قدیمی که مدت ها همکاری مشترکی نداشتند، سرمایه گذاران با اعتماد بیشتری به آینده روشن پیش روی شرکت ها تقاضای سهام می کنند.
وی اضافه کرد: اینکه بازار سرمایه استحقاق رشد قیمت ها را دارد بحث مشترک بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه است؛ هر چند درباره چگونگی رشد شاخص ها و به تبع آن قیمت سهام شرکت ها اختلاف دیدگاه بین کارشناسان وجود دارد.
به گفته وی، بسیاری از کارشناسان رشد بدون وقفه و گاهی هیجانی این روزهای بازار سرمایه را مطلوب نمی دانند و اعتقاد دارند این گونه رشد بدون وقفه موجب نوسان شدید می شود. هر چند سرجمع این صعود و نزول ها در یک روند صعودی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: مطلوب بازار سرمایه، رشدی با شیب ملایم تر است که نوسان کمتری دارد.
این کارشناس بازار سرمایه درباره وجود حباب در بازار گفت: به صورت عملی بسیاری از کارشناسان سودهای مناسبی برای سال های آینده شرکت ها پیش بینی می کنند. هر چند قیمت این روزهای سهام بسیاری از شرکت ها با رشد قابل توجهی همراه بوده اما بازار سرمایه دچار حباب نشده است.
وی تاکید کرد قسمتی از افزایش قیمت ها به دلیل افت بیش از اندازه در دو سال گذشته بوده است.
این کارشناس اضافه کرد: بخشی از رشد قیمت ها نیز به دلیل افق روشن سرمایه گذاری در شرکت های بورسی است.
وی افزود: با توجه به وضع بنیادی مطلوبی که برای عملیات شرکت ها پیش بینی می شود، فاصله زیادی تا حبابی شدن بازار سرمایه وجود دارد.
ستاک درباره پیش بینی وضع بازار در هفته آینده گفت: از آنجا که رشد شاخص ها به صورت قابل توجهی اتفاق افتاده است، به نظر می رسد در هفته های آتی بازاری نوسانی و با نزول و صعود حتی هیجانی داشته باشیم اما شکل بازار در یک روند بلندمدت مثبت به نظر می رسد.
نظرات بینندگان