arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۹۰۴۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۹ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۴

روسیه سکوت سازمان های بین المللی دیده بان حقوق بشر در مورد سرکوبی کردهای ترکیه را تقبیح کرد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه، سکوت سازمان های بین المللی دیده بان حقوق بشر در مورد سرکوبی کردهای ترکیه به دست نیروهای امنیتی این کشور را تقبیح کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش ایرنا، خانم 'ماریا زاخارووا' در بیانیه ای که امروز جمعه در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه منتشر شد، به فیلم مستندی که توسط خبرنگاران شبکه تلویزیونی 'راشا تودی' از عملیات ضدتروریستی ترکیه در مناطق کردنشین شرق این کشور تهیه شده است، اشاره کرد که در ان سرکوب نیروهای امنیتی ترکیه به تصویر کشیده شده است. 
وی خاطرنشان کرد: در این فیلم صحنه هایی از استان های کردنشین ترکیه در وهله اول استان های دیاربکر و شیرناک به تصویر کشیده شده که در ان اظهارات شاهدان عینی این حوادث ضبط شده که شوکه آور است.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: در این میان کشتار صدها نفر از ساکنان شهر جزره در استان شیرناک به دست نیروهای امنیتی ترکیه که در پناهگاه های زیرزمینی پناه گرفته بودند دردناک است. فقط در یک ساختمان حدود 150 نفر از ساکنان غیرنظامی به دست نیروهای امنیتی زنده در اتش سوختند. 
وی ادامه داد: در مجموع در مناطق مختلف استان شیرناک حدود 500 غیرنظامی در جریان سرکوب نیروهای امنیتی جان خود را از دست داده اند.
خانم زاخارووا افزود: بر این باوریم که هر گونه اخبار به ویژه اطلاعات مستند در مورد نقض حقوق بشر و معیارهای بین المللی باید به دقت مورد تحقیق قرار گیرد. برای این منظور ساز و کارهای بین المللی وجود دارد که باید بیطرفانه بکار گرفته شود.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه گفت: بر این باوریم که بیشترین نقش در جلب توجه جامعه جهانی به این حوادث برعهده سازمان های بین المللی دیده بان حقوق بشر قرار دارد.سکوت آنها در برابر حوادث شرق ترکیه حاکی از رفتار دوگانه و سیاست گزینشی است که این سازمان ها در عرصه حقوق بشر اعمال می کنند. 
رسانه های روسی در هفته های اخیر بارها به وجود شواهد دال بر سرکوبی کردهای ترکیه به دست نیروهای این کشور اشاره کرده اند که بر اثر آن شمار زیادی از شهروندان بیگناه کرد جان خود را از دست داده اند.
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه به تازگی در این رابطه اعلام کرد: جامعه جهانی باید از ادامه سرکوبی کردهای ترکیه توسط نیروهای نظامی این کشور جلوگیری کند.
لاوروف در جمع خبرنگاران گفت: هر گونه اطلاعات به ویژه شواهد مستند درمورد نقض حقوق انسان ها و معیارهای انسانی بین المللی باید مورد تحقیق قرار گیرد. برای این منظور تشریفات قضایی بین المللی وجود دارد. 
خبرنگار روس در سوال خود خاطرنشان کرد که در قالب گروه فیلمبرداری یک شبکه تلویزیونی روسی گزارشی از سرکوبی کردهای ترکیه و نقض حقوق آنها توسط نیروهای امنیتی این کشور تهیه و برای انجام تحقیقات به سازمان های بین المللی دیده بان حقوق بشر ارسال کرده است.
وزیر امور خارجه روسیه گفت: در مورد نتایج اولیه درخواست شبکه تلویزیونی روسی از سازمان های حقوق بشر بین المللی و پاسخی که آنها داده اند برای این که بتوانیم دیدگاه خود را بیان کنیم، نسخه ای از این درخواست و پاسخ دریافت شده را به وزارت خارجه روسیه ارسال کنید.
وی در مورد سرکوبی کردهای ترکیه خاطرنشان کرد: وقوع چنین حوادثی در مناقشات داخلی وحشتناک است و باید به این گونه اقدامات مطابق با تعهدات بین المللی که کشورها در عرصه دفاع از حقوق بشر و رعایت قوانین انسانی بین المللی برعهده گرفته اند، توجه کرد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان