arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۸۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۳ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

سازمان ملل خواستار تجدیدنظر اروپا در مقررات مرزی مربوط به پناهجویان شد/ نقض تعهدات اروپا به حقوق انسانی مهاجران

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در حقوق بشر مهاجران،کشور های اروپایی را به نقض تعهدات خود در قبال حقوق انسانی پناهجویان بخاطر مصلحت اندیشی های سیاسی متهم کرد وخواستار تجدید نظر آن ها در مقررات مرزی خود در رابطه با پناهجویان شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرانسوا کرپو نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در حقوق بشر مهاجران روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای نوشت:کشور های اروپایی که زمانی خود مسئول وضع قوانینی اساسی در رابطه باحقوق بشر و حمایت های انساندوستانه بودند اکنون به تعهدات خود پشت کرده ، قصد دارند در بحبوحه بزرگترین بحران پناهندگی از زمان جنگ دوم جهانی تاکنون صرفا بخاطر مصلحت جویی های سیاسی مسئولیت های خود را بر دوش دیگران بگذارند.
وی این سخنان را در آستانه نشست ویژه 28 کشور اروپایی که به منظور بحث بر سر توافق تازه ای با کشور ترکیه برگزار خواهد شد، گفته و با انتقاد از رویکرد های تازه کشور های اروپایی افزود که وا گذارکردن 'دروازه بانی' ورود پناهجویان به کشور ترکیه این کشور ها را از مسئولیتی که در پذیرش پناهجویان بعهده دارند، مبرا نمی کند.
نماینده ویژه بان کی مون نسبت به بی توجهی کشور های اروپایی به اصل عدم استرداد پناهندگان به کشور های مبدا به دلیل خطراتی که برای آن ها در بر دارد، ابراز نگرانی شدید کرد و هشدار داد که بستن مرز ها روی این پناهندگان آنان را به اقدامات مخاطره آمیز بیشتری وادار خواهد کرد.
کرپو تنها راه جلوگیری از قاچاق انسان را ایجاد امکانات و کانال های امن تردد برای مهاجران و پناهجویان همزمان با اجرای تدابیر امنیتی لازم در جریان صدور روادید برای آن ها ذکر کرد.
نماینده بان کی مون بصراحت گفت که بار مسئولیت رسیدگی به وضعیت این پناهجویان بعهده همه 28 کشور اروپایی است ، تصریح کرد که این کشورها ملزم هستند یا خود مسئولیت جابجایی امن پناهجویان را بعهده بگیرند و یا به کشور هایی که حاضر به پذیرش آن ها هستند کمک های مالی کنند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان