arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۵۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۳ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
الشرق الاوسط:

اوباما برای بهبود رابطه با عربستان تنها یک راه دارد: مقابله با پیشرفت های ایران در سوریه، عراق، لبنان و یمن

اوباما در سفر هفته گذشته اش به عربستان که می تواند آخرین سفر او به خاورمینه به عنوان رئیس جمهور آمریکا باشد، با سلمان و دیگر رهبران شورای همکاری خلیج فارس دیدار کرد. هدف از این سفر ترمیم روابط آمریکا با کشورهای عربی عنوان شده بود که در پس توافق هسته ای با ایران تنش بی سابقه ای را تجربه کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ الشرق الاوسط نوشت: اوباما در سفر هفته گذشته اش به عربستان که می تواند آخرین سفر او به خاورمینه به عنوان رئیس جمهور آمریکا باشد، با سلمان و دیگر رهبران شورای همکاری خلیج فارس دیدار کرد. هدف از این سفر ترمیم روابط آمریکا با کشورهای عربی عنوان شده بود که در پس توافق هسته ای با ایران تنش بی سابقه ای را تجربه کرد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، عبدالرمان آل رشید، سردبیر اسبق الشرق الاوسط نوشت، این اجلاس در ادامه اجلاس کمپ دیوید است که سال گذشته پیش از امضای توافق هسته ای برگزار شد. از آن زمان اوضاع روابط میان ریاض و واشنگتن بهتر نشده و ایران هم حضور خود در سوریه، عراق و یمن را افزایش داده است.

این نویسنده از آمریکا انتقاد می کند که نتوانسته به تضمین هایی که در اجلاس کمپ دیوید به کشورهای عربی داده عمل کند. به عقیده او کشورهای عربی از نداشتن تضمین حمایت آمریکا نگران هستند.

این نشریه پیشرفت های متحدان ایران را بر خلاف میل حاکمان کشورهای عربی عنوان کرده و همکاری آن ها با آمریکایی که قصد تقویت روابط با ایران دارد را غیر ممکن می داند.

کشورهای عربی انتظار داشتند پس از برداشتن تحریم ها، آمریکا موضع سخت تری برابر سیاست ایران در منطقه بگیرد. اما چنین تعادلی ایجاد نشد.

نویسنده از شرکت ایران در گفتگوهای سوریه با وجود حضور نظامی مستشاری در آن انتقاد کرد.

آل رشید پیام رهبران عربی به اوباما در اجلاس کمپ دیوید را اعلام پذیرش تصمیمات بین المللی و موافقت با اصل ترمیم روابط ایران و غرب و در عین حال، نارضایتی از سیاست های ایران در منطقه عنوان کرد.

نویسند در خاتمه نتیجه گیری کرد اگر اوباما بخواهد در مدت باقی مانده از ریاست جمهوریش شاهد بهبودی روابط با عربستان باشد، باید رویکردی در مقابله با پیشرفت های ایران در سوریه، عراق، لبنان و همین طور یمن بگیرد.


نظرات بینندگان