arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۶۶۴۳
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴

گردش روزگار و عبرت های متقابل شکست خوردگان و پیروزمندان 7 اسفند

روزگار همیشه در حال چرخش است؛ نه به شکست گروهی سرعت می گیرد نه به پیروزی گفتمانی ساکن می ماند. این بار نیز روزگار در پایتخت برای حزبی بی رحمانه و برای گروهی دیگر پیروزمندانه چرخید. اما این آخرین بار چرخش روزگار نیست. چرخ ایام همچنان خواهد چرخید. عبرت های شکست و پیروزی به سطح آب روان زندگی اینبار از نظرگاه سیاست در جامعه منعکس شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : روزگار همیشه در حال چرخش است؛ نه به شکست گروهی سرعت می گیرد نه به پیروزی گفتمانی ساکن می ماند. این بار نیز روزگار در پایتخت برای حزبی بی رحمانه و برای گروهی دیگر پیروزمندانه چرخید. اما این آخرین بار چرخش روزگار نیست. چرخ ایام همچنان خواهد چرخید. عبرت های شکست و پیروزی به سطح آب روان زندگی اینبار از نظرگاه سیاست در جامعه منعکس شد.

به گزارش انتخاب، در اقتصاد بورسی این عبارت مصطلح شده است که؛ همه چیز در «قیمت» لحاظ می شود در دموکراسی و سیاست نیز این همه چیز در «آراء مردم» منعکس می شود. نتیجه انتخابات 7 اسفند در تهران نیز مصداق این کلام قصار بود. خرد جمعی و عامه مردم اعتراضی احساسی و زودگذر درباره فحوای کلام نماینده ای نشان نمی دهند، نوع ادبیات بکارگرفته شده برای کوبیدن رقیب با رصد هوشمندانه تحمل می شود، مقاله ای در مدح یا تنفر از اقدام نماینده ای ایراد نمی کنند و به ناکارآمدی پاسخ سریع نشان نمی دهند، درذهن خود تحلیل می کنند و صبورانه در خودشان فرو می ریزند و روزی این محبوبیت یا نفرت را کاملا بی حاشیه و بی صدا تجمیع و در صندوق «رای» خالی می کنند.

همین نتیجه انتخابات تهران برای گروهی غیر قابل پیش بینی و برای گروهی قابل پیش بینی خاطر نشان می کند؛ که اعضای حاضر در هر مسلک سیاسی نمایندگان منسوب به خود را هم از حیث گریز ازحاشیه ، هم از حیث متن خدمت مدیریت کنند.

جلوی سخنان و ادبیات بی ادبانه، احساسی و غیر کارشناسانه یک قرن پیش را بگیرند. به تعبیری، «مدیریت محتوای گفتمانی» از سوی همه اعضا باید رعایت شود در غیر اینصورت در موقع مناسب با تنبیه آرام و بی سرو صدای مردم مواجه خواهند شد. اصول گرایان پایتخت این کار را نکردند و چوب بی صدای آن را در نتیجه انتخابات تحمل کردند.

مقایسه لیست اصلاح طلبان و اصول گرایان نشان می دهد که در یک سوی لیست بیشتر نام بزرگانی کارکشته دیده می شد و در سوی دیگر جوانان گمنام بیشتر بود. ولی عامه مردم رای خود را به نام ها سند نزدند. موعد انتخابات مجلس یازدهم ، نمایندگان اصلاح طلب گمنام امروز برای خود نامی دست و پا کرده اند و خود شده اند یک صاحب نام. اما یادشان باشد مردم به نام ها رای نمی دهند. برای مردم آزمون و خطایی در کار نخواهد بود.

اصل کار نمایندگان قانون گذاری و نظارت است. اکثریت مجلس نهم عرصه هنرنمایی اصول گرایان در قوه مقننه بود اما نه کیفیت قوانین افزایش پیدا کرد، نه سرعت قانون گذاری بهبود پیدا کرد. نه در زندگی عامه مردم تغییر ملموسی انجام شد، نه قانون های مادری مانند قانون تجارت بروزرسانی  و تنقیح شد و نه قانونی شجاعانه منسوخ اعلام شد. قانون، فرهنگ کشور و توجه به اقتصاد مردم بهبود پیدا نکرد و همه اینها به یک نتیجه منتهی شد؛ «تداوم ناکارآمدی». رقیب همین گروه نیز در مجلس دهم اگر بدنبال سیاسی بازی و با موضوعات فرعی و محلی حاشیه را برمتن زندگی مردم ترجیح دهند و کارآمدی خود را نشان ندهند روزی در «رای» مردم پاسخ دریافت خواهند کرد.

قوانین متعددی در زمان اصول گرایان تصویب شد. اما به بار ننشست. به عنوان مثال قانون برنامه پنجم و همچنین قانون گردش آزاد اطلاعات. به کمیت قانون افزوده شد اما بر کیفیت زندگی ایرانیان تاثیری نگذاشت. اصل را بر فرع ترجیح دادن و سیاسی کاری را بر متن زندگی مردم مقدم کردن در صندوق رای مردم منعکس شد. اصلاح طلبان اگر می خواهند کارنامه خوبی از خود به جای بگذارند، باید همسویی و رفاقت با دولت فعلی را کنار بگذارند و سخت و بی رحمانه قوانین را تا حصول به نتیجه پیگیری کنند.

نتیجه انتخابات پایتخت نشان داد مردم موثرترین و کلیدی‌ترین عنصر مناسبات سیاسی در جامعه امروز هستند. تجربه نشان می دهد که یک رقیب خوب و قدرتمند از یک دوست به مراتب اثر بیشتری بر کارآیی دارد. رقیب را تخریب نکنید. حتی اگر دید استراتژيک دارید باید کمک کنید که رقیب خود را بازسازی کند. اصول گرایان این اشتباه را کردند، امیدوارم اصلاح طلبان این چنین نکنند.

نه این انگلیسی است و نه آن طالبانی. هر دو ایرانی هستیم و هر دو برای کشور لازم و ضروری. بنابراین همت خود را نه صرف رقابت بلکه بر رفاقت جهت بالا بردن تراز زندگی مردم کنید. البته اگر رقابت را به معنی سبقت کردن در خدمت رسانی به مردم می دانید نتیجه اش را با مهر و قدرشناسی مردم خواهید گرفت.

درس مهم تر دیگری که نتیجه 7 اسفند پایتخت نشان داد اینست که؛ هردو گروه، در حکمرانی حرفه ای، متشکل، ساختارمند و توانمند نیستند بلکه بیشتر به صورت تجربی و سعی و خطا بر کشور حکم رانده اند. اصول گرایان باید تجربیات شان را بازخوانی و بازسازی کنند و بیرون بودن از دایره قدرت فرصت بی نظیری برای این مهم است.

 گروه پیروز نیز با نگاه به گذشته و فارغ از آزمون و خطا سعی در خدمت به کسانی که آنها را بر سریر سبز بهارستان نشانده اند مصروف دارند. مردم  با آراء خود خواهان صداقت، ایمان، خداباوری، مردم محوری، شجاعت، سلامت و خدمت بی‌منت‌اند.

امید که ملت با  لیاقت به شایستگی پاس داشته شوند.
نظرات بینندگان