arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۲۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۰ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۴

گزارشی از هزینه تبلیغات انتخاباتی مجلس/ مظنه از 400 میلیون تا 4 میلیارد تومان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رونامه وقایع اتفاقیه در گزارشی به بررسی هزینه کمپین های تبلیغاتی نامزدهای دهمین دوره مجلس پرداخته است.

 در این گزارش آمده است: متقاعدکردن سیاسیونی که می‌خواهند صدها میلیون تومان خرج تبلیغات انتخاباتی کنند، کار بسیار سختی است اما همین کار بسیار سخت از عهده شرکت‌ها و افراد بانفوذی در همین تهران برمی‌آید؛ مانند مدیر خوش‌پوش شرکت تبیلغاتی‌ای که بیزینس فصلی دارد و حالا فصل یکی از بیزینس‌های پرسود‌ش است. وی می‌گوید با همه گروه‌ها دوست و رفیق است، چه اصلاح‌طلب چه اصول‌گرا اما با توجه به شرایط سیاسی سال‌های اخیر، بیشتر با اصول‌گرا‌ها بُر خورده. دفتر کارش در ظفر، همه‌نوع جذابیت‌ها ازجمله یک دفتر کار لاکچری با کارمندان با روابط عمومی بالا را دارد. کت و شلوار آبی‌رنگش با «اپل واچ» بند چرمی‌ای که در دست دارد، همخوانی ندارد و چهره‌اش دست‌نخورده نیست؛ از فن سخنوری چیزی کم نمی‌گذارد: «دوره پیش نماینده‌ای داشتم که می‌گفت، اگر روزی خواستم برای ریاست‌جمهوری قدم بردارم، تو رئیس ستاد انتخاباتی من می‌شوی، گفتم جناب دکتر، جسارتا اگر انتخابات را پیروز شدید، چه سِمتی برایم کنار می‌گذارید؟ گفت مناطق آزاد را دوست‌داری، گفتم نه جناب دکتر، خبرگزاری دولتی را به من بدهید و خبرگزاری هم‌تراز (ای‌پی) را تحویل بگیرید!»کم‌کم سراغ اصل مطلب می‌رود؛ سؤال‌ها چراغ‌خاموش از او پرسیده می‌شود: «این سؤال خوبی نیست که مستقیم سراغ قیمت می‌روید، شما اگر مشاوران کاندیدای خود هستید، بهتر است اول از خدمات شرکت ما به ایشان بگویید و بعد به سراغ قیمت بروید.

اکنون کمپین‌های انتخاباتی در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، خدمات متنوعی به کاندیداهایی که می‌خواهند پول خرج کنند، می‌دهند. برخی از آنها وارد ستاد‌های تبلیغاتی کاندیدا‌ها می‌شوند و بخشی از کار را برعهده می‌گیرند و بخشی دیگر، مشاوره‌های تبلیغاتی به آنها می‌دهند اما گروهی که در اقلیت هستند و سود بالاتری از این شغل فصلی خود می‌برند، کسانی هستند که صفر تا صد تشکیل کمپین‌های تبلیغاتی را برعهده می‌گیرند. عمده فعالیت آنها تبلیغات کاغذی، تولید و تکثیر تبلیغات، بنرها و... در تیراژهای تأثیرگذار هر منطقه، ارائه مطالب و عکس‌ها در رسانه‌ها، رپرتاژ آگهی در رسانه‌های همسو با کاندیدا‌ها، تبلیغات به صورت تریبون، هماهنگی در سطوح مختلف جامعه و اجرای همایش و سمینار برای کاندیدا‌ها، دعوت از اساتید و سخنوران مجرب که جایگاه ویژه‌ای در بین مردم از نظر علمی، اجرائی، ورزشی، فرهنگی و حتی سیاسی دارند، تبلیغات مالتی‌مدیا و... است.

او تلفنی کارهایش را پرزنت می‌کند «ما تیم 60 نفره‌ای هستیم که بخش زیادی از ما در شهر پخش می‌شویم و فعالیت می‌کنیم، حتی در ستاد‌های تبلیغاتی کاندیداهای دیگر، آدم داریم که تحرکات کاندیداهای دیگر را به ما گزارش می‌دهند. به‌همین‌دلیل من قیمت قطعی نمی‌توانم بدهم، چراکه امکان دارد رقیب تحرکاتی از خود داشته باشد که منافع و اهداف انتخاباتی ما را به خطر بیاندازد و در کسری از ثانیه باید برنامه‌ای بسازیم که هزینه می‌تراشد.

این شخص تمام هزینه‌‌ها را موکول به قرار حضوری می‌گذارد اما تبصره‌ای دارد «اگر کمتر از 200 میلیون تومان بودجه دارید، نه زمان خودتان را تلف کنید نه زمان ما را.»

مدیر این شرکت می گوید: «یکی از کارهایی که می‌کنیم این است که پژوهش میدانی می‌کنیم که حرفای کاندیداها روی کدوم گروه از آدم‌ها تأثیر گذاشته و طبق آن ظرف سه روز اخر روی آن گروه‌ها فوکوس می‌کنیم، برای مثال در دوره قبل، دیدیم که روی کارگران نه تنها تأثیری نداریم، بلکه رأی‌ای هم نداریم، به‌همین‌دلیل ظرف سه روز آخر روی معلمان خیلی فوکوس کردیم و سخنرانی‌های زیادی برای آنها ترتیب دادیم. البته در دوره قبل همه از دولت شاکی بودند و کمی هم مشی انتقاد از دولت را وارد کار کردیم، نماینده‌ای که کمپین‌اش را داشتیم، زیاد راضی نبود اما متقاعد‌اش کردیم که باید ضعف‌های دولت را با مردم در میان بگذارد تا تأثیر‌گذار باشد.» این شغل فصلی برای این شرکت‌ها و افراد با نفوذ زمانی می‌تواند سود‌آور باشد که صفر تا صد کار را هم خودشان انجام دهند «ما اگر کاندیدایی بیاید و بگوید، چاپخانه آشنا دارم و کار چاپ با خودم قبول نمی‌کنیم، ما اینجا چاپخانه داریم، آتلیه عکاسی و مولتی مدیا داریم و کارگاه‌های گرافیکی نیز داریم، در زمان‌های فورس هیچ رقمه نمی‌توانیم روی قول و قرار‌های کسانی غیر ‌از خودمان حساب کنیم و دقیقه برای ما اهمیت دارد.» وی بالاخره مظنه را می‌گوید: من پروپوزال را برای شما ا‌یمیل می‌کنم، برای کمپین حداقل 300 تا 400 میلیون تومان پول نیاز است، در دوره قبل کاندیدایی داشتم که چهار میلیارد تومان هم خرج کرد که البته این رقم هم زیاد است اما شدنی است. بااین‌حال شما براساس پروپوزال بگویید چه چیزهایی می‌خواهید تا من قیمت دقیق بگویم، اما مطئمن باشید کمتر از 300 تا 400 میلیون شدنی نیست و ضمانتی هم ما نمی‌توانیم بدهیم.

نظرات بینندگان