arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۱۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۲ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۵

جزئیات کامل اسناد ادعایی پاناما/نام احمدی‌نژاد هم در این اسناد هست!

اغلب شرکت‌های ایرانی ذکرشده در "اسناد پاناما" متعلق به دولت ایران بوده‌اند. یکی از مسئولان دفتر وکالت "موساک فونسکا" برای اطلاع از صاحبان اصلی شرکت‌های ایرانی پرس‌وجویی داشته که سرانجام یکی از همکارانش در لندن در یک ایمیل می‌نویسد: "صاحب این شرکت‌ها محمود احمدی‌نژاد است".
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه آلمانی زوددویچه مدعی شده است اغلب شرکت‌های ایرانی ذکرشده در "اسناد پاناما" متعلق به دولت ایران و شخص احمدی‌نژاد بوده‌اند.

به گزارش انتخاب، رادیو بین المللی دویچه وله به نقل از روزنامه آلمانی "زوددویچه" نوشت: بنا بر تحقیقاتی که «کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی» انجام داده، شرکت "موساک فونسکا" که مقر اصلی آن در پاناما است، با ایجاد شرکت‌های فرضی و جعلی، برای مشتریان خود امکان پول‌شویی فراهم می‌کرده است.

هیچ‌یک از مسئولان شرکت موساک فونسکا حاضر به گفت‌وگو با خبرنگاران نشده‌اند. اما این شرکت با انتشار اطلاعیه‌ای کوتاه گفته است که "تمامی فعالیت‌های این شرکت در چارچوب قانون صورت گرفته است."

این شرکت در سال ۱۹۷۷ به وسیله یورگن موساک (مهاجر آلمانی) و رامون فونسکا در پاناما تأسیس شد. فعالیت‌های این شرکت بر مبنای حفاظت کامل از مشتریان و خودداری از فاش کردن هویت آنان صورت می‌گیرد. بررسی‌های اولیهٔ این اسناد نشان می‌دهند که حدود ۱۴۰ سیاستمدار و مدیر برجسته از سراسر جهان در مظان اتهام پول‌شویی قرار دارند. در این میان نام ۱۲ رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر کشورهای جهان دیده می‌شود که البته برخی از آنان در حال حاضر مسئولیت‌های دولتی ندارند.

نام افرادی نیز در این اسناد دیده می‌شود که با کشورهای تحت تحریم همچون کره شمالی، روسیه، سوریه و زیمبابوه معامله داشته‌اند.

روزنامه آلمانی زوددویچه مدعی شده است: اغلب شرکت‌های ایرانی ذکرشده در "اسناد پاناما" متعلق به دولت ایران بوده‌اند. یکی از مسئولان دفتر وکالت "موساک فونسکا" برای اطلاع از صاحبان اصلی شرکت‌های ایرانی پرس‌وجویی داشته که سرانجام یکی از همکارانش در لندن در یک ایمیل می‌نویسد: "صاحب این شرکت‌ها محمود احمدی‌نژاد است". بیشتر این معاملات مربوط به قراردادهای نفتی بوده است.

به غیر از نام محمود احمدی‌نژاد، اسنادی نیز از پول‌شویی سیاستمدارانی نظیر پترو پروشنکو --رئیس‌جمهور اوکراین--، زیگموندور داوید گونلاگسون --نخست‌وزیر ایسلند--، ملک سلمان --پادشاه عربستان سعودی--، نواز شریف --نخست‌وزیر -- به همراه فرزندانش (دو پسر و یک دختر) برملا شده است.

نام سیاستمدارانی همچون ایاد علاوی --وزیر پیشین کشور عراق--، علا مبارک پسر حسنی مبارک رئیس جمهور اسبق مصر، هشت عضو سابق دفتر سیاسی حزب کمونیست چین، شش تن از اعضای مجلس اعیان بریتانیا، برخی از نزدیکان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز دیده می‌شود.

با افشای آنچه به "اوراق پاناما" معروف شده است بسیاری از دولت‌های جهان روز دوشنبه (۴ آوریل/ ۱۶ فروردین) فوراً خبر دادند که تحقیقات درباره تخلفات مالی احتمالی سیاستمداران، چهره‌ها و افراد ثروتمند کشورهای خود را آغاز کرده‌اند. با این‌همه بخشی از کشورهای جهان نیز واکنش منفی به گزارش‌های منتشر شده نشان داده‌اند. سخنگوی ولادیمیر پوتین هدف از انتشار اسناد پاناما را تقویت "پوتین‌هراسی" در جهان خوانده است.

کرملین اعلام کرده است که اسناد منتشر شده شامل هیچ‌چیز "قطعی و جدیدی" نمی‌شود.

شمار اسناد به دست آمده بالغ بر ۵/ ۱۱ میلیون صفحه است که تقریباً ۶ /۲ ترابایت سند (برای مقایسه: ویکی لیکس ۷ / ۱ گیگا بایت سند بود) مربوط به تأسیس ۲۱۴ هزار شرکت فرامرزی از سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۱۵ توسط فردی ناشناس فاش شده‌اند. این شرکت‌ها در دفتر وکالت "موساک فونسکا" (Mossack Fonseca) در پاناما به ثبت رسیده‌اند. حجم اسناد افشاشده به اندازه‌ای زیاد است که روزنامه "زوددویچه" از «کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی» برای بررسی اسناد کمک خواسته است. در حال حاضر ۴۰۰ روزنامه‌نگار از ۱۰۰ روزنامه و شبکه رسانه‌ای از ۸۰ کشور جهان در حال بررسی "اسناد پاناما" هستند که نتایج آن به‌مرور منتشر خواهد شد.
نظرات بینندگان