arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۵۰۹۵
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۸ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۴

رییس‌جمهور سوییس در اتاق بازرگانی : امیدوارم لغو تحریم‌ها زمینه‌ساز مبادلات بیش‌تر اقتصادی شود

رییس‌جمهور سوییس از رسیدن سطح روابط تجاری ایران و سوییس به پیش از تحریم‌های اقتصادی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یوهان اشنایدر آمان، رییس‌جمهور سوییس که به همراه هیأت بزرگ اقتصادی صبح امروز وارد تهران شده بعد از ظهر شنبه با حضور در اتاق بازرگانی در سخنانی اظهار کرد: بسیار خوشحالم که با یک هیأت بزرگ اقتصادی در ایران حضور دارم.

او ادامه داد: امروز صبح در ملاقات با رییس‌جمهور ایران از ایشان دعوت کردم تا به سوییس بیایند و ایشان هم دعوت من را پذیرفت.

اشنایدر آمان با اشاره به پیشینه روابط ایران و سوییس عنوان کرد: ۱۴۰ سال است که بین ایران و سوییس روابط خوبی وجود دارد و حتی در دوران سخت این رابطه حفظ شده است.

رییس‌جمهور سوییس اضافه کرد: باعث خوشحالی ماست که ایران بار دیگر بتواند به صورت فزاینده در مبادلات اقتصادی جهان حضور داشته باشد. سوییس از اجرایی شدن برجام استقبال می‌کند و ما به شما به خاطر این توافق تبریک می‌گوییم. سوییس همواره به دنبال راه‌حل‌های دیپلماتیک بوده است و سعی کرده است به صورت فعالانه در این زمینه کمک کند. امیدوار هستیم اجرای برجام و لغو تحریم‌ها شرایط را برای مبادلات بیشتر اقتصادی فراهم کند.

اشنایدر آمان ادامه داد: در این سفر شرکت‌های زیادی در زمینه‌های مختلف از سوییس به ایران آمده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توانم به شرکت‌هایی در زمینه صنایع داروسازی، ساعت‌سازی، توریسم و... اشاره کنم که طیف بسیار گسترده‌ای از بخش‌های مختلف اقتصادی سوییس هستند.

وی افزود: ‌ البته امروز تنها از بخش‌های اقتصادی به همراه من نیامده‌اند بلکه از حوزه علم و پژوهش نیز افرادی من را همراهی می‌کنند. در بخش علمی ما بسیار علاقه‌مند هستیم که پروژه‌های مشترکی را با مراکز علمی شما به انجام برسانیم به طور کلی سوییس به رقابت بسیار اهمیت می‌دهد و همواره در جست‌وجوی چالش است.

رییس‌جمهور سوییس در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: سوییس دارای نظام خاصی است که از شورا‌ها و ایالت‌ها تشکیل شده است. در کشور سوییس اکثریت وجود ندارند بلکه سوییس مجموعه‌ای از اقلیت‌هاست که همواره دیالوگ در آن‌ها جریان دارد. این سیستم سیاسی است که در طول دهه‌ها خود را با ثبات نشان داده است. سیستمی که می‌توان اقتصاد خصوصی را در آن بنا کرد.

او هم‌چنین اظهار امیدواری کرد که روابط اقتصادی با ایران به وضعیت پیش از تحریم‌ها بازگردد چرا که به گفته او علاقه متقابل برای این امر وجود دارد.

اشنایدر آمان هم‌چنین درباره پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی اظهار کرد: در مورد عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی با رییس‌جمهور ایران صحبت کردم. این گونه که من شنیدم ایران علاقه‌مند عضویت در این سازمان است. البته برای این اقدام باید شرایط فنی و سیاسی لازم به وجود بیاید. اما سوییس مطمئنا همکاری‌های لازم را انجام خواهد داد تا ایران به عضویت سازمان تجارت جهانی در آید.

رییس جمهور سوییس هم‌چنین تاکید کرد: ما بسیار علاقمند هستیم که موسسه‌های مالی و بانک‌هایمان در آینده بتوانند در ایران نقش آفرینی کنند که البته برای این کار باید برخی موانع موجود برداشته شود.
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان