arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۳۵۶۵
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۹ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۴

تشکیل صف بندی های جدید سیاسی در ارتباط با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

به دنبال اعلام تاریخ برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به 'برگزیت ' توسط دیوید کامرون نخست وزیر این کشور در روز شنبه، صف بندی های جدید سیاسی در ارتباط با این مساله در انگلستان در حال شکل گرفتن هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تاکنون چهار تن از اعضاء کابینه دولت انگلیس رسما حمایت خودشان را از کمپین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ( برگزیت ) در همه پرسی که قرار است در 23 ژوئن برگزار شود، اعلام کرده اند.

به گزارش «انتخاب»، «مایکل گوو» وزیر دادگستری، «ایان دانکن اسمیت» وزیر کار و امور بازنشستگی، «کریس گریلینگ» رئیس مجلس عوام در فهرست افرادی هستند که خواهان خروج کشورشان از اتحادیه اروپا می باشند.

در این فهرست همچنین «ترزا ویلیرز» وزیر ایرلند شمالی و «جان ویتینگ دیل» وزیر فرهنگ و رسانه نیز حضور دارند.

از سوی دیگر تاکنون 16 عضو کابینه دولت کامرون که در میان آنها نام افرادی همچون «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه، «جورج آزبورن» وزیر دارایی، «مایکل فالون» وزیر دفاع و «ترزا می» وزیر کشور به چشم می خورد خواهان ماندن کشورشان در اتحادیه هستند. 

کامرون که به دنبال فشارهای سیاسی مجبور شد تا با مشارکت آزادانه اعضاء کابینه اش در کارزارهای تبلیغاتی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موافقت کند گفته است که از حضور برخی اعضاء کابینه اش که در جبهه دولت فعالیت نخواهند کرد ناراحت شده است اما متعجب نخواهد شد. 

وی گفت: مایکل [گوو] از دوستان قدیمی و نزدیک من است. او 30 سال است که می خواهد انگلیس از اتحادیه اروپا بیرون آید. من از اینکه ما در این مساله سرنوشت ساز کشور در یک جبهه نیستیم ناراحت هستم؛ اما متعجب هم نیستم. 

با این حال نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که با تمام قوا از ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا دفاع خواهد کرد.

وی اعلام کرد: من بر این باور هستم که بریتانیا در اروپای اصلاح شده امن تر قوی تر ظاهر خواهد شد و این به مصلحت کشور است.

به گزارش منابع انگلیسی، «بوریس جانسون» شهردار لندن و عضو مجلس عوام و از اعضای بانفوذ حزب محافظه کار نیز پیشتر دیدگاهش را در خصوص تمایلش به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اظهار داشته است.

با این حال شایعه ای در حزب محافظه کار جاری است که او عمیقا حامی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپاست اما برای جلب توجه و افزایش شانس پیروزی اش برای تصدی رهبری حزب محافظه کار خود را حامی خروج انگلیس از اتحادیه جا زده است. 

در همین حال اهمیت 'برگزیت ' سبب شده است که مخالفان سیاسی دیوید کامرون و حزب محافظه کار همانند جرمی کوربین رهبر حزب کارگر و نیکلا استروجن رهبر حزب ملی اسکاتلند نیز از کمپین حامیان ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا حمایت کنند. 

هر چند که حمایت کوربین و استروجن همراه با انتقاداتی جدی از سیاست های کامرون خصوصا در جریان مذاکراتش با رهبران اروپا بوده است.

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر روز شنبه گفت: به رغم هیاهو های صورت گرفته، توافقی که دیوید کامرون برای ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا، در نشست بروکسل به آن دست یافته است، یک مساله فرعی است و تغییراتی که درباره آن مذاکره شده است عمدتا نامربوط است و ارتباطی با مشکلاتی که مردم انگلیس با آن روبرو هستند، ندارد.

وی با بیان اینکه کامرون فرصت مذاکره با اتحادیه اروپا را بر باد داد، گفت: او [در این توافق] برای شغل زایی، حمایت از صنعت فولاد و کاهش روند نزولی دستمزدها در انگلیس کاری نکرده است. 

وی با بیان اینکه اولویت های کامرون در توافق صورت گرفته با هدف دلجویی از مخالفانش درون حزبی اش بوده است، گفت: اما اولویت های حزب کارگر در ایجاد اصلاحات متفاوت بوده و متاسفانه توافق دیوید کامرون فرصت را برای ایجاد اصلاحات در اتحادیه اروپا بر باد داد. 

کوربین تصریح کرد: ما در همه پرسی پیش روی از ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا حمایت می کنیم چون حزب کارگر بر این باور است که اتحادیه اروپا چارچوب مناسبی برای گسترش همکاری ها و تجارت در قرن 21 است و ماندن در اتحادیه به نفع مردم است. 

«نیکلا استرجن» رهبر حزب ملی اسکاتلند نیز در اظهاراتی تاریخ برگزاری همه پرسی را به دلیل نزدیکی آن با انتخابات مجلس محلی اسکاتلند اشتباه خواند اما خواهان فعالیت همه جانبه کمپین های حامی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا شد.

وی گفت: من فکر می کنم که این تاریخ اشتباه است؛ نه فقط به خاطر همزمانی اش با انتخابات مجلس اسکاتلند بلکه به خاطر اینکه من فکر می کنم ما برای بحث و تبادل نظر مثبت و ترسیم تصویری بهتر در این خصوص نیازمند زمان هستیم. به هر حال زمان این همه پرسی اعلام شده پس باید کار را آغاز کنیم.

پس از سه سال چانه زنی انگلیسی ها با اتحادیه اروپا، شامگاه گذشته دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که موفق شده با رهبران 27 کشور اروپایی در جریان نشست بروکسل بر سر مفادی که به این کشور همچنان 'موقعیت ویژه ای' را در این اتحادیه می دهد، به توافق برسد.

وی پس از بازگشت از بروکسل در نشستی فوق العاده با اعضاء کابینه اش به تشریح توافق صورت گرفته با اتحادیه اروپا پرداخت.

کامرون بعد از نشست کابینه که بیش از دو ساعت در داونینگ استریت ( ساختمان نخست وزیری ) به طول انجامید در جمع خبرنگاران گفت: همه پرسی خروج این کشور از اتحادیه اروپا در روز سه شنبه 23 ژوئن 2016 میلادی برگزار خواهد شد.

وی ضمن 'تاریخی' توصیف کردن توافق صورت گرفته با اتحادیه اروپا بعد از گفت وگو هایش با رهبران اروپایی در بروکسل، گفت که اعضای کابینه اش از ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپای اصلاح شده که به نفع مردم انگلیس خواهد بود، حمایت کرده اند.

به گفته تحلیل گران مساله بزرگ در طی ماه های آینده این است که آیا کامرون قادر خواهد بود که رأی دهندگان انگلیسی را به ماندن در اتحادیه اروپا مجاب کند یا خیر. احتمالا این کار برای وی با توجه به حمایت شمار قابل توجهی از نمایندگان پارلمانی حزب محافظه کار و برخی از اعضای کابینه اش از برگزیت، سخت تر از توافقی است که در نشست اتحادیه اروپا به دست آورد.

کامرون تصریح کرده است که امنیت اقتصادی و امنیت ملی انگلیس با ادامه حضور در اتحادیه اروپای اصلاح شده بهتر تامین خواهد شد.

کمپین های حمایت از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا( برگزیت)، طی ماه های گذشته شدت گرفته و بسیاری از نمایندگان مجلس عوام هم معتقدند 'وقت آن رسیده که انگلیس سرنوشتش را خود در دست بگیرد.'

نخست وزیر انگلیس برای اولین بار در سال 2013 میلادی اعلام کرد که تنها در صورتی از ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا حمایت خواهد کرد که شرایط مربوط به عضویت این کشور در این نهاد تغییر کند.

رفراندوم «برگزیت»، نخستین رفراندوم 40 سال گذشته در انگلستان شمرده می شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان