arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۰ - ۰۴ بهمن ۱۳۸۹
وزیر سابق بهداشت:

قانون کنترل جمعیت و تنظیم خانواده با اطلاع امام و حمایت شدید رهبری آغاز شد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی، حذف مباحث کنترل جمعیت در دانشگاه‌ها را بر اساس تصمیم های سلیقه‌ای دانست و افزود: تعصبی بر قانون تنظیم خانواده نیست؛ اما زمانی ما می‌توانیم کاری متفاوت از این انجام دهیم که قانون گذشته را لغو کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی، حذف مباحث کنترل جمعیت در دانشگاه‌ها را بر اساس تصمیم های سلیقه‌ای دانست و افزود: تعصبی بر قانون تنظیم خانواده نیست؛ اما زمانی ما می‌توانیم کاری متفاوت از این انجام دهیم که قانون گذشته را لغو کنیم.

"سیدعلیرضا مرندی" در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، در خصوص حذف تدریس مباحث کنترل جمعیت و واحد درسی تنظیم خانواده در دانشگاه‌ها اظهار کرد: قانون کنترل جمعیت و تنظیم خانواده در زمان امام خمینی (ره) و با آگاهی و پذیرش ایشان کارش آغاز شد و در زمان مقام معظم رهبری نیز به شدت مورد حمایت و تایید ایشان قرار گرفت.

وزیر سابق بهداشت و درمان کشور، با تاکید براینکه اگر این حمایت و پشتیبانی رهبر انقلاب نبود، این قانون دوام نمی‌آورد، افزود: تمام اعضای مجلس شورای اسلامی نیز موضوع کنترل جمعیت و تنظیم خانواده را تصویب کردند و به آن رای مثبت دادند و حتی به تایید شورای نگهبان نیز رسید و به قانون تبدیل شد به طوری که جزوی از سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم در یک جا یک قانون داشته باشیم و در جای دیگر بر خلاف آن عمل کنیم، بنابراین زمانی ما می‌توانیم کاری متفاوت از این قانون انجام دهیم که ابتدا آن را لغو کنیم.

مرندی تدریس مباحث کنترل جمعیت در دانشگاه‌ها را همیشگی ندانست و تاکید کرد: قرار نیست که این قانون برای همیشه اجرا شود؛ اما برای تغییر آن نیز باید به طور مرتب کار کارشناسی و جرح و تعدیل‌هایی در آن صورت بگیرد و مهم‌تر از همه متناسب با نیازهای روز جامعه باشد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، معتقد است که نیازهای روز جامعه ما با چند سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است و به همین دلیل ما نمی‌توانیم یک تحول و کار زیر بنایی انجام دهیم.

وی همچنین به افزایش تعداد جوانان تحصیل‌کرده و مجرد اشاره کرد و گفت: دخترها و پسرهای جوان زیادی هستند که پتانسیل ازدواج هم دارند؛ اما آیا می‌ترسند، یا توانش را ندارد و یا اینکه امکانات کافی برایشان فراهم نبوده است.

مرندی تاکید کرد: تزریق پول به جامعه برای افزایش جمعیت، هیچ سودی نمی‌تواند داشته باشد ، البته ممکن است عده‌ای اندک و ساده لوح تحت تاثیر قرار بگیرند؛ اما این موضوع کمکی به افزایش جمعیت کیفی نمی‌کند و در واقع این نوع سیاست‌ها نمایشی است و اصالت زیادی ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به تدریس درس شکوه همسرداری که قرار است به جای درس تنظیم خانواده تدریس شود، گفت: من مخالفتی با تدریس این درس ندارم؛ اما ما باید راهکار آن را پیدا کنیم که در تا چه تعداد و در کجای ایران، جمعیت باید افزایش پیدا کند.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا با مجلس در این رابطه هماهنگی صورت گرفته است، تصریح کرد: در کشور ما با خیلی‌ها باید هماهنگ شود، هماهنگی لغتی زیباست؛ اما در کشور ما کاربرد زیادی ندارد و برای استفاده در ادبیات خوب است.

معاون آموزش و پژوهش مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اعلام کرده است؛ کنترل جمعیت و راه‌‌های پیشگیری از بارداری دیگر به دانشجویان آموزش داده نمی‌شود و از ترم بهمن، کتاب روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود.

به گفته "زهرا سجادی" کاهش جمعیت موجب نگرانی شده و رویکرد دولت دهم این است که با کاهش جمعیت و تولد کمتر مبارزه کند؛ به همین دلیل کتاب روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری،  کنترل جمعیت را به دانشجویان آموزش نمی‌دهد.
نظرات بینندگان