arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۷ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
آیت الله جوادی آملی:

ایران با مشرکان، روس ها و کمونیست‎ها سلسله قراردادهایی دارد؛ باید به آن ها وفا کند/ سید‎الشهدا فرمودند اگر دین ندارید، آزادمرد باشید

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به این که نه دوستان و نه دشمنان فکر می‎کردند امام و رهبری در امر انقلاب به پیروزی می‎رسند، اما خداوند یاری کرد، گفت: خداوند به فرد فرد این ملت سعادت و سیادت بدهد که آبروی نظام را در روز 22 بهمن حفظ کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به این که نه دوستان و نه دشمنان فکر می‎کردند امام و رهبری در امر انقلاب به پیروزی می‎رسند، اما خداوند یاری کرد، گفت: خداوند به فرد فرد این ملت سعادت و سیادت بدهد که آبروی نظام را در روز 22 بهمن حفظ کردند.

به گزارش «انتخاب»، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: سوره مبارکه دخان در مکه نازل شد و به اصول کلی دین و بخشی از معارف توحیدی و وحی و نبوت را بیان می‎کند، برای تأیید آن مطالب عقلی درباره وحی و نبوت، داستان‎هایی از انبیا هم ذکر می‎کند.

وی افزود: فرمود آل‎فرعون در اثر آن ستمی که کردند به هلاکت رسیدند و نعمت‎های فراوانی را ترک کردند، ترک آنان روی اختیار نبود، در سوره مبارکه شعرا دارد که ما آنان را از آن سرزمین بیرون کردیم، نه این که آنان به طور طبیعی مردند، یک وقت انسان به طور عادی رخت برمی‎بندد و میراث او به ورثه می‎رسد اما در جریان آل‎فرعون این ترک کردن با خارج کردن همراه بود.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که آل‎فرعون نمی‎خواستند سرزمینشان را ترک کنند، اما خداوند آنان را از سرزمینشان بیرون برد، اظهار کرد: یک عده از بنی‎اسرائیل در مصر ماندند و یک عده از بنی‎اسرائیل از مصر خارج شدند، بنی‎اسرائیل دو گروه شدند و یک گروه مهاجر و یک گروه مقاومت کردند و حاضر شدند بمانند حالا یا به آنان الهام شده است که فرعون به هلاکت می‎رسد یا گفتند ما همین طور هستیم.

وی اظهار کرد: مسأله اعتقاد به خدا سهم تأثیرگذاری در تربیت انسان دارد اما آن که تأثیرگذاری عملی فراوانی دارد اعتقاد به معاد است، کسی که به معاد معتقد نیست می‎خواهد جلویش باز باشد، شما اعتقاد به معاد را که بردارید هیچ فضیلتی ضامن اجرا و هیچ رذیلتی ضامن ترک ندارد، چرا از شهوت و لذایذ صرف نظر کند، چرا خودش را به زحمت بیندازد، هیچ فضیلت و رذیلتی عامل ترک ندارد.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی گفت: سید‎الشهدا فرمودند اگر دین ندارید، آزادمرد باشید، این یک وظیفه شرعی است، الان ما در بحث بین‎المللی و ملی یک سلسله قراردادهایی داریم باید به آن‎ها وفا کنیم، در بحث‎های منطقه‎ای قراردادهایی داریم باید به آن‎ها وفا کنیم، در بین‎المللی با روسیه و مشرکان و کمونیست‎ها قرارداد داریم، «المؤمن عند شروطهم»، یعنی مؤمن باید به قراردادهای خود باید وفا کند.

وی با بیان این که خداوند به امت اسلامی هشدار می‎دهد و می‎گوید این یهودی‎ها گروهی هستند که ساختار اصلی آنان خیانت است، ادامه داد: به پیامبر(ص) فرمود این طور نیست که تو پیامبری برایت حرمتی قائل باشند، هر روز برایت نقشه می‎کشند، فرمود حالا این‎ها دستشان کوتاه شد و خداوند برای اولین بار آنان را بیرون کرد از دیارشان، الان می‎گوییم برای اولین بار این کار شده است، این نعمت خوبی است اما گاهی این اولین بار یک اولیت زمانی است و سبب فخرآفرینی نمی‎شود، مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که این اولیت ثوابی دارد یک اول و اولی داریم که این واقعا فخر است، خاطرنشان کرد: درباره حضرت امیر(ع) اول کسی بود که ایمان به پیامبر(ص) را قبول کرد، این افتخار دارد، آن روز تشخیص این که چه حق و چه باطل است و پذیرش همه خطرها و اعدام و ترور کار آسانی نبود، خداوند در سوره حشر فرمود من برای اولین بار این یهودی‎های مقتدر در مدینه را بیرون کردم.

وی بیان کرد: بعدها بیشتر به شما قدرت دادیم، نه دوست خیال می‎کرد و نه دشمن و انقلاب ما هم همین طور بود، خیال می‎کردند که کاخ‎ها و قلل‎شان آنان را نجات خواهد داد، انقلاب اسلامی هم واقعا همین طور بود و نه دوستان و نه دشمنان فکر می‎کردند امام و رهبری این کار را انجام می‎دادند، نه سیاستمداران داخلی و نه خارجی فکر می‎کردند که نجات می‎یابند، خیلی از دوستان می‎گفتند که مشک با درفش نمی‎شود، که خداوند به فرد فرد این ملت سعادت و سیادت بدهد که آبروی نظام را در روز 22 بهمن حفظ کردند.

وی با بیان این که مؤمن در بحث‎های بین‎المللی و منطقه‎ای و داخلی نزد امضایش ایستاده است، ابراز کرد: یک ملت با کافر و مشرک تعهدی بسته است، باید پای تعهد خود بایستد، دین این چنین حرفی زده است، دین جهانی چنین حرفی می‎زند، وجود مبارک سیدالشهدا چنین حرفی را زده است، اگر کسی به شریعت معتقد نباشد، این کارها را هم نمی‎کند.استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: گاهی انسان می‎بیند که فردی معتقد به معاد نیست اما برخی از فضایل را که انجام می‎دهد آن فطرتش بیدار می‎شود، اما اگر کسی معدوم شد، و معاد نبود چه لعنت به او بکنیم و چه رحمت به او بگوییم اثری ندارد، نه نسبت به بازماندگانشان می‎شود در اثر خیال رنجی ببرند، اما این رحمت و لعنت بر آنان تأثیری ندارد.

نظرات بینندگان