arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۲۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۶ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵

مقام سوری: اعزام نیروهای تکاور ارتش ایران به سوریه کذب است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر اطلاع‌رسانی سوریه، خبرهای منتشر شده درباره اعزام نیروهای تکاور ارتش ایران به سوریه را تکذیب کرد.

به گزارش انتخاب،  "عمران الزعبی،" وزیر اطلاع رسانی سوریه، در مصاحبه با این شبکه، درباره امکان تشکیل نظام با تقسیم بندی های طایفه ای مانند لبنان در سوریه گفت: در سوریه مذاهب، طایفه ها، احزاب و گروه های سیاسی مختلفی حضور دارند که هزاران سال به دور از تقسیم بندی های مذهبی و طایفه ای زندگی کرده اند. هرگز در سوریه نظامی با چنین ویژگی تشکیل نخواهد شد. 
 
الزعبی درباره ارسال کمک های بشردوستانه برای مناطق مختلف سوریه افزود: کمک ها به مناطقی که افراد مسلح تروریست آنها را محاصره کرده اند، وارد نمی شود. ارتش سوریه هیچگاه غیرنظامیان را محاصره نکرده است. گروه های مسلح هستند که غیرنظامیان را گروگان می گیرند. افراد مسلح کمک های غذایی و دارویی را که به مناطق محاصره شده وارد می شوند، سرقت می کنند و سپس با قیمت های بالا به مردم می فروشند. دولت سوریه هرگز در زمینه کمک رسانی به غیرنظامیان تعلل نکرده است. سازمان ملل هیچ تلاشی برای رساندن کمک های غذایی و دارویی به دو شهرک در محاصره الفوعه و کفریا و نیز دیرالزور صورت نداده است. 
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا استفان دی میستورا فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه همچنان میانجی بیطرف بین طرف های سوری است؟ گفت: تا زمانی که او به ماموریت خود پایبند باشد، از نظر ما قابل قبول خواهد بود. 
 
عمران الزعبی درباره برقراری آتش بس در سوریه خاطر نشان کرد: تردیدی نیست که گروه های تروریستی به آتش بس احترام نگذاشتند و نمونه های متعدد نقض آتش بس رخ داد. این گروه ها در استان حلب حمله گسترده ای به ارتش سوریه داشتند. تصمیم نظامی و نیز تصمیم سیاسی حکومت سوریه، مقابله با این حمله و آغاز نبرد با این گروه هاست. در این مناطق جبهه النصره، جیش الفتح و دیگر گروه ها حضور دارند که نبرد نامحدود ضد آنها آغاز می شود. این مسئله ارتباطی به آتش بس در دیگر مناطق ندارد، زیرا آتش بس در برابر داعش، جبهه النصره و گروه های تروریستی مشابه آنها نبود. بعضی از گروه های مسلحی که بر پایبندی به آتش بس تاکید کرده بود، در این حمله به ارتش سوریه در حلب، به جبهه النصره کمک کردند. 
 
الزعبی درباره ادامه ارسال کمک های مالی و تسلیحاتی عربستان سعودی و ترکیه برای گروه های مسلح در سوریه همزمان با برقراری آتش بس افزود: بعضی گروه های مسلح آتش بس را نقض کردند، اما همچنان بعضی از این گروه ها به آتش بس پایبند هستند. شمار گروه های مسلحی که در تماس با اتاق عملیات در پایگاه حمیمیم پایبندی خود را به آتش بس اعلام می کنند رو به افزایش است. این گروه ها در بعضی مناطق حتی برای آشتی هم اعلام آمادگی کردند. باید تاکید کرد در عملیات نظامی چیزی به عنوان اعتماد وجود ندارد. ما به هر نمونه نقض آتش بس به طور متناسب پاسخ خواهیم داد. اما آنچه در حلب رخ داد عملیات نظامی گسترده گروه های تروریستی بود که در آن از تسلیحات پیشرفته استفاده شد و طول خط مقدم درگیریها به چهل کیلومتر می رسید. این مسئله یک عملیات عادی نبود. به همین علت باید پاسخ به این گروه ها راهبردی و فراگیر و با استفاده از همه شیوه های نظامی باشد. پایتخت هایی که از واشینگتن پیروی می کنند به ویژه آنکارا و امان باید آتش بس در سوریه را بپذیرند. 
 
وزیر اطلاع رسانی سوریه درباره عملیات مشترک ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه برای آزادسازی کامل شهر حلب و نیز ادامه عملیات به طرف شهر دیرالزور گفت: بدون شک عملیات ارتش سوریه متوقف نخواهد شد. عملیات آزادسازی شهر حلب عملیات مستمری است، زیرا گروه های مسلح موجود در بعضی از محله های داخل شهر حلب وابسته به سازمان های تروریستی هستند و با جبهه النصره و داعش ارتباط دارند. عملیات آزادسازی حلب گسترده و مستمر خواهد بود و متوقف نخواهد شد. جایی برای آتش بس در این استان وجود ندارد. بعضی از مناطق استان حلب اصلا جزء آتش بس نبود. ما آتش بس در داخل شهر حلب را هم در صورتی می پذیریم که گروه های مسلح وابسته به جبهه النصره نباشند و با پذیرفتن آتش بس به دنبال وقت کشی و تجدید قوا نباشند. اما همه می دانیم که محله های آزاد شده شهر حلب هر روز هدف خمپاره و راکت قرار می گیرد، بنابراین آتش بس در داخل این شهر هم جایی ندارد. 
 
عمران الزعبی در پاسخ به سوالی درباره انتشار خبرهایی از اعزام نیروهای ویژه تیپ شصت و پنجم ارتش ایران به سوریه افزود: اجازه بدهید ابتدا تاکید کنم در صحنه میدانی هیچ نیرویی به جز نیروی ارتش سوریه و نیروهای پشتیبان آن که آنها هم سوری هستند و نیز نیروی هوایی روسیه و مستشاران و کارشناسان نظامی ایران نیرویی در خاک سوریه حضور ندارد. هر حرفی به جز این درست نیست. هر زمان که نیروهای ایرانی در خاک سوریه مستقر شوند این مسئله به طور رسمی اعلام خواهد شد. خبرهای منتشر شده در این باره دقیق نیست. 
 
الزعبی در پاسخ به این سوال که آیا پیروزی های ارتش سوریه بر مذاکرات ژنو تاثیرگذار خواهد بود؟ خاطر نشان کرد: مبارزه با تروریسم و پیگیری روند سیاسی متفاوت است. بین این دو مسئله ارتباطی وجود ندارد. ما پیگیری روند سیاسی و همزمان مبارزه با تروریسم را ضرورت ملی می دانیم و هیچ یک از این دو مسئله را رها نخواهیم کرد. به خواست خدا ارتش سوریه به زودی حلب، ادلب، دیرالزور، الرقه و بعضی از مناطق جنوب کشور را آزاد خواهد کرد. این مسئله به هیچ وجه باور ما را درباره ضرورت روند سیاسی و گفتگوهای سوری- سوری تغییر نخواهد داد. روسیه زمانی که در ماه سپتامبر سال گذشته هواپیماهای جنگی خود را به پایگاه هوایی حمیمیم اعزام کرد، هدف آن ضربه زدن به روند سیاسی در سوریه نبود. استقبال ما هم از اعزام هواپیماهای جنگی روسیه برای کارشکنی در روند سیاسی نبود. روند سیاسی و عملیات نظامی با یکدیگر تفاوت دارند. ما پیروزی های نظامی بدست می آوریم، اما این پیروزی ها با فداکاری ها و هزینه هایی زیادی مانند ریخته شدن خون شهدا همراه است. ما در روند سیاسی هم بر سوری- سوری بودن گفتگوها تاکید داریم و به عنوان مثال عربستان در این مورد جایی ندارد. البته در عمل در ژنو دیدگاه های عربستان و ترکیه را از زبان مخالفان مقیم ریاض و آنکارا می شنویم. بدون شک پیروزی های نظامی فقط تزئینی نیست و بر صحنه سیاسی تاثیرگذار است. 
 
وی درباره امکان مشارکت آمریکا در عملیات آزادسازی شهر الرقه گفت: هماهنگی سوری-روسی درباره همه مناطقی که در آنها درگیری رخ می دهد و درباره همه مسایل کوچک و بزرگ نظامی وجود دارد. الرقه بخشی از خاک سوریه است و ارتش سوریه آن را به طور کامل پس خواهد گرفت. هر کسی بخواهد در سوریه با تروریسم مبارزه کند باید با دولت سوریه هماهنگ کند یا با روسیه که با دولت سوریه هماهنگی دارد، هماهنگ باشد. 
 
وزیر اطلاع رسانی سوریه درباره نقش عربستان سعودی و مصر در منطقه افزود: سعودیها در شن های یمن گرفتار شده اند و به دنبال راه نجاتی برای خروج از یمن هستند تا آبرویشان با حداقل هزینه حفظ شود. عربستان در یمن مرتکب کشتار جمعی مردم شد. کشتاری که عربستان در یمن مرتکب آن شد از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بی سابقه است. عربستان بعضی از محله های مسکونی یمن را بر سر ساکنانش از جمله زنان و کودکان خراب کرد. زیرساخت ها و بیمارستان های یمن در حملات هوایی سعودیها ویران شد. 
 
بدون شک این جنایت ها نمی تواند تا ابد بدون بازخواست ادامه پیدا کند. روشن است که منافع سعودیها در ویران کردن سوریه مانند لیبی و عراق است. آنها می خواهند ارتش سوریه و حاکمیت سوریه را نابود کنند. رؤیای سعودیها در سوریه محقق نشد. درست است که حکومت و دولت سوریه متحمل خسارت های سنگینی شدند، اما هدف اصلی و نهایی سعودیها عملی نشد. بدون شک توقف حمایت عربستان از گروه های مسلح، به سوریه در جنگ با تروریسم کمک می کند. سعودیها مرتکب این اشتباه شدند که تصور می کردند خطر تروریسم دامنگیر آنها نخواهد شد. این در حالیست که  به علت اندیشه های وهابیت، ریشه های تروریسم در داخل عربستان وجود دارد. باید دید مصر تا چه اندازه می تواند نقش گذشته را در منطقه ایفا کند. ما درک می کنیم که مصر مشکلات و بحران های خاص خود را از جمله در زمینه مبارزه با تروریسم دارد. مصر در سوریه نه نقش مثبت دارد و نه منفی. مصر می تواند در مسایل جهان عربی نقش مهمی ایفا کند. نمی توان سران عربستان را با سران مصر مقایسه کرد.
 
نظرات بینندگان