arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۵۳۱۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۸ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۴

رئیس مجمع عمومی: فرآیند انتخاب دبیرکل جدید سازمان ملل تغییر دهنده بازی است

رییس مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: فرآیند جدید انتخاب دبیرکل بعدی این سازمان به منظور جانشینی بان‌کی‌مون یک فرآیند به طور بالقوه تاریخی و تغییردهنده بازی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
موگنز لیکتافت، رییس مجمع عمومی سازمان ملل در اظهاراتی گفت: کاندیداهای مربوط به دبیرکل جدید سازمان ملل از تاریخ 12 آوریل هر یک دو ساعت وقت خواهند داشت تا طی گفت‌وگوهای غیررسمی با مجمع عمومی سازمان ملل که 193 عضو دارد، وارد تعامل شوند.

لیکتافت در یک کنفرانس خبری در روز جمعه اظهار کرد: من فکر می‌کنم این نحوه انتصاب دبیرکل جدید سازمان ملل نسبتا تاریخی بوده و به طور بالقوه تغییردهنده بازی است.

به گفته وی، در حالیکه این رایزنی‌های غیررسمی با مجمع عمومی سازمان ملل از سوی کاندیداها اقدامی جدید است اما با این حال همچنان مجمع عمومی بعد از طرح پیشنهادی از سوی شورای امنیت اقدام به انتخاب دبیرکل جدید خواهد کرد.

این اظهارات در حالی مطرح شده که بر اساس منشور سازمان ملل، دبیرکل این سازمان بعد از آنکه شورای امنیت توصیه خود را اعلام می‌کند از سوی مجمع عمومی منصوب می‌شود.

قرار است دوره بان‌کی‌مون هشتمین دبیرکل سازمان ملل در تاریخ 31 دسامبر سال جاری به پایان رسیده و دبیرکل منتخب جدید این سازمان از تاریخ اول ژانویه 2017 برای یک دوره پنج ساله که قابلیت تمدید برای پنج سال دیگر را دارد جانشین وی شود.

برای انتخاب جانشین بان‌کی‌مون برای نخستین بار همه 193 کشور عضو سازمان ملل به طور کامل در فرآیند انتخاب این دبیرکل مشارکت دارند.

لیکتافت در تاریخ 15 دسامبر 2015 اقدام به آغاز فرآیند جدید انتخاب دبیرکل سازمان ملل کرد.

وی به همراه سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل و رییس شورای امنیت در آن زمان نامه‌ مشترکی را خطاب به همه کشورهای عضو سازمان ملل ارسال کرده و اعلام کرد که فرآیند رایزنی با کاندیداها به منظور انتخاب و انتصاب دبیرکل بعدی سازمان ملل آغاز شده است.

این نامه بر اهمیت شفافیت و جامعیت این فرآیند تاکید کرده و کشورهای عضو سازمان ملل را تشویق کرد به اینکه برای معرفی کاندیدا هم زنان و هم مردان را در نظر بگیرند.

بر اساس قطعنامه تصویب شده در سپتامبر 2015، در مجمع عمومی سازمان ملل باید فرآیند انتخاب دبیرکل جدید سازمان ملل با در نظر گرفتن اصول شفافیت و جامعیت و مشارکت همه کشورهای عضو و بهترین اقدامات ممکن انتخاب شود.

به گفته لیکتافت، در کنفرانس خبری روز جمعه گروه‌هایی هستند که از انتخاب یک زن برای نخستین بار به عنوان دبیرکل سازمان ملل حمایت می‌کنند.

با این حال به گفته وی، هیچ قوانین خاصی در راستای چنین ملاحظاتی وجود ندارد.

وی افزود: ما می‌دانیم که گروه‌هایی هستند که می‌خواهند از این فرصت برای انتخاب نخستین دبیرکل زن سازمان ملل استفاده کنند.

وی همچنین تاکید کرد که اگرچه به طور نظری کاندیداها می‌توانند از یکی از چهار گروه منطقه‌ای شامل آسیا، اقیانوسیه، آفریقا، آمریکای لاتین و حوزه کارائیب و اروپای غربی و دیگر مناطق باشند همه شش کاندیدایی که تا به امروز مطرح شده‌اند متعلق به اروپای شرقی بوده و سه تن از آنها زن هستند.

این کاندیداها شامل ایرینه بوکووا رییس فعلی یونسکو نیز می‌شوند.

لیکتافت همچنین گفت که انتظار می‌رود در هفته‌های آینده دو کاندیدای دیگر نیز معرفی شوند و احتمالا در اواسط آوریل مجموعا هشت کاندیدا در مجمع عمومی سخنرانی خواهند کرد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان