arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۱۶۷۷
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۸ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۵

همه چیز درباره اسناد پانامایی/ نام پوتین، ملک سلمان، مائوریسیو ماکری و نواز شریف در میان متخلفان

جهان در شوک افشاگری اخیر از صدها پرونده پولشویی و فرار مالیاتی است. افشاگری که نام ده ها شخصیت برجسته سیاسی و شناخته شده جهان را به همراه خود منتشر کرد.این اسناد که «اسناد پانامایی» نام گرفته است با همکاری ده ها خبرنگار از کشورهای مختلف جهان جمع آوری شده است و نشان می دهد که چگونه برخی از ثروتمندترین و قدرتمندترین افراد جهان دارایی هایشان را در پناهگاههای مالیاتی پنهان کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این اسناد که «اسناد پانامایی» نام گرفته است با همکاری ده ها خبرنگار از کشورهای مختلف جهان جمع آوری شده است و نشان می دهد که چگونه برخی از ثروتمندترین و قدرتمندترین افراد جهان دارایی هایشان را در پناهگاههای مالیاتی پنهان کرده اند.

به گزارش«انتخاب» به نقل از وال استریت ژورنال، جهان در شوک افشاگری اخیر از صدها پرونده پولشویی و فرار مالیاتی است. افشاگری که نام ده ها شخصیت برجسته سیاسی و شناخته شده جهان را به همراه خود منتشر کرد.

اسناد پاناما چه اسنادی هستند؟

اسناد پاناما، سلسله گزارش هایی هستند که اواخر روز یکشنبه گذشته در ارتباط با 140 شخصیت شناخته شده و اجرایی جهان منتشر شدند. افرادی که به انباشت دارایی های خود در پناهگاه های مالیاتی در خارج از کشور متهم شدند. انتشار این اسناد با واکنش ها و بازتاب های فراوانی همراه بود. نخست وزیر ایسلند از سمت خود استعفا داد و از سوی دیگر سخنگوی ولادیمر پوتین رئیس جمهوری روسیه انتقادات در این زمینه را رد کرد. انتظار می رود که فشارهای سیاسی بیشتری در روزهای آینده به سیاستمداران وارد شود.

این اسناد چگونه منتشر شدند؟

بیش از 370 خبرنگار از 76 کشور جهان به میلیون ها سند و مدرک مرتبط با شرکت حقوقی پانامایی دست پیدا کرده اند که پناهگاه مالیاتی افراد ثروتمند در جهان بوده است. کنسرسیوم تحقیقاتی خبرنگاران بین المللی با انتشار یک سری گزارش بر اساس اسناد و مدارک به دست آمده از فعالیت های شرکت «موساک فونسکا»  (Mossack Fonseca)این افشاگری را انجام دادند.

آیا این فعالیت ها غیرقانونی بود؟

داشتن پناهگاه مالیاتی به طور کلی غیرقانونی نیست اما برخی از واسطه گران با پنهان کردن ثروت و یا معاملات مالی مشکوک مشتریان خود در پناهگاه های مالیاتی، از این ثروت ها محافظت کردند. این موضوع برای سیاستمداران برجسته جهان از آن جهت خبر ساز و مهم بود که این شخصیت ها چگونه میلیون ها دلار را کسب کرده و در چه راهی از آن استفاده کرده اند.

اتهامات بزرگ این پرونده فساد مالی کدام هستند؟

بر اساس اسناد این افشاگری دوستان نزدیک پوتین، رئیس جمهوری روسیه در روند پولشویی بیش از 2 میلیارد دلار دست داشتند، اما این همه داستان نیست. نزدیکان و بستگان رئیس جمهوری چین نیز با شرکت های پناهگاه مالیاتی در ارتباط بودند.

در اسناد جدید منتشر شده نام پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین نیز وجود دارد که پیش از این خود را مقابل ملت اوکراین متعهد کرده بود با فساد مبارزه کند.
 
نام 60 نفر از نزدیکان لی پنگ، نخست وزیر سابق چین از جمله دختر او و نام مائوریسیو ماکری، رئیس جمهوری آرژانتین که در دسامبر سال گذشته در انتخابات ریاست جمهوری کشورش پیروز شد نیز دیده می شود.
 
از دیگر نام های مشهور در این اسناد می توان به نخست وزیر ایسلند که میلیونها دلار را در جزایر ویرجین بریتانیا پنهان کرده بود، نواز شریف، نخست وزیر پاکستان و ایان کامرون، پدر دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا که 6 سال پیش درگذشت و افراد مشهور دنیای فوتبال همچون لیونل مسی و میشل پلاتینی نیز اشاره کرد.
نظرات بینندگان