arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۸۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۷ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۴

والس: رابطه‌ای استراتژیک میان فرانسه و عربستان وجود دارد

در پی جنجالی که دادن مدال افتخار از سوی رئیس جمهور فرانسه به ولیعهد عبستان به پا کرد، نخست وزیر فرانسه تاکید کرد که "رابطه‌ای استراتژیک" میان فرانسه و عربستان وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه در مصاحبه با رادیو مونت کارلو عنوان داشت: ما باید از نفاق به دور باشیم، ما رابطه استراتژیکی با عربستان داریم اما این بدان معنا نیست که ما از ماهیت نظام یا اقدامات ان حمایت می‌کنیم.

وی گفت: سنت‌ها بر این مساله تاکید دارد که مسئولان مورد تکریم واقع شوند در غیر این صورت ما مذاکرات یا رابطه‌ای با هیچ کس نخواهیم داشت.
 
اخیرا رئیس جمهور فرانسه بالاترین نشان افتخار کشورش به دلیل "مبارزه با تروریسم" را به محمد بن نایف ولیعهد عربستان اعطا کرد.
 
ژان مارک آیروت، وزیر خارجه فرانسه نیز در پاسخ به انتقادها از اعطای این مدال به ولیعهد عربستانی که با انتقاد شدید در زمینه حقوق بشر روبه‌رو است، اعلام کرده بود که اعطای مدال افتخار به ولیعهد عربستان در راستای احترام براساس یک رسم قدیمی دیپلماتیک است.

وی ادامه داد: اعطای این مدال در قالب هیچ مراسمی نبود و من واکنش‌های منفی را درک می‌کنم.
 
یک مجله فرانسوی نیز گزارش داد که مدال افتخار فرانسه که اخیرا به ولیعهد عربستان داده شده بنا به درخواست خود وی صورت گرفت!

مجله فرانسوی "Causette" در ادامه گزارش داد: ایمیل‌های رد و بدل شده میان سفیر فرانسه در عربستان و مشاور رئیس جمهور فرانسه در امور خاورمیانه نشان می‌دهد که سفیر این کشور در ایمیل‌های خود با اذعان به اینکه جایگاه و وجهه عربستان در فرانسه بسیار نامطلوب است از مشاور رئیس جمهور خواسته تا مدال افتخار فرانسه را به ولی عهد عربستان بدهند.
 
وی تاکید کرد: ما باید به درخواست ولیعهد مبنی بر دریافت این مدال پاسخ مثبت دهیم چرا که این کشور تلاش دارد تا وجهه خود را در عرصه بین‌الملل بهبود بخشد.
 
در این خصوص گروم لامبرت، یک نماینده فرانسوی عنوان داشت: مدال افتخار فرانسه به کسانی داده میشود که اقدامات قابل توجهی انجام داده باشند، من نمی‌دانم که ولیعهد عربستان چه خدماتی در قبال فرانسه انجام داده است؟ این مدال نباید به کسانی داده شود که لیاقت آن را ندارند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان