arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۶۵۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۱ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۴

رئیس پارلمان اروپا: ترکیه فرصت تاریخی نزدیکی به اروپا را از دست می‌دهد

رئیس پارلمان اروپا با انتقاد شدید از اقدام اخیر پلیس ترکیه در حمله به دفتر روزنامه مخالف زمان و تداوم حملات به کردها در آستانه نشست بروکسل-آنکارا گفت: ترکیه این گونه فرصت تاریخی برقراری روابط حسنه با اتحادیه اروپا را از دست می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از صدور حکم دادگاهی در شهر استانبول ترکیه علیه روزنامه زمان، بزرگترین منتقد دولت، نیروهای پلیس ترکیه شب گذشته به دفتر این روزنامه یورش بردند. نیروهای پلیس همچنین از گاز اشک آور و آب پرفشار برای متفرق کردن حامیان این روزنامه مخالف دولت استفاده کردند.

"مارتین شولتز"، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا در گفتگو با روزنامه "تاگس اشپیگل" انتقاد شدیدی به این مسئله و تصمیم دولت ترکیه برای نظارت بر این روزنامه مخالف در کشورش وارد کرده و گفت: ترکیه در حال از دست دادن یک فرصت تاریخی ایجاد روابط حسنه با اتحادیه اروپا قرار دارد.

وی تصریح کرد که قبل از  نشست اتحادیه اروپا-ترکیه برای حل بحران پناهندگان که بعد از ظهر دوشنبه برگزار می شود درباره این اقدام دولت ترکیه با نخست وزیر این کشور گفتگو خواهد کرد.

شولتز حملات مجدد به آزادی رسانه ها و حمله به کردها را تحولات شگرف و بسیار نگران کننده ای خواند که در نشست روز دوشنبه باید برای آن توضیحات روشنی یافت شود.

رئیس پارلمان اروپا در عین حال تصریح کرد که ترکیه برای اتحادیه اروپا یک شریک استراتژیک مهم در حل مسائل فراوان در خاورمیانه از غلبه بر بحران پناهندگان تا راه حل صلح آمیز برای مسئله سوریه هست و باقی می ماند  و هدف ما باید همچنان این باشد که ترکیه را به اتحادیه اروپا پیوند بزنیم و به این کشور چشم انداز بدهیم.

وی در عین حال گفت که اما واضح است که اینجا هیچ تخفیفی وجود نخواهد داشت و اتحادیه اروپا هیچ گونه توافق و مصالحه ای بر سر ارزش های اساسی خود نمی کند.

این در حالی است که وزیر کشور آلمان در گفتگویی ضمن تمجید از ترکیه برای پذیرش پناهندگان درباره انتقادهایی که به مسائل حقوق بشری ترکیه وارد است گفته است که ما نباید در زمینه حقوق بشر داوری برای تمام دنیا باشیم. ترکیه باید تقدیر شود نه اینکه مورد انتقاد قرار گیرد.

سردبیر روزنامه تودی زمان ترکیه نیز در گفتگو با خبرگزاری آلمان در استانبول تاکید کرد که  این اقدام دولت ترکیه پایان آزادی مطبوعات در این کشور است و قانون اساسی ما را نقض می کند. دیگر هیچ دولت مشروعه ای در ترکیه وجود ندارد. دولت، روزنامه ما را مصادره کرده است.

سازمان عفو بین الملل نیز به این اقدام ترکیه انتقاد سختی وارد کرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز از مرکل درخواست کرده اند در نشست اتحادیه اروپا-ترکیه در روز دوشنبه در بروکسل درباره آزادی مطبوعات صراحتا سخن بگوید.

رئیس پارلمان اروپا در بخش دیگری از گفتگوی خود با روزنامه آلمانی "تاگس اشپیگل"، خواستار تشکیل یک ائتلاف داوطلبانه برای تقسیم پناهندگان در سراسر اروپا و حل این مسئله شد.

وی همچنین خواستار برخورد همراه با گذشت و ارفاق با دولت آتن درباره اصلاحات درخواست شده از این کشور از طرف وام دهندگان بین المللی شده و گفت: آتن باید تحت شرایطی همچنین زمان بیشتری برای دستیابی به اهداف اصلاحی به دست آورد.

وی در توجیه این خواسته خود تاکید کرد که یونان درست در جریان عمیق ترین بحران مالی و اقتصادی کشورش شدیدا و بیش از دیگر کشورهای اروپایی از هجوم پناهندگان آسیب دید.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان