arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۴۹۱
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۴ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۴

کدام کشور حافظ منافع ایران در عربستان می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با توجه به اعلام وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه سوئیس حافظ منافع این کشور در ایران شد، برخی منابع آگاه عنوان می‌کنند که احتمالا کویت هم به عنوان حافظ منافع ایران در عربستان تعیین شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان دقایقی قبل در کنفرانس خبری مشترک با همتای سوئیسی در ریاض اعلام کرد که سفارت سوئیس در تهران، حافظ منافع عربستان خواهد بود.

عادل الجبیر گفت: سوئیس حافظ منافع عربستان در ایران است و  اقدامات لازم در جهت تسهیل ورود حجاج ایران را فراهم خواهد کرد.

گفتنی است سفارت سوئیس همچنین حافظ منافع آمریکا در ایران نیز هست.

براین اساس، برخی منابع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس عنوان کردند که کویت نیز احتمالا به عنوان حافظ منافع ایران در عربستان معرفی شود.

در همین راستا خبرنگار فارس در گفت‌وگو با یک منبع مطلع دریافت که این موضوع (حافظ منافعی کویت) در حال حاضر در دست بررسی است.

مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه 17 دی ماه در سفر به کویت با معاون اول نخست‌وزیر و وزیر خارجه کویت دیدار و گفت‌و‌گو و با اشاره به اعدام شیخ نمر عنوان کرد که اعدام یک شخصیت مذهبی و آزادیخواه نشان از استیصال بوده و موجب افزایش تشنج در منطقه شده است و این مسئولیت همه کشورهاست که جلوی اقدامات تحریک‌آمیز را بگیرند.

در همین راستا، یک منبع مطلع در این باره به خبرنگار فارس گفت که در دیدار سرمدی با مقامات کویتی بحث حافظ منافعی کویت در روابط ایران و عربستان مطرح شده است و به احتمال زیاد کویت حافظ منافع ایران در عربستان خواهد شد.

مقامات ایرانی تاکنون در این زمینه اظهارنظری نکرده‌اند. در جلسه هفته گذشته حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه وی عنوان کرده بود که هنوز حافظ منافع مشخص نشده است.

وی در این باره گفت: در شرایط قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک بین کشورها یک ساز و کار موجود، شکل‌گیری دفاتر حفاظت منافع و تعیین یک کشور به عنوان حافظ منافع است که این موضوع مبتنی بر تصمیم هر دو کشور می‌باشد که به نتیجه برسند که مسائل و منافعی است که اتباع آن کشورها را شامل می‌شود، اما هنوز درباره روابط ایران و عربستان چنین اتفاقی رخ نداده و توافقی صورت نگرفته است.

حسین صادقی سفیر ایران در ریاض نیز در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد درباره تعیین حافظ منافع بین ایران و عربستان گفته بود که ایران هنوز اقدامی انجام نداده است و افزوده بود: هنوز من فکر می‌کنم که تا این لحظه نیازی به تعیین حافظ منافع نداشته باشیم.

ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت خارجه نیز پیش از این در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا درباره اینکه آیا پاکستان قرار است حافظ منافع ایران شود؟ گفته بود: در این زمینه صحبت شده و اسم کشورها هم عنوان شده است اما بنده در جریان آخرین وضعیت نیستم. پاکستان در چند موضوع حافظ منافع ما بوده است و احتمالا در این زمینه یک انتخاب منطقه‌ای داشته باشیم.

به گزارش فارس، در پی اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان در ۱۲ دی ماه و برگزاری تجمع اعتراض آمیز مقابل سفارت عربستان در تهران و سرکنسولگری این کشور در مشهد و ورود معترضان به این اماکن و وارد آمدن خساراتی به آنها یک روز بعد از اعدام شیخ نمر دیپلمات‌های سعودی تهران را ترک کردند و «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان ۱۳ دی ماه در کنفرانسی خبری مدعی شد که نیروهای ایرانی هیچ تلاشی برای جلوگیری از تجاوز به ساختمان سفارت و کنسولگری انجام ندادند و اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده و از هیأت دیپلماتیک ایران در عربستان خواسته است تا ظرف 48 ساعت خاک این کشور را ترک کنند و این تصمیم در راستای منافع کشور اتخاذ شده است.

از آن زمان تاکنون چندین کشور از جمله اندونزی، ژاپن، آلمان، پاکستان برای میانجیگری اعلام آمادگی کردند که به نظر می‌رسد این میانجی‌ها نتوانستند کاری از پیش ببرند.

نظرات بینندگان