arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۵۰۷۵
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۷ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۴

ضرورت‌های تجارت ایران و سوئیس در دوران پساتحریم

رییس اتاق بازرگانی ایران به تشریح مهمترین ضرورت‌های روابط تجاری ایران و سوئیس پرداخت و گفت: حضور بانک‌های معتبر سوئیسی در توسعه روابط دو کشور ضروری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محسن جلال پور در نشست مشترک با رییس جمهور سوئیس که امروز در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، با اشاره به پیشینه روابط ایران و سوئیس گفت: روابط ایران و سوئیس روابطی چند بعدی و دیرینه است که ریشه در تاریخ دارد.

وی افزود: رابطه اقتصادی ایران و سوئیس به قرن 19 بر‌می‌گردد که روابط در بخش‌های حمل و نقل و بانکداری توسعه پیدا کرد. این روابط با وجود فراز و نشیب‌های متعدد همراه بسیار مثبت و دوستانه بوده است. سوئیس بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب، جمهوری اسلامی را به رسمیت شناخت و همواره روابط متعادلی بین دو کشور وجود داشته است. همچنین میزبانی سوئیس برای مذاکرات 1+5 همراه در ذهن باقی خواهد ماند.

رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: سوئیس در گسترش روابط دو جانبه با ایران اشتیاق نشان داده است هر چند در سال‌های اخیر این روابط تا حدودی کم رنگ شده است اما علاقه و منافع مشترک بین دو کشور چشم انداز روشنی را بین دو طرف نوید می دهد.

وی تصریح کرد: توانمندی‌های ایران و سوئیس بسیار مناسب است که باید از تمام ظرفیت‌های آن بهره برد. بانک‌های معتبر در سوئیس می‌توانند در روابط دو کشور بسیار راهگشا باشد. به دلیل اینکه ما روابط با سوئیس را روابطی پایدار و درازمدت می‌دانیم اقدام در جهت تسهیل مسائل بانکی ضروری است.

جلال پور همچنین اضافه کرد: تجار دو کشور می‌توانند با حضور در شهر‌های مختلف یکدیگر نسبت به ظرفیت‌های یکدیگر آشنا شوند. ما در کنار روابط اقتصادی با سوئیس به دنبال روابط علمی، تکنولوژی، گردشگری و ... نیز هستیم. همچنین بخش خصوصی ایران از توسعه حضور سوئیس در اقتصاد ایران حمایت می‌کند و صادقانه برای این هدف کار هستیم.

همچنین محمدرضا نعمت زاده - وزیر صنعت، معدن و تجارت - در این جلسه اظهار کرد: صحبت‌های بسیار خوبی بین رؤسای جمهور ایران و سوئیس در جلسات خصوصی و عممی برای استفاده از ظرفیت‌های متقابل دو ملت انجام شد.

وی افزود: ظرفیت‌ها تخصصی و دانایی شرکت‌های سوئیسی بسیار بالا است و به طور متوسط 3.5 درصد از تولید ناخالص ملی سوئیس در بخش تحقیق و توسعه صرف می‌شود.

نعمت زاده عنوان کرد: جوانان فعال و با استعدا ما می‌توانند در کنار نیرو‌های با تجربه سوئیس ترکیب خوبی را ایجاد کنند. امیدوارم اتاق بازرگانی، صنایع و بنگاه‌های تجاری بتوانند از شرایط پیش آمده بهره ببرند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد که در زمینه حل مسائل بانکی بین دو طرف مذاکراتی انجام گرفته است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان