arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۵۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴

احتمال کاهش سود تسهیلات مسکن قوت گرفت

عضو هیئت‌مدیره بانک مسکن از افزایش تسهیلات مسکن برای خانه‌اولی‌ها خبر داد و گفت: اعلام جزئیات این طرح در هفته آینده اعلام خواهد شد و با توجه به مصوبه جدید ممکن است نرخ سود نیز تغییر کند که در هفته آتی اعلام خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ابوالقاسم رحیمی انارکی درخصوص افزایش دو برابری تسهیلات مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم اعلام کرد: این طرح برای زوجین خانه اولی درنظر گرفته شده است به گونه‌ای که هریک از زوجین می‌توانند سقف تسهیلات خود را به تنهایی بر روی یک پلاک ثبتی استفاده کنند. زوجین جوان در تهران می‌توانند بر روی یک واحد مسکونی به صورت مشترک هر یک 80 میلیون تومان و مجموعا 160 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. این مبلغ در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و مراکز استان‌ها مجموعا 120 میلیون تومان و در سایر مناطق شهری 80 میلیون تومان بر روی یک واحد اعلام شده است.

رحیمی انارکی در ادامه با بیان اینکه مجموع حداکثر تسهیلات مورد استفاده از سوی کاربران نمی‌تواند از ارزش 80 درصد ملک بیشتر باشد،گفت: شرط مدت زمان ازدواج زوجین خانه اولی برای دریافت تسهیلات تکلیفی است که از سوی شورای پول و اعتبار به بانک مسکن محول شده و همچنان در حال بررسی است. اقدامی که قطعا با رعایت منابع و مصارف انجام شده و جزئیات آن در طی هفته آینده در یک جلسه مطبوعاتی اعلام خواهد شد.

عضو هیئت‌مدیره بانک مسکن در ادامه سخنانش درباره شرایط دریافت وام و لزوم سپرده‌گذاری در این طرح اعلام کرد: این مسئله تابع شرایط صندوق پس‌انداز مسکن یکم خواهد بود که طبق آن هریک از زوجین که خواستار دریافت تسهیلات در ظرف یک سال باشند 40 میلیون تومان به حساب واریز کرده و پس از گذشت یک سال هرکدام اجازه برداشت 80 میلیون تومان را خواهند داشت و سند نهایی به اسم هردوی آنها ثبت خواهد شد. درگذشته دو فقره تسهیلات بر روی یک واحد مسکونی پرداخت نمی‌شد ولی با این مصوبه جدید این امکان فراهم شد تا دو فقره تسهیلات بر روی یک واحد مسکونی مورد استفاده قرار بگیرد.

وی در خصوص نرخ تسهیلات در این مصوبه اضافه کرد: نرخ سود در گذشته 18.5 و در برخی موارد 14 درصد بوده که با توجه به این مصوبه ممکن است این نرخ نیز تغییر کند که در هفته آتی اعلام خواهد شد.

انارکی اقساط ماهانه این تسهیلات را به طور نسبی بین یک میلیون و 800 تا دو میلیون تومان اعلام کرد و گفت: زوجین مشمول این تسهیلات باید توانایی پرداخت اقساط را داشته باشند که جزئیات بیشتر آن در روزهای آینده اعلام می‌شود.

این مقام مسئول درخصوص وام مسکن در تهران نیز بیان کرد: این وام در حال حاضر در دو قالب عمده تسهیلات پرداخت می‌شود، یکی در قالب صندوق پس‌انداز یکم به صورت 80، 60 و 40 میلیون تومان برای خانه اولی بوده و دیگری در قالب اوراق حق تقدم استفاده از تسهلات مسکن از محل صندوق ممتاز بانک مسکن است که این مورد نیز شرایط خانه اولی را نداشته و حداکثر آن 60 میلیون تومان خواهد بود. پیشنهاد دوم ما به زوجین پس از صندوق یکم این مورد است، به این ترتیب که برای تهران می‌توانند تا 100 میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای زیر 200 هزا رنفر 80 میلیون تومان و سایر شهرها 60 میلیون تومان مصوب شده است.

انارکی در این مورد اضافه کرد: در همه موارد ذکر شده رقم پرداختی 80 درصد ارزش ملک مورد نظر را باید به خود اختصاص دهد و می‌تواند برای سند دوم یا سوم مورد استفاده قرار گیرد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان