arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۴۵۴۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵

نیوزویک: سعودی ها چه نقشی در حملات 11 سپتامبر داشتند؟

در پس ملاقات اخیر اوباما از عربستان، دو مساله داخلی که به روابط آمریکا و عربستان برمی گردد توجه بسیاری را به خود جلب کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نیوزویک: سعودی ها چه نقشی در حملات 11 سپتامبر داشتند؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ نیوزویک نوشت: در پس ملاقات اخیر اوباما از عربستان، دو مساله داخلی که به روابط آمریکا و عربستان برمی گردد توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ این نشریه آورده است: اما این رویدادهای اخیر (لایحه کنگره که به آمریکایی ها اجازه می دهد دولت های خارجی را برای حمایت از گروه های تروریستی جریمه کند، و تقاضا برای علنی ساختن 28 صفحه باقی مانده از گزارش کمسیون 11 سپتامبر) به نظر نمی رسد تاثیر قابل ملاحظه ای بر روابط آمریکا و عربستان داشته باشد، که همین حالا هم به دلیل مسائل حادتری در مسیر افزایش اختلافات قرار دارند.

بدون شک این لایحه تاثیر حقوقی بسیاری برای خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر دارد. با این حال، با وجود امید آن ها به درک بهتری از میزان نقش عربستان در این واقعه در صورت منتشر شدن گزارش محرمانه، نمی توان انتظار افشاگری هایی خیلی تازه ای را داشت.

به مدت مدیدی همه می دانستند عربستان از طریق مدارس و تلاش هایش می خواهد نوعی از فلسفه اسلامی افراط گرایانه را تبلیغ کند که معمولا با نام وهابیت شناخته می شود. آنکه این فلسفه میان بسیاری از گروه های افراطی مانند داعش و القاعده مشترک است هم بر همگان روشن بوده است.

آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفته آن است که بسیاری از شهروندان سعودی سال ها حمایت مالی از افراط گراها به عمل آورده اند. آنطور که بن رودز، مشاور ارشد امنیت ملی اوباما در هفته اخیر اشاره کرد، دولت سعودی اغلب به ویژه پیش از 2001 توجه کافی به این حمایت های مالی نکرده است.

هرچند احتمالا در گزارش کمسیون 11 سپتامبر جزئیات کمتری نسبت به مطالعات انجام شده روی این پدیده در یک دهه گذشته وجود دارد، می تواند شامل اطلاعاتی باشد که میزان بی توجهی دولت عربستان به حمایت های مالی از تروریست ها را روشن کند.

نظرات اعلام شده از سوی کسانی که این گزارش و اطلاعاتی که پیشتر علنی شده بود را خوانده اند نیز نشان می دهد، مقامات جوان ترسعودی خود نقشی در حملات 11 سپتامبر داشته بودند.

اما باید توجه داشت که هر گونه افشاگری این چنینی موجود در این گزارش در بهترین حالت در سطح ابتدایی و بر اساس اطلاعات تایید نشده است.

دولت عربستان لایحه کنگره را دغدغه بزرگتری می داند که تهدید تلافی جویی اقتصادی را با خود به همراه دارد. احتمالا تهدید فروش دارایی های عربستان در آمریکا توخالی است، اما دغدغه رهبران سعودی درباره تاثیرات بالقوه این پرونده حقوقی را به خوبی نشان می دهد.

احتمالا جالب ترین جنبه همه این داستان این است که بالاخره اتفاق افتاد؛ پیشرفتی که حداقل بخشی از آن بر اثر شکاف در روابط آمریکا و عربستان است. 

نهایتا اتحاد با سعودی ها در حال تغییر است. آنچه به خوبی دیده می شود آن است که منافع مشترک آمریکا و عربستان در حوزه های امنیت انرژی و مقابله با کمونیسم از مسیر خود خارج شده یا به کلی برداشته شده اند. در همین حال، مخالفت ها درباره ثبات منطقه، شرکت عربستان در درگیری های سوریه و یمن و حمایت آن ها از چندین گروه تروریستی موجب تیره شدن روابط دو کشور شده است. 

چه گزارش کمسیون 11 سپتامبر علنی شود یا نه، این تنش های بزرگتر هستند که مانع بزرگی برای هموار کردن روابط آمریکا و عربستان به شمار می روند.

نویسنده: اما اشفورد، محقق مدعو و متخصص امنیت بین المللی در موسسه کاتو

مترجم: محمد صفری


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
5
6
پدر باید کارهای نا شایست فرزند نا خلف را تحمل کند
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
0
0
نفت که تا به امروز عامل وحدت میان آمریکا و عربستان بوده است در حال تبدیل شدن به بستر اختلاف میان آنهاست. آمریکا با استفاده از منابع نفت شل قصد دارد وابستگی خود به نفت خاورمیانه را کاهش دهد و عربستان با بر هم زدن بازار و کاهش شدید قیمتها در صدد شکست این برنامه است که تا حدودی هم موفق بوده است. دلیل محافظه کاری آمریکایی ها در برخورد با آل سعود را شاید بتوان در تجربیات تلخ آنها در دخالت در امور عراق لیبی ....دانست. اما بالاخره آنها تصمیم نهایی را برای تغییر در عربستان خواهند گرفت. تحولاتی که در عربستان در جریان است با علم به این واقعیت و در جهت مقابله با این سرونوشت است که متاسفانه تاکنون مسیری معکوس پیموده است.
نظرات بینندگان