arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۱۴۷
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۲ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۴

خوشرو: شورای امنیت نمی‌تواند به بهانه خطرات جعلی دست به تحریم کشورها بزند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفیر و نماینده دائمی کشورمان در سازمان ملل با تاکید بر این که تحریم های شورای امنیت علیه کشورها تنها درصورت اثبات وجود خطرات جدی از سوی این کشورها قابل توجیه است گفت: شورای امنیت نمی تواند به بهانه خطرات جعلی کشورها را مورد تحریم قرار دهد.

غلامعلی خوشرو روز پنجشنبه در نشست ویژه شورای امنیت به ریاست دوره ای نماینده کشور ونزوئلا و تحت عنوان 'عملکرد کمیته های تحریم شورای امنیت' مواضع کشورمان را در رابطه با وضع و اعمال تحریم های شورای امنیت بیان کرد.

در این نشست انتقادهای فراوانی از نظام کنونی وضع تحریم ها توسط شورای امینت صورت گرفت و طی آن مشکلاتی مانند عدم شفافیت ؛ نداشتن جهت گیری و چشم انداز راهبردی در وضع تحریم ها و ازهمه مهمتر عدم توجه به پیامدهای انسانی مورد تاکید قرار گرفت.

خوشرو در این نشست تاکید کرد که اولا شورای امنیت هرگز نباید بر اساس خطرهای جعلی و یا توهمات ساختگی دست به تحریم کشوری بزند بلکه تحریم ها فقط در صورت وجود یک خطر جدی جهانی و یا تجاوز واقعی قابل توجیه است.

وی افزود؛ تحریم ها نباید با هدف مجازات مردم و یا با هدف نیل به اغراض سیاسی وضع شوند و لازم است که تحریم ها بعنوان آخرین راه حل، موردنظر قرار گیرد و پیش از آن تمام روشهای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات مطابق با فصل ششم منشور مورد آزمون قرار گرفته باشند .
نماینده کشورمان درسازمان ملل اظهار کرد که وضع تحریم ها باید با توجه به پیامدهای کوتاه مدت و بلندمدت آن بر حقوق شناخته شده ملت ها در حقوق بین الملل صورت گیرد، اهداف تحریم ها کاملا تبیین شود و برای یک دوره زمانی مشخصی در نظر گرفته شوند و به محض حصول به این اهداف، تحریم ها لغو شوند.

خوشرو گفت: باید توجه داشت که تحریم ها معمولا دارای پیامدهای منفی بر حقوق تصریح شده ملت ها در منشور بویژه حق توسعه هستند و خدمات عمومی مانند آموزش و بهداشت را مختل کرده و در مسیر توسعه مانع ایجاد می کنند. از این رو تحریم ها لزوما ابزاری هوشمند نیستند و می توانند پیامدهای مصیبت باری بر مردم و گروههای آسیب پذیر وارد آورند و باعث قربانی شدن فزاینده مردم بیگناه می شود.

به گفته وی، پیامدهای انسانی وضع تحریم های شورای امنیت بر مردم عادی و نقض حقوق مردم و منشور ملل متحد موضوعاتی است که اساسا مورد توجه کمیته های تحریم قرار نمی گیرد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: بعلاوه در همین چارچوب، ضروری است که کمیته های تحریم شورای امنیت وضع تحریم های یک جانبه اقتصادی علیه کشورها را بعنوان نقض منشور ملل متحد و حقوق بین الملل شناسایی و مورد نظارت قرار دهند.

خوشرو گفت: جمهوری اسلامی ایران از پیشنهاد طرح شده توسط ونزوئلا حمایت می کند که کمیته های تحریم شورای امنیت موظف شوند در گزارش های خود بخشی را نیز به آثار منفی و زیانبار تحریم ها بر غیر نظامیان و فعالیت های انسانی اختصاص داده و از دبیرکل بخواهند که وی نیز در گزارش های خود در مورد اجرای تحریم های وضع شده توسط شورای امنیت به این موضوع مهم بپردازد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان