arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۴

بیکاری به چه شرطی تک‌رقمی می‌شود؟

یک کارشناس بازار کار با اشاره به نرخ بیکاری 6.5 درصدی آلمان، گفت: بیکاری در کشور زمانی تک رقمی می شود که جویندگان کار و فارغ التحصیلان دانشگاهی سر کار بروند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک کارشناس بازار کار با اشاره به نرخ بیکاری 6.5 درصدی آلمان، گفت: بیکاری در کشور زمانی تک رقمی می شود که جویندگان کار و فارغ التحصیلان دانشگاهی سر کار بروند.

حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه وضعیت بازار کار و بیکاری فارغ التحصیلان، شرایط تک رقمی کردن نرخ بیکاری ظرف دو سال آینده را نداریم.

وی افزود: در حال حاضر که نرخ بیکاری 10.5 درصد اعلام می‌شود چندان در جامعه محسوس نیست و با وجود اجرای برجام هنوز رونق اقتصادی در کشور دیده نمی‌شود.

کارشناس بازار کار ادامه داد: از آنجایی که در گذشته نرخ اشتغال ما در بخش خدمات بالا بوده ممکن است احساس کنیم به صورت غیر فنّی در حوزه بازار کار شغل ایجاد می شود اما این اشتغال عمدتا مربوط به بخش خدمات است.

حاج اسماعیلی در ادامه با اشاره به نرخ بیکاری آلمان اظهار کرد: کشور آلمان در حالی بهترین شرایط اقتصادی را تجربه می کند که نرخ بیکاری 6.5 درصد دارد، بنابر این هدفگذاری تک رقمی کردن نرخ بیکاری زمانی در کشور ما محقق می شود که واقعیات آماری با آنچه جامعه احساس می‌کند تطابق داشته باشد.

به گفته وی شرط تک رقمی شدن نرخ بیکاری این است که فارغ التحصیلان و متقاضیان کار سرکار بروند در غیر این صورت آمارها تاثیری در بازار کار و اقناع مردم ندارد.

این کارشناس حوزه کار با اشاره به پیش‌بینی رشد 5 درصدی اقتصاد در برنامه ششم توسعه، تصریح کرد: بر اساس نظر کارشناسان هر یک درصد رشد اقتصادی می‌تواند صد هزار شغل ایجاد کند و اگر دولت با این هدفگذاری که در برنامه ششم صورت داده بخواهد که به رشد اقتصادی 5 درصد برسد ظرفیت اقتصاد کشور به گونه‌ای نیست که سالانه بیش از 500 هزار شغل در کشور ایجاد شود.

نظرات بینندگان