arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۳۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۴

عواقب تازه ال نینو؛ شیوع زیکا، گران شدن ۷۳ درصدی مواد غذایی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ال نینو امسال خسارت های زیادی را به جهان وارد کرده و به گزارش سازمان های مختل حدود 100 میلیون نفر دچار کمبود غذا شده اند، اما این پدیده آب و هوایی منجر به شیوع بیماری هایی مانند زیکا هم می شود.

سازمان ملل اعلام کرده خشکسالی ها و سیل های شدید که یکی از عوامل آنها قوی ترین «ال نینو» ثبت شده در تاریخ است منجر شده در آسیا، جنوب آفریقا و آمریکا لاتین نزدیک به صد میلیون نفر با کمبود آب و غذا و آسیب پذیری نسبت به بیماری ها مواجه شوند.

گزارش های جدید از برنامه غذا سازمان ملل نشان می دهد 40 میلیون نفر در مناطق روستایی و 9 میلیون نفر در شهرها که در مناطق خشکسالی زده مانند زیمبابوه، موزامبیک، آفریقای جنوبی، زامبیا مالوی و سوازیلند زندگی می کنند سال دیگر نیاز به کمک های غذایی دارند.

به علاوه، 10 میلیون نفر در اتیوپی و 2.8 میلیون نفر هم در گوآتمالا نیاز به کمک دارند. میلیون ها نفر در آسیا و منطقه آرام اکنون توسط امواج گرمایی، کمبود آب و آتش گرفتن جنگل ها به علت ال نینو تاثیر دیده اند.

لیلا قزگزلو مدیر منطقه جنوب آفریقا یونیسف گفت: نزدیک به 1 میلیون نفر به علت سوء تغذیه شدید در جنوب و غرب آفریقا نیاز به درمان دارند. دو سال باران و خشکسالی نامنظم به همراه یکی از قوی ترین ال نینو ها در 50 سال اخیر با هم تلفیق شده اند تا زندگی آسیب پذیرترین کودکان دنیا را ویران کند. این شرایط با افزایش قیمت غذاها بدتر هم شده است و خانواده ها مجبور به فروش وسایل خود شده اند.

در یک بیانیه مشترک میان بخش بخش غذا و کشاورزی سازمان ملل و سیستم هشدار زود هنگام قحطی گفته شد: ال نینو در سال 2016 روی امنیت غذایی جنوب آفریقا تاثیر مخربی خواهد داشت. فصل کنونی باران در 35 سال اخیر خشکترین بوده است.

وزارت توسعه بین المللی بریتانیا هم گفته است: حتی اگر باران از امروز شروع شود، زمان کاشت غلات در آفریقا تمام شده است. قیمت غذاها در بازار افزایش یافته است و این دسترسی به غذا را برای قشر آسیب پذیر جامعه سخت تر کرده است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت باران شدیدی که به علت ال نینو انتظار می رود در پرو، اکوادور، پاراگوئه و جنوب برزیل ببارد، می تواند شیوع ویروس زیکا را افزایش دهد. پشه آئدس ( پشه حامل ویروس زیکا) در آب های ساکن حضور بیشتری دارد پس می توانی انتظار پشه های بیشتری در مناطقی که تحت تاثیر ال نینو هستند داشت.

سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه در رابطه با آسیب های ال نینو گفت: کاهش بارندگی از مارس 2015 منجر به خشکسالی شده است. در مرکز آمریکا ال نینو منجر به خشکسالی برای دومین سال شده است، یکی از شدید ترین خشکسالی های این منطقه در تاریخ.

در زیمبابوه این ماه شرایط اضطراری اعلام شد و در این کشور محصولات غذایی ویران شده اند و قیمت غذاها هم افزایش داشته اند. قیمت مواد غذایی در زیمبابوه نسبت به سال پیش حدود 53 درصد افزایش داشته است. پیش بینی شده برای جبران خسارت های پس از خشکسالی، زیمبابوه به حدود 1.6 میلیارد دلار کمک مالی نیاز دارد.

مالی با اولین کسری ذرت خود در دهه اخیر مواجه شده است و قیمت مواد غذایی در این کشور نسبت به 3 ماه پیش 73 درصد افزایش داشته است. در موزامبیک هم نسبت به پارسال قیمت مواد غذایی 50 درصد افزایش یافته است.

به گفته سیستم هشدار زود هنگام قحطی، انتظار می رود این مقدار بارندگی و دما تا پایان 2016 در جنوب آفریقا باقی بماند و بحران غذا هم تا سال 2017 در جنوب قاره آفریقا از بین نرود.

نظرات بینندگان