arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۸۷۶۵
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۹ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

تاکید مقتدی صدر بر ادامه تظاهرات علیه فساد

«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق روز چهارشنبه با وجود مخالفت حیدر العبادی نخست وزیر این کشور طرفداران خود را به ادامه تظاهرات برضد فساد حاکم بر بغداد فرا خواند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به نوشته پایگاه خبری المسله، «مقتدی صدر» پس از اینکه «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق اعلام کرد که اجازه برپایی تظاهرات بدون مجوز به معترضین این کشور داده نمی شود ،طرفداران خود را به ادامه تظاهرات بر ضد فساد حاکم بر بغداد و استان های مرکزی و جنوبی این کشور فرا خواند.
وی در بیانیه خود از طرفدارانش خواست که اختلاف فکری را رها و حول نقاط مشترک جمع شوند چرا که صدای تظاهرات ملی و عراقی بدون گرایش های شرقی و غربی بر هر فاسد و ظالمی غالب خواهد بود.
«جمعه دیوان» یکی از اعضای جریان صدر گفت: تظاهراتی که «مقتدی صدر» در روز جمعه آینده به آن دعوت کرده برپا خواهد شد و دلیلی برای منع آن از سوی دولت نیست و این تظاهرات برای حمایت از اجرای اصلاحات اساسی در این کشور است.
وی همچنین با تاکید بر مسالمت آمیز بودن این تظاهرات گفت: هدف از تظاهرات روز جمعه حمایت از «حیدر العبادی» و تحت فشار قرار دادن برخی جناح های سیاسی است که مخالف اصلاحات اساسی و کلی هستند، است.
تظاهرات جمعه ها که هرهفته در میدان التحریر بغداد و خیابان های اطراف آن برگزار می شد، هفته های اخیر فروکش کرده بود و با فراخوان مقتدا صدر در هفته گذشته برای تجمع در نزدیکترین محل به دروازه های منطقه سبز امنیتی بغداد، این منطقه شاهد تجمع گسترده طرفداران وی دراین منطقه بود.
مقتدی صدر هفته گذشته در بیانیه ای از قصد خود برای انجام تظاهرات در داخل منطقه سبز امنیتی خبر داده و در عین حال به سفارت خانه های خارجی مستقر در این منطقه اطمینان داده بود که هیچ آسیبی آنان را تهدید نمی کند. 
وی اما به سفارت خانه های آمریکا و انگلیس در این منطقه هشدار داده بود که از اقدام نظامی، اطلاعاتی و رسانه ای علیه این تظاهرات مردمی اجتناب کنند که در این صورت در فهرست مفسدین قرار خواهند گرفت.
این درحالی است که العبادی و فرماندهی عملیات بغداد از برگزاری تظاهرات در مقابل منطقه امنیتی، رضایت نداشت.
وی تسریع در تشکیل حکومت تکنوکرات و بر روی کار آمدن شخصیت های غیر حزبی و متخصص و نیز برکناری افراد فاسد از حکومت را از مهمترین خواسته های حرکت اخیر خود اعلام کرده است.
حیدرالعبادی از تابستان گذشته که اعتراض های عمومی نسبت به خدمات و نیز وضعیت روبه وخامت اقتصادی شروع شد و مرجعیت عراق نیز از آن حمایت کرد، یک طرح اصلاحی ارائه کرد که بعد از ماه ها ، با توفیقی همراه نشد. 
وی که با انتقادهای زیادی در پیشبرد اصلاحات روبه رو بود، با طرح اینکه با ترکیب کابینه سهامی اصلاحات امکان پذیر نیست، ماه گذشته میلادی اعلام کرد که قصد دارد یک دولت تکنوکرات غیر حزبی تشکیل دهد و از پارلمان نیز خواستار اعطای اختیارات ویژه شد که با آن مخالفت های زیادی صورت گرفت.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان