arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۴۶۶
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۲ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۴

رواج حشیش و کراک در پیاده‌راه آئینی تهران!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سایه خاکستری اعتیاد و پرسه زدن معتادانی که این روزها از اقصی نقاط تهران به سمت خیابان 17 شهریور کوچ کرده‌اند نگاه هر شهروند تهرانی را به خود معطوف کرده و این سوال را در ذهن تداعی می‌کند که چطور پیاده راهی آیینی تبدیل به بازی یک قل دو قل حشیش و کراک معتادان و ساقیان مواد مخدر شده است!

روزنامه جمهوری اسلامی پس از این مقدمه نوشت: اواخر سال 90 بود که مدیریت شهری تهران تصمیم به تعریض زیرگذر میدان امام حسین(ع) و سپس ساماندهی یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های این شهر (خیابان 17 شهریور) گرفت. ساماندهی شاهراهی که نه تنها تاکنون موجبات خوشحالی اهالی و کسبه را فراهم نکرده است؛ بلکه در حال حاضر نیز به گفته ساکنان این منطقه بسیاری از معتادان و کارتن خواب‌های محله هرندی با اجرای طرح ساماندهی شهرداری از آن محله به سمت خیابان 17 شهریور کوچ کرده‌اند.

بنا بر اظهارات شهروندان و مشاهدات خبرنگار ما، معتادان و کارتن خواب‌های پیاده‌راه آیینی تهران معمولاً با لباس‌های ژولیده و ظاهری در هم شکسته در بیشتر ساعت‌های روز روی نیمکت‌ها و کوچه‌های اطراف این پیاده راه مشاهده می‌شوند. این افراد معمولا در قالب گروه‌های چندین نفره گرد هم آمده و با وسایل استعمال موادمخدر مثل پایپ - مخصوص کشیدن شیشه - به یکدیگر دم می‌دهند.

اغلب ساکنان خیابان 17 شهریور همچنان معتقدند باوجود اینکه محدوده میدان امام حسین(ع) و خیابان هفده شهریور در گذشته نیز پاتوق معتادان و کارتن‌خواب‌ها بوده است اما طی چند سال گذشته و با اجرای طرح پیاده راه همه چیز عیان شده و این مسیر که اعلام می‌شود مسیری فرهنگی و عمومی است (!) تبدیل به محلی عیان برای بزهکاری شده است.

با شدت گرفتن مشکلات اجتماعی و فرهنگی در خیابان 17 شهریور برخی از نمایندگان تهرانی‌ها در پارلمان شهری نیز با تایید نظر ساکنان و کسبه خیابان 17 شهریور و میدان امام حسین(ع) خواستار بازگشایی این شاهراه حیاتی در مرکز کشور هستند.

مسجد جامعی: کسبه خیابان 17شهریور تعیین تکلیف شوند

احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در همین خصوص با اشاره به مشکلات موجود در پیاده‌راه 17 شهریور می‌گوید: با توجه به عارضه‌های اجتماعی اتفاق افتاده در این خیابان و میدان شهدا، باید هر چه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف و ساماندهی این محدوده اقدام کرد.

مسجدجامعی تصریح می‌کند: چند سالی از اقدام به ساخت پیاده راه در محدوده 17 شهریور و میدان شهدا می‌گذرد و سخن در این باب زیاد گفته شده اما متاسفانه کماکان شاهد هستیم به سبب خالی شدن این محور از کسبه عارضه‌های اجتماعی و ناهنجاری‌هایی در آن اتفاق می‌افتد که حتی موجب ناامنی نیز شده است.

وی ادامه می‌دهد: این امر زمانی بغرنج به نظر می‌آید که در مورد یک محدوده مرکزی شهر صحبت می‌کنیم. بسیاری از کسبه این خیابان بارها اعتراض خود را به گوش اعضای شورا رسانیده‌اند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در دویست بیست و نهمین جلسه شورای شهر تهران اعلام کرد که تنها راه حل مشکلات موجود در محور 17 شهریور، بازگشت محور به حالت اولیه است و باید مسیر بازگشایی شود.

بازگشایی پیاده‌راه 17 شهریور تا پایان بهمن

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز تاکید می‌کند که به احتمال فراوان پیاده‌راه 17 شهریور تا پایان ماه بهمن بازگشایی خواهد شد.

ابوالفضل قناعتی بیان داشت که ساخت پیاده‌راه 17 شهریور در دوره سوم شورا در دستور کار قرارگرفت اما برای ساخت آن مصوبه‌ای از پارلمان شهری گرفته نشد. همچنین با توجه به مصوبه‌های مرتبط با میادین که به سازمان زیباسازی داده‌شد، مسوولان شهرداری نسبت به ساخت پیاده راه 17 شهریور اقدام کردند.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نارضایتی شهروندان ساکن در محدوده پیاده‌راه 17 شهریور خاطرنشان می‌کند: تمام کسبه حاضر در این محدوده، بارها نامه‌های اعتراض‌آمیز خود را به شورای شهر تهران آورده و خواستار بازگشایی این پیاده‌راه شده‌اند.

قناعتی با تاکید بر ناتوانی شهرداری در حل معضلات شهروندان ساکن در پیاده راه 17 شهریور اعلام داشت: با اقدامات صورت گرفته‌شده در پیاده راه 17 شهریور اکنون بیش از دو هزار شهروندان تهرانی درخصوص اشتغال دچار مشکل شده و بدون شک شهرداری قادر به حل مشکل اشتغال این کسبه نخواهد بود.

وی تاکید می‌کند که شهرداری تهران برای حل مشکلات این محدوده، راه‌اندازی نمایشگاه‌های مقطعی در این پیاده راه را در دستور کار خود قرار داده اما این طرح نیز موفق نبوده است.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران بابیان اینکه نباید به دلیل یک تصمیم اشتباه، شهروندان یک قرن با مشکل مواجه شوند، اذعان می‌کند: بودجه زیادی صرف ساخت پیاده راه 17 شهریور شده اما باید به این موضوع توجه شود که به دلیل جلوگیری از هدر رفت این اعتبارات، نباید اجازه دهیم شهروندان تهرانی با مشکل مواجه شوند و پس از بازگشایی معبر، شهرداری باید پاسخگوی هزینه‌های هدر رفته باشد.

وی می‌گوید: پیاده راه 17 شهریور بدون داشتن پیوست اجتماعی و فرهنگی ساخته شد و با مشکلات ایجادشده در محدوده، این احتمال وجود دارد که تا پایان ماه جاری، شرایط برای بازگشایی معبر و تردد مجدد خودروها در این محدوده فراهم شود.

مطالعات پیاده‌راه 17 شهریور ضعیف بوده است

محمدمهدی تندگویان نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران هم معتقد است: در انجام پروژه پیاده راه سازی خیابان 17 شهریور بررسی مطالعات اجتماعی و بررسی صنوف ضعیف بوده و این دو اشتباه در اجرای پروژه صورت گرفته است.

تندگویان می‌گوید: بنده با اصل کار پیاده‌راه‌سازی موافق هستم یعنی باید چنین جاهایی در تهران به ویژه در مرکز شهر داشته باشیم تا تردد خودروها کمتر شود اما باید به بافت‌های اجتماعی منطقه و تبعاتی که به‌وجود می‌آورد، توجه شود.

وی با تاکید بر اینکه اصالتاً نمی‌توان بافت پیاده راه 17 شهریور را تغییر داد، خاطرنشان می‌کند که به هر حال این پروژه اجرا شده و ما کارهایی که توانستیم در یکسال گذشته انجام دهیم این بوده که با آوردن مصوبات، شهرداری را موظف کردیم تا برخی پلاک‌ها را در برخی کوچه‌ها و خیابان‌هایی که راه‌های دسترسی آن‌ها از بین رفته بود، خریداری و هزینه‌های مردم را پرداخت کند و معابر را طوری اصلاح کند که دسترسی‌های لازم به وجود آید.البته ساماندهی مشاغل این خیابان باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل: امکان بازگشایی خیابان 17 شهریور وجود ندارد

اما در همین بین مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران نیز هفته گذشته در جمع خبرنگاران در اظهار نظری متفاوت با نظر اعضای شورای شهر و شهروندان تاکید کرد که تنها 150 تا 200 کسبه نسبت به پروژه 17 شهریور معترض هستند و سایر شهروندان از این پروژه رضایت دارند! علاوه بر اینکه امکان بازگشایی خیابان 17 شهریور وجود ندارد.

رضا قدیمی با تاکید بر اینکه خیابان 17 شهریور به هیچ عنوان قابلیت بازگشت به گذشته را ندارد، اعلام داشت: این خیابان را نمی‌توان باز کرد و بهتر است به دور از هیاهو و به صورت علمی موضوع پیاده‌راه 17 شهریور مورد بررسی قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران بیان داشت که در حال حاضر در اکثر کشورها انسان ارجح‌تر از خودرو است و در واقع مراکز شهر شرایطی را برای تردد آسان شهروندان فراهم می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد که پیاده‌راه 17شهریور به دنبال یک پژوهش علمی ایجاد شده است. ضمن اینکه تمهیداتی نیز برای تردد شهروندان فراهم شده و هم‌اکنون دو ایستگاه مترو (میدان امام حسین(ع) - میدان شهدا) و همچنین زیرگذر امام حسین و اتوبان امام علی(ع) برای خدمات‌رسانی فعال است.

قدیمی با اشاره به اعتراض برخی از کسبه و نمایشگاه‌داران در خیابان 17 شهریور اظهار کرد: این افراد قبل از اجرای این طرح نیز دارای بند 20 بودند و در واقع تنها تعدادی نسبت به این پروژه اعتراض دارند که آنها نیز صاحبان نمایشگاه‌ها در خیابان 17 شهریور هستند. همچنین شهرداری تهران تمهیداتی را نیز برای رونق کار نمایشگاه‌داران در خیابان 17 شهریور فراهم کرده است. به طوری که محلی در خیابان خاوران با یک پنجم قیمت زمین در اختیار نمایشگاه‌داران قرار می‌دهد. اگر اینطور باشد، باید به حرف 100 الی 150 نفر مغازه‌دار شهرداری پیاده‌راه‌سازی نکند.

به گزارش جمهوری اسلامی، در حالی که مدیران شهری معتقدند احداث پیاده‌راه 17 شهریور اقدامی صحیح بوده است، شواهد و قرائن خلاف این را نشان می‌دهد. کافی است در دل شب پرسه‌ای در این پیاده‌راه آیینی مرکز کشور بزنیم تا صحت کلام ساکنان خسته از آسیب‌های اجتماعی این محدوده اثبات شود.

اینکه شهر باید برای پیاده‌ها باشد نه خودروها؛ کاملاً صحیح و منطقی است اما هر اقدامی خصوصاً در کلانشهرها باید حتما پیوست‌های اجتماعی - فرهنگی لازم را داشته و زیرساخت‌هایش فراهم شده باشد. منکر اقدام دلسوزانه مدیریت شهری نمی‌شویم اما‌ ای‌کاش هر پروژه‌ای که تمام می‌شود رها نشود. سرکی بکشیم شاید مشکلی به مشکلات منطقه ناخودآگاه افزوده شده باشد. امید که صدای حق سکنه محدوده 17 شهریور به گوش آنان که باید، برسد.

نظرات بینندگان