arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۱ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۴

موسویان: مسیر کاهش خصومت ایران و آمریکا، مسیر درستی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 یک دیپلمات پیشین کشورمان گفت: انقلاب ایران سیستم حکومتی «دموکراسی دینی» را به جهان عرضه کرده است.

سیدحسین موسویان که با شبکه الجزیره گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: مسیر فعلی روابط ایران و آمریکا که کاهش گام به گام خصومت است، مسیر درستی است.

او در پاسخ به این سوال که بنظر می‌رسد ۳۷ سال بعد از انقلاب، آیا ایران در دیکتاتوری دینی به سر نمی‌برد؟ گفت: سیستم حکومتی ایران بعد از انقلاب سیستم دیکتاتوری دینی نیست، بلکه یک سیستم حکومتی «دموکراسی دینی» است که برای اولین بار در تاریخ معاصر سیستم‌های حکومتی عرضه شده است. زیرا تمام مسئولان عالی‌رتبه به وسیله مردم مستقیم انتخاب می‌شوند. همزمان ایران بعد از انقلاب بر ارزش‌های دینی خود ایستادگی کرده است.

موسویان افزود: رییس جمهور و نماینده گان با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند. حتی رهبری با رای مردم تعیین می‌شود. مجلس خبرگان که مامور تعییت رهبری است با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند.

موسویان در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت مخالفان در ایران گفت: ما بعد از انقلاب هزاران تظاهرات در ایران داشته‌ایم. تنها باری که تظاهرات به خشونت کشیده شد بعد از انتخابات دور دوم ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد بود. در طول ۳۷ سال بعد از انقلاب ۳۷ انتخابات داشته‌ایم و تنها یکبار سلامت انتخابات زیر سئوال رفت. تا دوهفته دیگر هم در ایران دوانتخابات بزرگ مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را داریم.

این دیپلمات پیشین افزود: تظاهرات میلیونی مردم ایران در بزرگداشت سالگرد انقلاب را دیدید. پنج هزار خبرنگار حضور میلیون‌ها ایرانی در خیابانهای شهرهای ایران در رصد کردند.

ادامه این گفت‌وگو به شرح زیر است:

الجزیره: دکترروحانی توییت کرده که این انتخابات تعیین کننده است. آیا جناح معتدل پیروز خواهد شد؟

موسویان: در مورد اینکه جناح معتدل بتواند اکثریت داشته باشد یا نه باید بگویم که همیشه نتیجه انتخابات ایران کاملا غیرقابل پیش بینی بوده است. اما آنچه که قاطعانه می‌توانم بگویم این است که در طول ۳۷ سال بعد از انقلاب هر دو جناح اصلی کشور حضور داشته و در اداره کشور سهم و نقش بزرگی داشته‌اند.

به تاریخ ۲۶ سال گذشته انتخابات ریاست جمهوری ایران نگاه کنید. ۲۴ سال روسای‌جمهور از جناح معتدل و ۸ سال از جناح اصولگرا بوده است.

الجزیره: در تظاهرات سالگرد انقلاب امسال هم شعار مرگ بر آمریکا داده شد و کارتون ملوانان آزاد شده آمریکایی به نمایش درآمد. آیا احساسات ضد آمریکایی بعد از توافق هسته‌ای برطرف نشده؟

موسویان: علیرغم توافق هسته‌ای، ما در آمریکا شاهد استمرار احساسات و اقدامات ضد ایران هستیم و در ایران هم همینطور. هدف توافق هسته‌ای برقرای روابط ایران و آمریکا نبود بلکه حل مسالمت‌آمیز یکی از مهم‌ترین بحران‌های جامعه جهانی ازطریق دیپلماسی و پرهیز از جنگ سوم در خاورمیانه بود. در عین حال توافق هسته‌ای تشنج در روابط ایران و آمریکا را کاهش داده است. اما رفع خصومت کلان نیازمند مذاکره بزرگ دارد.

الجزیره: ایا فکر می‌کنید این اتفاق خواهد افتاد؟

موسویان: فکر نمی‌کنم که این اتفاق زود صورت گیرد اما مسیر فعلی روابط ایران و آمریکا که کاهش گام به گام خصومت است، مسیر درستی است.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان