arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۰۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۵

فارن پالسی: عربستان در یمن مرتکب جنایت جنگی شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پایگاه اینترنتی فارن پالسی در گزارشی به قلم راشا محمد تحت عنوان «‌ عربستان سعودی در یمن مرتکب جنایت جنگی شده است » نوشت:

چگونه آمریکا ، ‌انگلیس و فرانسه می توانند همچنان به ارسال محموله های تسلیحاتی به عربستان سعودی ادامه دهند وقتی خلبانان سعودی به سر غیر نظامیان بیگناه یمنی بمب فرو می ریزند ؟‌

در یک روز گرم و خشک تابستان در اوایل ژوییه سال 2015 ، صلاح بصرالله کشاورز یمنی ساکن صعده در میان ویرانه های خانه اش در روستای کوچکی در شمال یمن ایستاده بود. او در چهار حمله پی در پی به این روستا 21 تن از اعضای خانواده از جمله شش فرزند و همسرش را از دست داده بود. در کنار وی بقایای یک بمب از نوع ام کا - 80 قرار داشت که مشابه آن در دیگر نواحی مورد حمله هوایی (به اصطلاح) ائتلاف عربی به چشم می خورد ، بمب هایی که آمریکا در اختیار عربستان سعودی قرار داده بود. 

در این حملات در مجموع 55 تن کشته شدند که 35 تن از آنان کودک بودند. برخی از افراد هنگام کمک رسانی به آسیب دیدگان حملات اول کشته شدند. دفن اجساد آنها پنج روز طول کشید. 

با تداوم حملات (به اصطلاح) ائتلاف تحت امر سعودی جان هزاران خانوار بیگناه یمنی گرفته شد. انچه مسلم است هیچ توجیه قانونی برای بمباران ها در یمن و کشتار غیر نظامیان وجود ندارد و بر اساس قوانین بین المللی هیچ غیر نظامی نباید عمدا هدف حمله قرار گیرد.

اینها همه نمونه هایی کوچک از وحشت و کشتاری است که یمن از زمان آغاز حملات نظامی (به اصطلاح) ائتلاف تحت امر سعودی در مارس سال 2015  تاکنون تجربه کرده است. یک طرف این نبرد انصارالله قرار دارد که از آن به عنوان «‌ کمیته های مردمی » یاد می شود که از سوی گروه های مسلح وفادار به علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن و بخشهایی از ارتش حمایت می شوند . و در سوی دیگر (به اصطلاح) ائتلاف نظامی تحت امر عربستان سعودی و نیروهای متحد قرار دارند که به نیابت از منصور هادی و دولت (مستعفی و فراری) وی می جنگند. 

کودکان و غیر نظامیان بیگناه قربانیان اصلی بمباران سعودیها به یمن 

ائتلاف نظامی یکساله سعودی ها اعلام کرده است که کمیته های مردمی و متحدانش هدف اصلی حملات آنها هستند ولی در واقعیت این غیر نظامیان و کودکان بیگناه هستند که به طور پیوسته قربانی این حملات و بمبارانها می شوند. صدها غیر نظامی در حملات هوایی سعودی ها در حالیکه در خانه هایشان در خواب بودند کشته شدند.  یا وقتی در پناهگاه ها پناه گرفته بودند جان خود را از دست دادند. و همه اینها در حالی است که آمریکا ، انگلیس و دیگر کشورها همچنان به تدارک سلاح و انواع تدارکات لجستیکی برای عربستان سعودی و ائتلافش ادامه می دهند. 

با گذشت یکسال از این حملات هنوز مشخص نیست که چه کسی در جنگ یمن پیروز شده است. عربستان سعودی و متحدانش ادعا می کنند کنترل بیش از هشتاد درصد از خاک کشور را به دست گرفته اند ولی مقرهای کلیدی در صنعا ، اب Ibb  و تعز همچنان در اختیار انصار الله قرار دارد. 

افزون بر همه اینها دیگر گروه های مسلح مانند القاعده در شبه جزیره عربستان و داعش بخشهایی را در اختیار دارند و با سوء استفاده از خلا امنیتی به وجود آمده موفق شده اند در نواحی جنوبی و جنوب شرقی یمن پیشرفتهایی داشته باشند . در هر حال یک چیز روشن است :  غیر نظامیان یمنی بیشترین خسارات و ضرر را متحمل شده اند. 

این بی توجهی به جان و مال انسانهای بیگناه بی وقفه ادامه دارد . در یکی از حملات در روز 13 مارس به بازاری در شمال یمن 106 غیر نظامی از جمله 24 کودک کشته شدند. آمار به نوبه خود سخن می گویند و شواهد مستدلی درباره نقض گسترده حقوق بشر وجود دارد که قابل اغماض و انکار نیست. 

عفو بین الملل و دیگر سازمان ها شواهد مستدلی در طول یکسال گذشته دال بر ارتکاب جنایات جنگی در یمن منتشر کرده اند ولی به نظر می رسد برخی از کشورها نمی خواهند این شواهد و مدارک را ببینند و چشم خود را به روی واقعیت بسته اند. درحالی که سرازیر شدن سیل محموله های سلاح و مهمات به منطقه به شعله های این آتش دامن می زند. 

بنابر اعلام سازمان ملل، بیش از سه هزار غیر نظامی در طول جنگ یمن کشته شده اند. هزاران تن زخمی و بیش از دو میلیون و پانصد هزار تن نیز آواره و بیخانمان شده اند. 83 درصد از مردم یمن به کمک های بشردوستانه وابسته هستند. گوشه ای از خاک یمن یا حتی یک نفر هم وجود ندارد که به نوعی پیامدهای این جنگ گریبانگیرش نشده باشد.

واکنش های همیشگی سعودی ها به گزارش های انتشار یافته درباره کشتار غیر نظامیان و تخریب گسترده خانه ها و مدارس و زیرساختارهای یمن ، تکرار این جمله کلیشه ای است که در حملات هوایی تنها اهداف نظامی مورد حمله قرار گرفته اند. ولی اوضاع میدانی چیز دیگری را می گوید. با هر حمله غیر قانونی (به اصطلاح) ائتلاف تحت امر سعودی به یمن این واقعیت آشکار تر می شود که عربستان سعودی یا دیگر اعضای این ائتلاف نظامی هیچ اهمیتی برای رعایت قوانین بشردوستانه بین المللی قائل نیستند یا نمی توانند به قوانین اصولی پایبند باشند. 

با این همه به نظر می رسد انگلیس و آمریکا و فرانسه همچنان بدون چشم بر هم زدنی ،‌ مجوز انعقاد قراردادهای تسلیحاتی چرب و نرم را با کشورهای عضو این ائتلاف صادر می کنند . از نوامبر سال 2013 تاکنون وزارت دفاع آمریکا مجوز انعقاد قراردادهای بزرگ تسلیحاتی به ارزش 35 میلیارد و 700 میلیون دلار را به عربستان سعودی صادر کرده است. این شامل اعلام یک قرارداد یک میلیارد و 290 میلیون دلاری فروش تسلیحات به عربستان در ماه نوامبر سال 2015 است که فروش 18440 بمب را به ریاض شامل می شود. افزون بر آن دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز مجوز عقد قراردادهای تسلیحاتی به ارزش 9  میلیارد دلار را با عربستان سعودی صادر کرده که حدود چهار میلیارد دلار از آن از زمان اغاز حملات هوایی به یمن بوده است. 
هفته گذشته سخنگوی ائتلاف تحت امر سعودی اعلام کرد عملیات نظامی در یمن رو به پایان است. البته معنای این حرف در عمل هنوز مشخص نیست چون حملات هوایی به این کشور همچنان ادامه دارد. ولی زمان آن فرا رسیده است که این جنایات علیه غیر نظامیان در یمن پایان یابد. در حالیکه انتظار می رود مذاکرات صلح روز 18 آوریل در کویت اغاز شود ،‌همه طرفها باید چند موضوع را در اولویت قرار دهند :  حفاظت از منافع طولانی مدت مردم یمن ، تضمین پایان دادن به خشونتها و ارعاب در سال گذشته و تضمین اینکه افراد خاطی و مجرم باید محاکمه شوند و در برابر اقدامات خود پاسخگو باشند. کشورها باید فورا تضمین دهند که هیچیک از طرفهای درگیر در یمن چه مستقیم و چه غیر مستقیم انواع سلاح ، مهمات ، تجهیزات نظامی یا فناوری مورد استفاده در جنگها و مناقشات اینده دریافت نخواهند کرد. و همگان هر چه در توان دارند برای تحقیقات مستقل در زمینه تخلفات هر دو طرف و برقراری عدالت به کار گیرند. 
منبع: واحد مرکزی خبر

نظرات بینندگان