arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۱۶۸
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۴ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۴

مستندات حادثه منا بزودی منتشر می‌شود/ غرامت به خانواده‌های قربانیان منا در صورت روابط با عربستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا نوشت: نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: مستندات حادثه منا تا 2 سه هفته آینده منتشر می شود.

حجت الاسلام سید علی قاضی عسگر افزود: شناسایی پیکرهای مطهر حاجیان جانباخته پایان یافت و بازگشت این پیکرها به ایران نیز به پایان رسید و جمع آوری مستندات درباره این حادثه انجام شده است.

وی با بیان اینکه قول هایی که سازمان حج و زیارت درباره پیگیری این حادثه داده بود در حال انجام است، بیان کرد: تا 2 سه هفته آینده نخستین مجموعه از مستندات جمع آوری شده، منتشر می شود و رسیدگی به امور خانواده های جانباختگان با تشکیل ستادی در تهران در حال اجراست.

وی ادامه داد: بین سازمان حج و زیارت و بنیاد شهید نیز توافق شد که جانباختگان حادثه منا به عنوان 'شهید منا' قلمداد شوند و مانند شهدای مدافع حرم، این حاجیان عنوان شهید داشته باشند.

قاضی عسگر گفت: امور برگزاری حج برای سال آینده نیز در حال انجام است و مقدمات لازم در این زمینه فراهم شده است.
وی درباره این سوال ایرنا که پرداخت غرامت به جانباختگان حادثه منا از سوی عربستان به کجا انجامید نیز گفت: در حادثه سقوط جرثقیل در ایام برگزاری حج، عربستان خودش اعلام کرد که غرامت را پرداخت خواهد کرد.

به گفته نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت، در مورد حادثه منا نیز عربستان پرداخت دیه را پذیرفته است ولی چون اکنون روابط عربستان با ایران قطع شده این پرداخته دیه تاکنون انجام نشده است ولی پرداخت غرامت پیگیری می شود.

وی درباره برنامه اعزام زائران به عتبات عالیات نیز گفت: در اعزام زائران به عتبات عالیات نیز زمینه های رفاهی مطلوبی فراهم شده است و رسیدگی به امور زائران در اولویت برنامه های سازمان است.

قاضی عسگر گفت: براساس برنامه ریزی ها، سازمان حج و زیارت به دنبال افزایش اعزام زائران عتبات عالیات تا سقف یک میلیون نفر به غیر از پیاده روی اربعین است.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت به عنوان سخنران مراسم 22 بهمن ماه به شهرکرد سفر کرده بود.

نظرات بینندگان